• Msofie

BIM Augusti 2020

Bäbiiiis skrev 2020-08-07 09:14:28 följande:

Hej, förstår din frustration. Jag har läst att om man har oregelbunden cykel är det perioden mellan mens och äl som varierar. Lutealfasen mellan äl och mens brukar vara konstant och oftast mellan ca 16-10 dagar beroende på person. Själv har jag 10 dagar. Så med en 40-dagars cykel och kort lutealfas kan ju ägglossningen vara så sen som på CD 30. Får du ingen indikation av sekretet? Jag får alltid väldigt tydligt fertilt sekret från ca 3-4 dagar innan äl till en dag efter ungefär. Äggviteliknande och rikligt jämfört med innan och efter då det är mer mer klistrigt eller som en vit lotion. Tempning hjälpte mig att lära känna kroppen bättre så det låter bra att du börjat med det.

Sen tycker jag mig ha upplevt att kroppen inte lyckas släppa ägget vid första lh-stegringen och sedan försöker en gång till efter några dagar vilket ger positivt äl-test flera gånger samma cykel. Men där är tempning guld för att bekräfta att äl skett.

Lycka till!

Ja min lutealfas är på 14 dagar, inga konstigheter där. Det är just tiden fram till ÄL som kan variera mellan 16 dagar och 27, typ. Har börjat tempa för att få koll, men även om jag får koll blir jag frustrerad för att den är lång. Förstår inte varför det är så och är väldigt orolig för att något ska vara fel. Har inget sekret än.
  • Msofie
    saraama skrev 2020-08-07 10:53:17 följande:

Du kanske har lågt östrogen? Har du läst hos Vulverine? Står mycket bra tänkvärt där. Jag funderar tex på om min löpträning motarbetar mig. Om mitt kortisol är högt pga högintensiv träning och annat som ökar mina stressnivåer

www.vulverine.se/blogg/ostrogen/

Intressant! Finns det något sätt att ta reda på om man har lågt östrogen? Tycker ändå att vissa saker stämmer in på mig. Jag är vegetarian sedan 5 år tillbaka, skulle dock aldrig gå tillbaka till att äta kött. Tränar styrketräning 4 dagar i veckan. Träningen är sjukt viktigt för mig för min psykiska hälsa. Låter som att det hade kunnat påverka fertiliteten, men hur vet man de säkert? Träningen är inte något jag kommer ge upp utan att veta om det faktiskt finns ett problem.
  • Msofie
    toenail skrev 2020-08-08 07:35:40 följande:

Halloj!

Jag vill gärna vara med! Kul att följa andra i denna resa!

BIM 25/8, 28 år.

Det här är första gången vi ska ha oskyddat sex ens så är väldigt pirrigt! Jag har läst igenom tråden och känner mig helt lost. Jag har inte kört med ägglossningstest eller kollat mitt sekret. Har en mensapp där det står att jag har hög chans att bli gravid nu och några dagar framåt. Räcker det?

Måste börja läsa på känner jag!

Tänker att det är en väldigt bra början! De tre första månaderna följde jag endast när appen sa gällande fetila dagar enl. en cykel på 28 dagar. Men då hade jag noll koll på hur min cykel ser ut. Idag vet jag att min cykel är allt ifrån 32 dagar till 40 dagar, vilket innebär att de dagarna vi hade mest sex på inte var under mina fertila dagar haha.

Hade jag varit du hade jag verkligen börjat kartlägga min cykel för se hur lång den är mm. Och ha sex under hela cykeln! Det är ju väldigt vanligt att ÄL inte kommer på standard dagen dvs cykeldag 14 : )
  • Msofie

Ni som har stenkoll på tappen! Idag sitter tappen så högt upp att jag i princip inte når den, jag kunde känna ena öppningen men inte andra. Känns som ett bra tecken plus mer flytningar än vanligen på morgonen. Något högre temp än vanligt. Hoppas mina ÄL test kommit från babyplan idag!

• Msofie
    toenail skrev 2020-08-08 08:22:52 följande:

Jag får mens var 28e dag, är väldigt regelbunden. Kan detta ändå innebära att jag inte har ägglossning enligt vad appen säger? Haha, ånej vad segt att ha massa sex när du inte var som mest fertil. Eller det är ju trevligt ändå men ja.. haha.

Att ha sex under hela cykeln vad menas med det? Alla dagar jag inte har mens? Eller under den period som appen säger att jag är fertil. För det är då en period på 8 dagar.

Tänkte mest att vissa har kan ja olika lång lutealfas, dvs att tiden mellan ÄL och men inte är 14 dagar, de kan variera från 10 dagar till 16 dagar. Så med en cykel på 28 dagar kan ÄL komma på cykeldag 18 ist för 14 tex! Men du känner din egen cykel bäst! Sen personligen orkar jag inte ha sex varje dag utan har de varannan under fertila dagar och typ var tredje under resten av cyklen (spermier kan leva upp till 5 dagar men vill safea) : )
  • Msofie
    Entusiastisk skrev 2020-08-08 08:53:52 följande:

Det låter ju lovande.. Vad menar du med ena öppningen? :)

Livmoderstappen ser ut lite typ som ett ollon..

