Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

Padirac skrev 2020-06-24 08:58:42 följande:
    Jag tror du har fel - smittans spridning till och inom äldreboenden hade ändå skett pga hur arbetsförhållanden, organisation och ansvar där och för vård/smittskydd i Sverige.
    Precis. Och samma sak händer nu i Tyskland där 1500 arbetare i en enda fabrik är smittade. De har förresten satt dem i karantän, men det hjälper inte för att de smiter (ingen vaktar ju dygnet runt), påstår att de inte arbetar där och liknande. Och företaget tog inte fram listor med alla medarbetare tillräckligt snabbt - det tog två dagar. 
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-24 10:34:14 följande:
    Du känner inte till hur Finland skötte skolstängningen, eller hur?

Vårdpersonal med små barn förde sina barn till dagis och skolor i helt vanlig ordning.

Vi som var hemma tog en kort promenad varje dag och hämtade skollunch.

Alla argument som framförs mot stängning av skolorna håller inte. Däremot kan jag tänka mig att skola på distans fungerar bättre i Finland än i Sverige, om man ska tro allt som skrivs om krisen i den svenska skolan.
    Njaaa... vi är hade förberett oss noga på en möjlig lockdown. Vi hade allt förberett för att undervisa på distans. Jag tror inte krisen i svenska skolan har att göra med distansundervisning. Just för att det ju mycket handlar om elever som inte sköter sig. Kanske hade distansundervisning löst det problemet. Men de lär då inte dyka upp och man kan inte jaga dem digitalt (eller inte så lätt).

Men... det hänger inte så mycket på sånt. Jag har haft distansundervisning med "hemmasittare". Det blir faktiskt färre möjligheter, skulle jag säga. Man kan inte titta vart eleven ligger, varför hen inte hittar var vi ligger. Det är huvudgrejen jag har märkt. Iofs så har många av våra elever ADHD, så det kanske beror på det. Men även "vanliga" elever jobbar ofta inte så självständigt, och även om de får allt presenterat, väldigt översiktligt, så kommer det att finnas några som inte förstår och inte hittar. Det kan vara lite kul för elever som annars inte jobba mycket digitalt alls. Men våra gör det, och de skulle däremot sakna den personliga kontakten i såna situationer. 
  • AndreaBD
    Markusthlm skrev 2020-06-24 14:24:10 följande:
    Nä det gör vi inte regeringen har valt att inte följa WHO råd, till skillnad från våra granländer. Hurvida det är bra eller dåligt återstår att se, men just nu ser det ut som regeringen valt en dålig strategi.
    Det där är nästan den värsta felinformationen. Vi följer WHOs råd till 95 %, skulle jag säga. Kollade upp igen - det som står för allmänheten, det följer vi ju faktiskt till 100 %.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2020-06-24 13:57:26 följande:

inte konstigt att smittan sprider sig hos Tönnies i Tyskland

https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/coronavirus/toennies-situation-mitarbeiter-100.html

Kostar extra hyra att vara frånvarande från arbetet 

"Dass diese Subunternehmen die Wohnungen stellen, ist auch üblich. Eher ungewöhnlich sind aber die Mietverträge. So heißt es in einem Vertrag, der dem WDR vorliegt: "Im Falle eines Fernbleibens von der Arbeit wird dem Arbeitnehmer zusätzlich eine Nutzungspauschale von 10 Euro pro Tag für die Nutzung der Wohnung berechnet." Wer sich krank fühlt, könnte da lieber zur Arbeit gehen - in Zeiten von Corona ein fatales Signal."

De lever i stort sett på varandra

"Der Verein "Aktion Arbeitsunrecht" aus Köln hat rumänische Tönnies-Mitarbeiter über das Internet aufgefordert, ihre Wohnsituation zu schildern. Die Resonanz war groß, sagt Vereinsmitarbeiterin Jessica Reisner. Viele hätten von Wohnungen berichtet, die mit acht Personen belegt waren, andere erzählten von Ehepaaren, deren Zimmer "so groß war wie das Doppelbett und wo sie kaum noch etwas anderes unterbringen konnten"."

Arbetsplatser och lunchutrymmen har inte trots regler och förordningar anpassats så att de inte förekommer tränsel

"Es ist nicht nur die beengte Wohnsituation, die Kritikern aufstößt. Die Corona-Ausbrüche in fleischverarbeitenden Betrieben - erst bei Westfleisch, jetzt bei Tönnies - haben wieder ein Schlaglicht auf die Zustände im Unternehmen selbst geworfen. Dort stehen die Arbeiter dichtgedrängt am Fließband, dichtgedrängt sitzen sie auch beim Essen in der Kantine, wie ein Video nahelegt - und das, obwohl das Land genaue Vorschriften erlassen hat, wie die Arbeit geregelt werden muss."

