nihka skrev 2020-08-01 23:34:15 följande:
Eller hur! Finns massor man kan göra som inte kräver så stora insatser, men ändå betyder mycket för individen och om många gör lite grann blir det armé av hjälpare. Det är ju vad som har hänt medan en annan armé, lyckligtvis mycket, mycket mindre, har ägnat sig åt att enbart gnälla.
Ja, den digitala kompetensen har av nöden höjts i stugorna. Och säkert kommer många äldre att fortsätta handla mat över nätet. På en del håll går det inte att beställ blommor så det är en sak jag har har fixat med. Kanske inte livsnödvändigt med exempelvis en bukett till påskbordet, men men ändå något som förgyller när man inte kan ta sig iväg till något firande.
Det finns säkert olika sätt att förhålla sig till en kris.
Vi bor i lägenhet med ganska många grannar, en del av dem hade jag i princip bara sagt hejhej till före pandemin (har läst någonstans att ett hejhej uppfattas som mer distanserat än ett hej, alltså jag ser dig, hälsar, men det räcker så ) - men nu efter pandemin känns det som många av oss kommit lite närmare varandra och att det som började som samtal om just covid-19 numer kan handla om så mycket annat.
Nu är det iofs inte så svårt att vara trevlig, jag har inte stött på några som är så glappsynapsade att de fått för sig att regeringens och FHM:s linje är att de gamla bara är en belastning och gärna kan dö undan.
Den inställningen tror jag bara är förhärskande bland radikaliserade högerextremister med mycket begränsade kunskaper om det svenska samhället.