Så känner du att den är hög, mjuk och öppen så är hon gästvänlig;) och låter ju onekligen som något är på gång med ökade flytningar! :)

Asså kommer åt ena kanten av tappen, ena sidan av öppningen så att säga x) brukar du kunna känna tappen även när den är högt upp?
  • Msofie
    toenail skrev 2020-08-08 11:09:56 följande:

Du lär mig mycket nytt, tack!

Hur länge har du försökt med att bli gravid? Det läskiga med att börja försöka är att man kanske kommer inse att man har svårt med att bli med barn.

Haha ja, jag kan säga att jag visste jack shit om fertilitet när jag började! Jag och min kille hade en föreställning av att vi slutat skydda oss och Bam så blir man på smällen, för de är alltid det man har hört. Detta är 5 försökte (försökt sedan slutet av februari) och jag önskar verkligen att jag hade vetat innan att detta inte alltid är en dans på rosor. Men försöker hålla hoppet uppe, 6 månader är fortfarande inom det "normala" spektrumet då att säga. Hoppas det går vägen för er snart!
  • Msofie
    toenail skrev 2020-08-08 13:04:59 följande:

Min kille tror ju att man blir gravid oavsett när man har sex i sin cykel och när jag förklarat att det är en 30% chans så har han svarat i stil med: Men varför finns det så långa oönskade barn i världen då?

Haha, så jag hoppas att han också blir mer medveten om att det kan vara svårt.

Okej, ja 6 månader är ändå okej. Blir du ledsen varje gång du får din mens? Har du fått någon oro än? Försöker mest förbereda mig för om jag inte får ett plus, att inte få panik..

Clareblues hemsida förklarar fertilitet på ett bra och enkelt sätt, han borde kanske kolla där?

se.clearblue.com/hur-blir-man-gravid

Tänker väl att beroende på när man har ÄL under cyklen så kan olika kvinnor bli gravida under olika stadier i cyklen. Någon har sina fertila dagar runt CD 10 och andra runt CD 25. Men man kan bara bli gravid under de 5 dagarna runt ägglossningen.

Jag är en ganska easy going person som sällan oroar mig i onödan och när vi började denna processen var jag typ, vi tar de som de kommer och litar på kroppen, typ så. Nu vill jag inte alls projicera mina känslor på dig, men detta är det värsta jag har varit med om. Tänker på att bli gravid säkert 50 gånger om dagen och vill gråta över att det varje dag haha. Trodde aldrig att det skulle ta sån här "långt" tid. Dagarna fram tills mensen känns det som jag ska bli galen då jag överanalyserat varenda känsla i kroppen. Varje månad när jag fått min mens har det känns som en otrolig sorg. Har dessutom katastroftankar i och med mina långa cyklar och att något ska va fel. Ja du hör ju!

MEN med det sagt kanske det inte alls blir så för dig! Vi alla är olika och hanterar saker olika. Och förhoppningsvis kanske du hanterar det bättre än jag eller får ett plus tidigt. Men vi på denna sidan finns varje fall här för att bolla tankar och känslor, något som hjälpt mig otroligt : )
  • Msofie
    schulia1 skrev 2020-08-08 13:34:36 följande:

Det är ingen tvekan om ett plus längre!!!! JAG ÄR I CHOCK <3 (BIM-2)

ÅHH så glad jag blir för din/er skull, så fantastiskt!! Hoppas allt går bra för er nu och hoppas vi ses i någon gravid grupp i framtiden haha!
  • Msofie
    Loea skrev 2020-08-08 15:32:08 följande:

Ursäkta att jag hoppar in här, kände bara igen mig så mycket i det du skrev. Har också oväntat långa cykler efter att jag slutade med preventivmedel i oktober förra året. Längsta var på 7 veckor men standard är runt 35 dagar. Och här gick man runt och trodde att man kunde bli gravid 12 gånger om året när man egentligen får vara glad om man har 5 chanser per år med tanke på att man inte har ÄL varje cykel.

Blev gravid i våras och det slutade i MA sen blev jag gravid nu igen och är i v8 nu. Oron försvinner inte.. Därför jag hänger kvar i trådar som denna, vem vet när jag hamnar här igen liksom.

Mitt sätt att kontrollera situationen var genom att göra anteckningar varje dag på mående och symptom för att lättare kunna se ett mönster och veta vad som var vad. Man vet alltid något mer till nästa cykel då. Båda gångerna jag blev gravid har jag tagit bidrottninggele, har du testat det? Tycker det gör det lättare att känna av och få utslag vid ÄL. Hoppas din ÄL kommer snart!

Åh ja precis, hade verkligen en föreställning innan om att det är väl klart ÄL kommer vara på CD 14. Ibland kan jag känna att saker och ting faktiskt hade varit enklare då, jag är en person som behöver struktur i mitt liv och blir stressad av att min cykel ej är strukturerad om det makes Sense. Jag har också varit gravid en gång innan, gjorde abort, så hade en övertro på min förmåga haha.

Men vad roligt att höra att du är gravid, grattis! Har en föreställning om att när det väl händer mig kommer allt vara tipp topp, men som du säger tar väl oron främst en annan form haha.

Just nu har jag stenkoll varje dag. Tar rosenrot för första månaden, tänkt prova bidrottninggele nästa månad om detta ej skulle ta sig!
Svar på tråden BIM Augusti 2020