Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

Xenia skrev 2020-07-19 15:38:36 följande:

Nej, vem kan stödja regeringen i detta?

De borde ha tittat på hur man gjorde i Norge, Finland och Danmark. Men storsvenskarna vet alltid bäst och lyssnar aldrig på andra.

Jag är mycket missnöjd med hur regeringen skött sig i denna fråga. Men skulle något annat parti gjort det bättre? Mycket beror på tidigare försummelser (inget beredskapslager, dålig åldringsvård m m). Alla ni som har föräldrar/far/morföräldrar som dött i covid-19 utan att få vård, syrgas el dropp, borde vara rasande.

Förutsättningarna var ganska dåliga. En nedbantad sjukvård, inget beredskapslager..... Menade du lager, förresten?  Lagar kan man förstås också ha. 

Nuvarande regeringen kunde ju inte fixa det så snabbt. Men man måste börja ändra på det. 
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-07-19 17:19:43 följande:

Det var nihka som pratade om instängda, och jag antog hon inte menade helt instängda. Utan isolering, karantän osv... Finns väl ganska få länder där folk är helt instängda och inte får gå ut. Det var inte det jag menade med instängd. Men personer 70+ i Sverige har mer eller mindre känt sig instängda tror jag.

Strategin har varit flockimmunitet (som de aldrig velat erkänna), hålla en låg spridning och låta yngre smittas i långsam takt, skydda de äldre. Det har misslyckats helt. De har också vad jag läst utgått från diverse modeller för att hålla kontroll på spridningen, vilka heller inte fungerat. De har varit långsamma i agerandet och har länge tonat ner faran med viruset och att det aldrig skulle få nån spridning i Sverige. Munskydd vägrar de in i det sista.
    Du verkar leva i en annan verklighet. Nej, flockimmunitet har inte varit strategin - möjligtvis en sista utväg, ifall man inte kan framställa vaccin. Och det vet vi inte heller säkert - att vi kommer att få ett vaccin. Det  verkade inte fungera för SARS, och den här är ju mycket lik SARS.

Personer 70+ känner sig nog instängda i alla länder där covid-19 härjer.

Man kan inte heller förespråka sånt som sen inte går att genomföra praktiskt. Man har ju haft svårt att få tag på skyddskläder för sjukvårds- och äldre-personal. Tänk dig, om man skulle säga att alla måste ha mask på sig i affärer och på bussar f.o.m. måndag (som man gjorde i Tyskland). Det skulle bli kaos, eftersom det knappt går att skaffa mask. Jag har själv beställt några på nätet  - som dock inte har kommit än, det har gått en vecka. I fysiska affärer finns inga alls. 

Och man kan inte beordra folk att stanna hemma om det inte möjlighet för det i lagen. Men det har vi ju diskuterat här, och det verkar inte helt klart vad de får och inte får göra. Dock är det säkert att man inte får göra sånt utan riksdagens tillåtelse. Det är inte bara regeringens fel att det går långsamt.
  • AndreaBD
    Xenia skrev 2020-07-19 18:24:43 följande:
    Ja, menade beredskapslager.

Men vi borde också ha "beredskapsslagar". T ex att regeringen får utökad beslutanderätt i kristider. Är det rimligt att 290 kommuner och 21 regioner var och ska bestämma för sin kommun/region? Bara en sån sak som att på vissa håll så får gamla på äldreboende palliativ vård och ingen syrgas och inget dropp när de får covid-19. Eller att varje kommun ska beställa skyddsutrustning istf att det finns ett centralt lager.

I andra länder krävs att människor bär munskydd i kollektivtrafiken. Det kunde vi gott haft här också.

Man får tamigtusan skämmas som svensk inför andra länder som tagit det på större allvar.
    Visst, vi borde ha både och. Nu var det ju inte tanken att äldre inte ska få syrgas eller dropp - tanken var ju att de SKA få det som får de att må bättre. Det är ren inkompetens där det har hänt. Men det var inte tanken. Palliativ vård - där ska man förstå att de som oftast dör i convid-19 är människor som även utan viruset hade dött inom några månader. Orsakerna är nog olika, cancer och allt möjligt annat. Men det finns gamla människor (och/eller svårt sjuka människor) där det inte gör någon nytta att sätta in intensivvård, och då plågar man dem bara, om man skulle insistera. Men man måste förstås förstå skillnaden. Man ska INTE låta bli att hjälpa äldre människor så gott det går. 

Jo, jag vet att det krävs munskydd i kollektivtrafiken och i affärer. England ska också precis införa något sånt. En sak är ju - det måste finnas masker till alla. Jag är ganska säker på att det fortfarande inte går att få tag på såna till alla svenskar som då skulle behöva dem.  