Funkar nedstängning av samhället under dessa villkor?  Nej, självfallet inte. Det är arbetsvillkor och organisation av arbetsuppgifter som sprider smittan i detta fall

Precis. Bättre mildare åtgärder som verkligen genomförs än strängare som ingen kan övervaka. Plus såna uppenbara stora företag som inte bryr sig och gör hur som helst. 

Jag var också nyfiken vad situationen där är, så jag tittade på ett nyhetsprogram ifrån tysk TV. Då filmade de alltså hur det gick till när de meddelade arbetarna att de måste vara 14 dagar i karantän nu. Jo, de hade en tolk/tolkar, och de meddelade att de inte fick gå ut, att de skulle få mat levrerad av röda korset. Det var någon större block av lägenheter där alla bodde. Det borde ju göra det enklare att de bodde på samma ställe.

Sedan väntade journalisterna nån gång efter och observerade. Flera personer kom ut ur huset och pratade med journalisterna. En ung man förklarade på rudimentär tyska att han inte kan ha covid-19, eftersom han inte har feber eller hosta, så han tänker inte stanna inne. De hade testat alla arbetare, men han trodde alltså inte på att han var positiv. Flera andra sprang också in och ut. 

Journalisterna berättade också att polisen hade stoppat en bil med rumäner men då påstod de att de inte jobbar där, de är bara på besök hos släktingar, så polisen släppte iväg dem. De jobbade visst där. Fler försökte ta sig därifrån och några lyckades. Trångt boende osv, vittnade några också om. Och att de jobbade tätt ihop. Det fanns t.o.m. en reklamfilm som företaget hade filmat, redan under Corona-karantänen, där arbetarna inte höll avstånd, några hade masker, men inte över näsan. 

En kvinna som passerade sa att hon hade varnat sin gamla pappa att inte gå den här vägen för att de corona-smittade arbetarna springer hela tiden. Hon tyckte att företaget Tönnes borde bekosta en vakt som ser till att de inte gör det. 

En annan sak förresten: Företaget Tönnes skulle ge polisen listor med namnen på sina anställda. Det tog två dagar tills polisen fick dem, och då hade många redan smitit. Det jobbar alltså drygt 7000 människor där, och ungefär 1300 är smittade. 
  • AndreaBD
    Feminina skrev 2020-06-24 14:46:52 följande:

Det är nog inte så troligt att grannländerna kommer ikapp oss. Om något har de lärt sig av oss att hålla smittan borta från äldrevården, och att smittan kommer in där är nog vad som krävs för att komma upp i samma antal döda?

Med det sagt:
    Till skillnad från Sverige har grannländerna haft tur att smittan inte var så spridd att den kom in mängder på äldreboenden. Om det hade varit grannländer som fått in smittan där först, hade vi varit snabbare på att agera. Således hade vi dessvärre otur.

Min högst ovetenskapliga gissning är att viruset kommer bli barmhärtigare med tiden, och skörda färre liv hädanefter. Det förefaller redan gå i den riktningen baserat på att smittspridningen ökat på många ställen i Europa, men i relation till det ökar inte dödsfallen.Det ser snarare ut att minska i de flesta länder (Europa) som befinner sig i samma skede.

Hur som helst gissar jag att viruset hinner mutera till en mildare variant innan vaccinet är här. Var visst någon på FL som skrev att 70% under 70 år sannolikt har immunitet på Covid-19?

Allt vi kan göra tills dess är att spåna, så får tiden utvisa vad som händer...

Ja, man kan ju hoppas att de har mer tur. Det som folk ibland inte vill förstå är att det är också mycket tur och slump i sånt. Även med tanke på att viruset ju sprider sig så ojämnt. 

Det där med immuniteten är så himla osäkert, det verkar finnas så många faktorer. 
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-24 15:18:48 följande:
    Som sagt så tycker jag det verkar som att du inte lyckats greppa det stora hela och få en riktig bild över det hela. 

