Anonym (bastu) skrev 2020-07-19 17:19:43 följande:
Det var nihka som pratade om instängda, och jag antog hon inte menade helt instängda. Utan isolering, karantän osv... Finns väl ganska få länder där folk är helt instängda och inte får gå ut. Det var inte det jag menade med instängd. Men personer 70+ i Sverige har mer eller mindre känt sig instängda tror jag.
Strategin har varit flockimmunitet (som de aldrig velat erkänna), hålla en låg spridning och låta yngre smittas i långsam takt, skydda de äldre. Det har misslyckats helt. De har också vad jag läst utgått från diverse modeller för att hålla kontroll på spridningen, vilka heller inte fungerat. De har varit långsamma i agerandet och har länge tonat ner faran med viruset och att det aldrig skulle få nån spridning i Sverige. Munskydd vägrar de in i det sista.
Du verkar leva i en annan verklighet. Nej, flockimmunitet har inte varit strategin - möjligtvis en sista utväg, ifall man inte kan framställa vaccin. Och det vet vi inte heller säkert - att vi kommer att få ett vaccin. Det verkade inte fungera för SARS, och den här är ju mycket lik SARS.
Personer 70+ känner sig nog instängda i alla länder där covid-19 härjer.
Man kan inte heller förespråka sånt som sen inte går att genomföra praktiskt. Man har ju haft svårt att få tag på skyddskläder för sjukvårds- och äldre-personal. Tänk dig, om man skulle säga att alla måste ha mask på sig i affärer och på bussar f.o.m. måndag (som man gjorde i Tyskland). Det skulle bli kaos, eftersom det knappt går att skaffa mask. Jag har själv beställt några på nätet - som dock inte har kommit än, det har gått en vecka. I fysiska affärer finns inga alls.
Och man kan inte beordra folk att stanna hemma om det inte möjlighet för det i lagen. Men det har vi ju diskuterat här, och det verkar inte helt klart vad de får och inte får göra. Dock är det säkert att man inte får göra sånt utan riksdagens tillåtelse. Det är inte bara regeringens fel att det går långsamt.