Lyssnar just på ett inslag om masker med två brittiska epidemiologer. Har själv inte hört klart än, men den ene har redan sagt att det kan göra det värre, maskerna alltså. Framför allt tygmasker. (pga de blir blöta med saliv) Och den andre läkare sa också att det inte är bevisat att det hjälper. 

">

• AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-07-21 00:45:10 följande:
    Också välljer du den kanalen av alla. LOL kunde jag tänka mig. Cherrypicking much?
    Ge mig förslag på andra kanaler! Jag har inte hittat några andra liknande. Och killen som intervjuar - jag vet inte vilka åsikter han har, han verkar bjuda in de han kan få att ställa upp. Jag tror inte att han främst väljer folk som kan något om ämnet - oavsett åsikter om ämnet. Han hade ju med Neil Fergusson också!. 
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-07-21 00:44:07 följande:
    På vilket sätt är det rätt strategi under längre tid?? Flockimmunitetstänket har ju inte fungerat. Det enda det lett till är många många fler döda...

Förklara gärna vad du menar. 

Det finns förresten bevis på att det var flockimmunitet som de gick på, för den som inte klarat av att läsa mellan raderna.
    Har du kollat pressträffen idag? Anders Tegnell sa att vi nu HAR fördelar pga delvis flockimmunitet. Att det har bidragit till att smittan minskar hela tiden. 

Och följer du verkligen utvecklingen? Många länder har fått en andra våg redan, Sveriges smitta minskar stadigt. 

Och det visar precis varför det är rätt strategi under lång tid. Om man bara trycker ner smittan genom en lockdown, så löser det ju inte problemet. Smittan ökar  ju igen. 
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-07-21 00:48:28 följande:
    Man måste läsa mellan raderna för att begripa att det har handlat om att uppnå flockimmunitet. I den här videon talar de till och med om att det är flockimmunitet som de försöker uppnå.

">

Jag vet inte varför jag ens tittar på dina länkar - de visar ju ALDRIG det som du påstår att de visar! Det är därför jag inte läser om studierna du länkar till - du påstår att de bevisar något som de inte bevisar - slöseri på tid. 

Fast, det skrämmer inte mig alls om han nu skulle mena som du tror. Som han också säger där - det går inte att avskotta sig ifrån smittan. Den finns i samhället. På något sätt måste vi bli immuna. Antagligen genom vaccination. Och det tycker säkert även den läkaren.  
  • AndreaBD
    Kalles ketchup skrev 2020-07-25 23:54:05 följande:

FHM har agerat mer tafatt än man trodde var möjligt. Nästan maximerat smittspridningen. Var hade vi varit om inte kloka företagare isolerat sina anställda?

Du tror inte verkligen det som du skriver, utan du vill bara sprida felinformation, antar jag? 
  • AndreaBD
    Kalles ketchup skrev 2020-07-26 12:21:07 följande:
    Är inte själva tanken att FHM ska ha mer rätt än forumskriventer på familjeliv?

Varför testade man inte alpresenärer t.ex? Så jävla dåligt och så många onödiga offer p.g.a det.
    Han menade jämfört med experter i andra länder, inte med folk på forum.

Hur vet du att man inte testade dem? Man smittspårade t.o.m. deras kontakter och följde upp alla och fick bort dessa smittkedjor. Det har man belagt iom att man har undersökt alla olika virusvarianter. Du utgår ju ifrån fel förutsättningar. 
  • AndreaBD
    Kalles ketchup skrev 2020-07-26 12:19:30 följande:
    Har inte kloka företagare isolerat sina anställda. Från Ericsson och nedåt sitter kontorsarbetare hemma och jobbar. Hur tror du det gått om inte dessa företagare agerat så klokt?

Regeringen har gjort så lite som möjligt. Tvätta händerna och borta tänderna ungefär. I övrigt har ödet fått ha sin gång.
    Jag pratar inte om företagare. Det var bra. Men det var ju det som var tanken också. Och det är arbetsgivarna som får göra sånt. Det kan väl inte nån myndighet göra åt tusentals arbetsgivare som alla har helt olika förutsättningar!?

Jag pratar om att du påstod att FHM skulle ha "nästan maximerat spridningen"! Det är så uppenbart fel att det måste vara medveten felinformation. Förstår du hur många som hade dött om man inte hade gjort något, bara låtit det rulla på? 
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-07-26 12:26:40 följande:
    Jaså delar de delar de information med WHO? Då är det konstigt att de inte börjat införa krav eller rekommendationer att använda munskydd. Också konstigt att det tagit så lång tid för dem att erkänna asymptomatisk smitta, eller förnekar de fortfarande det.
    Har du nånsin kollat på WHOs hemsida, eller följt deras uttalanden? De var långt ifrån entusiastiska när det gäller munskydd.

Och så finns det säkert ett dussintal andra rekommendationer (grovt uppskattat nu) där Sverige gör exakt som WHO förespråkar. Är du medveten om detta? 
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?