Det var lite överdrivet att säga "slakt av människor" ja, men det var tänkt mer som en liknelse. Det har då och då sagts av experterna och regering osv som uppfattas som saknad av medkänsla för de som dör. Som "Det är inte antal döda som räknas" eller att det är "bara" de redan sjuka och gamla som dör (vadå bara?) eller "skydda de äldre" och så är det nåt de misslyckas med totalt. Då skyller de på att andra inte lyssnat. Men sluta prata om "folkvett" och att svenskar är så otroligt duktiga på att lyssna till myndigheters råd att vi knappt behöver ha några restriktioner. Tydligare information, hårdare restriktioner och snabbare agerande hade hållit nere smittan och räddat tusentals. Men de hade ju ideer kring flockimmunitet så då måste människoliv offras. Och det var Löfven tydlig med i början "Tusentals kommer att dö". 

Så slakt av människor var kanske hårt, men inte långt ifrån om man ser på hur de agerat.
    Han kanske sa det för att han redan hade klart för sig då att det skulle ta lång tid tills vi kan göra något åt det?  Ärligt sagt, jag räknade också med det. Jag var inte ett dugg förvånad. Ta en titt på tidigare pandemier i världen och hur många som dog då! Visst, vi har bättre vårdmöjligheter nu, men de är just inte så bra i Sverige. Kanske därför Tyskland har relativt få döda?

Man måste hålla en jämvikt i samhället, man kan inte bara tänka på vården och på att "rädda liv". Det gör man ju så gott man kan, men vi kan inte trolla heller. Vi vet inte allt om viruset än. Om vi låter allt annat rasa, dvs. välfärden, så kommer lika många att dö, på ett eller annat sätt. 

Om man hade vetat i förväg, hur lång tid det kommer att ta - DÅ hade man kunnat välja strategi mycket bättre. Kort pandemi - lockdown, lång pandemi - Sveriges nuvarande strategi. Men vi vet fortfarande inte när och om vi får ett vaccin. Tänk om det inte funkar? Man har inte kunnat hitta ett vaccin mot HIV, och det är inte helt olikt covid-19, viruset alltså. Det här var en kompromiss, en medelväg, den svenska strategin. Istället för att satsa på att nu stänger vi ner i två månader, och sen.... vet vi inte vad vi ska göra, för viruset kommer ju tillbaka och ingen vaccin i sikte. 
  • AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-24 15:49:00 följande:
    Men viruset kommer ju inte tillbaka. Det är bara svenskt önsketänkande. Länder har öppnat upp utan att få en andra våg.

Ser ni inte detta eller vill ni inte se det?
    Du har aldrig ens kollat vad som händer i andra länder, du bara gissar dig fram här. Israel har en andra våg redan. Sedan är det möjligt att inte alla länder får en andra våg, men det är definitivt inte bara de svenska experterna som räknade med en andra våg utan det är teorin i hela världen. 

Vi ser inte det du ser för att vi har lite mera fakta om att det inte kan vara så. 
  • AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-24 16:31:57 följande:
    Det är jag som har kollat vad som händer. Inte ett enda land i Europa har sett en andra våg komma och experter tror inte på en andra våg.

Hur inskränkt får man vara?
    Är det så viktigt om det kommer en andra våg, eller om smittan helt enkelt är KVAR? Poängen är att vi inte blir av med den. 

Experterna har först trott att det blir en andra våg, nu blir det kanske inte det, i dem flesta länderna. Inte konstigt att de inte vet exakt, det är ett nytt virus och man har inte så mycket erfarenhet av andra pandemier. 

Och snälla, förklara för mig, vad det har med inskränkt att göra? 
  • AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-24 16:39:31 följande:
    Nej, du har FEL. Du har inte hängt med överhuvudtaget.
    Men allvarligt? Det måste vara du som har tillbringat tiden någon annanstans. Både regeringen och FHM har ju sagt det nästan dagligen! Om du sedan inte tror på vad de säger, om du tror att de ljuger eller något sånt, så får du väl uttrycka DET, istället för att säga att de inte har hängt med, för helt uppenbarligen så har vi ju hört de säga det nästan varje dag. 
  • AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-24 16:37:50 följande:
    Lyssna på vad alla experter sade i april. Tegnell, Giesecke, Jan Albert, Britton, allihopa.

Personer som du är en fara för landet.
    Vad sa de då? Kan du belägga att NÅGON av dessa har sagt att man bör satsa på flockimmunitet? Jag vet att de inte det, jag har följt nyheterna (förutom Jan Albert, som jag inte vet vad han har sagt). Kan du belägga detta märkliga påstående som ingen känner igen?
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?