• ThreeCherries

Kompis med grannar?

I områden där man mest är småbarnsfamiljer etc - är det någon här som lyckats bli kompisfamilj med grannar? Jag önskar, men vet inte hur gå tillväga.. det stannar alltid på att man är bekanta och barnen mest som leker med varandra, vi vuxna i gatan blir liksom aldrig något. Säger hej vid gungorna och ibland pratar man lite. Varje par håller sig annars för sig själv.

Någon som lyckats? Berätta gärna. Kom gärna med tips.

• Svar på tråden Kompis med grannar?
  • Anonym (b)

Usch hemsk med grannar som inte har eget liv utan är påflugna och suger sig fast som iglar. 

• Anonym (b)

Usch hemsk med grannar som inte har eget liv utan är påflugna och suger sig fast som iglar. 

• Anonym (Lite iaf)

Vi vart kompisar med ett grannpar. Men hann inte umgås så mycket innan de flyttade, och även om vi sågs ett par gånger efter det ebbade kontakten tyvärr ut. Men hade de bott kvar hade vi nog fortsatt vara kompisar.

• Anonym (...)

Att umgås just för att man är grannar är väl lite som att umgås med kollegor. De flesta är helt ok att prata med på ett ganska ytligt plan men inte ens nya bästis. Ibland klickar det och då är det ju perfekt men oftast inte.

Vi har däremot lärt känna flera nya vänner genom barnen. En familj lärde vi känna via öppna förskolan när 9åringarna var bebisar och har fortsatt umgås sen dess. Förra året "råkade" jag spontanbjuda en ganska nyinflyttad familj med barn som vår yngsta lekte mycket med till vårt midsommarfirande. Mamman i den familjen är nu en av mina närmaste vänner så ibland klickar det ju

• Anonym (Elina)

Om att barn leker tillsammans så kan du bjuda grannen på fika.Jag vet att många umgås med grannar ,det är trevligt.

• Anonym (Poppitopp)

Knullkompisar..

• Anonym (tobbe)

Du får bjuda in till en gatufest för dom på gatan. Då kanske det klickar med några.

• ThreeCherries
    Anonym (b) skrev 2020-07-04 21:38:26 följande:

Haha, det har jag faktiskt aldrig upplevt eller bevittnat en enda gång under mina tolv år i Sverige, kul att höra att det sker ändå, som icke-svensk får jag inte intrycket att sånt sker mycket här :p

Jag tänkte mer på när man faktiskt känner att man klickar med någon. Jag vågar inte ta något första steg pga livrädd att trampa på deras svenska gränser, försöker passa in i kulturen här bara, inte vara en kvinna som heter Ove.

Nu efter så många år av icke-vågande börjar jag försiktigt vara mer mig själv och kan uppfattas som mer på än förut, men försöker gå fram försiktigt och känner ju av om vibbarna är "kul, detta uppskattar jag" eller "mmhm.. tack men hej"..

Får se..
  • ThreeCherries
    Anonym (Poppitopp) skrev 2020-07-04 22:02:56 följande:

Knullkompisar..

Mtp hur sällan jag ser att grannar är mer än bekanta som pratar i lekparken har jag svårt att se något sånt för mig, måste vara otroligt sällsynt ändå? Otrohet odyl lär förekomma mer i jobbsammanhang och fest, eller? Trötta småbarnsföräldrar som turas om på att gunga alla små vildingar, inte direkt där nya kk väcks till liv. :p
  • ThreeCherries
    Anonym (Poppitopp) skrev 2020-07-04 22:02:56 följande:

Knullkompisar..

Mtp hur sällan jag ser att grannar är mer än bekanta som pratar i lekparken har jag svårt att se något sånt för mig, måste vara otroligt sällsynt ändå? Otrohet odyl lär förekomma mer i jobbsammanhang och fest, eller? Trötta småbarnsföräldrar som turas om på att gunga alla små vildingar, inte direkt där nya kk väcks till liv. :p
    Anonym (tobbe) skrev 2020-07-04 22:12:33 följande:

Du får bjuda in till en gatufest för dom på gatan. Då kanske det klickar med några.

Ja, det är en kul idé, vi har börjat lite smått att sätta igång med mer sånt, sånt som framförallt gör livet i gatan awesome för barnen, men därmed ett roligt upplyftande för hela området..
Svar på tråden Kompis med grannar?