tobiq skrev 2020-06-22 21:29:34 följande:
Hej Bonusmamma!
Jag har sågat dig i tråden men måste säga att du nu faktiskt har betydligt rimligare tankar än många andra som kommenterar.
Jag läser in (och tror och hoppas) att det kanske egentligen inte finns någon motvilja mot barnet utan massor av frustration mot mannen som får utlopp. Jag tycker faktiskt också att det var svinaktigt att inte kolla med dig innan han bestämmer att barnet ska vara hemma på heltid. Kom ihåg att det är han som är syndabocken!
Jag har fyra barn varav en tioåring som är ganska självgående. Kanske har du som jag höga krav på dig själv, som faktiskt är ganska onödiga och som skapar onödig ångest och kanske frustration gentemot barnet.
När nu läget är som det är så tycker jag att ni ska göra det bästa av situationen. Lagad lunch är ganska överskattat om man ser till att äta en bra middag (som mannen kan laga när han kommer hem!). Ett alternativ är att se till att det blir matlådor över efter middagen som räcker till lunch, ett annat är det faktiskt går utmärkt att äta lite mackor, yoghurt, gröt och/eller frukt till lunch, det kan vilken tioåring som helst lösa själv. Korv med bröd/köttbullar och pasta etc kan hen laga själv bara man är i närheten, de flesta tioåringar brukar älska att få testa på att laga mat. Lite fryspizza eller dyl går också bra till lunch! Då behöver du inte alls känna dig låst.
Sen går det ypperligt att sätta upp regler också. Vill du sova ut på morgonen är det ingen oväsen som gäller innan kl 09 t.ex, ska barnet leka med kompisar kan du bestämma att det är utevistelse som gäller om det inte spöregnar och att de inte springer in och ut hela tiden. Behöver du sova på dagen är det samma där, STÖR INTE om ingen olycka inträffat. Precis lika mycket som man ska respektera barnet i vilken familj som helst så måste de också lära sig att visa respekt.
Och självklart kan du åka iväg ett par timmar om du vill!
Tror att det stora problemet är att din man är en latmask och det är verkligen inte okej, i varken bio- eller bonusfamilj.
Med blicken i backspegeln tror jag min tidvisa motvilja mot barnet i stor utsträckning är pga mannens beteende, som du säger. Oftast kan jag uppleva att jag och barnet funkar mycket bättre tillsammans när det är bara jag och barnet, än när mannen är med. Detta då jag upplever att jag och han får helt andra roller när vi är två vuxna än när vi är själva med barnet.
Jag har iallafall, efter att ha startat denna tråd, på ett lugnt och sansat sätt förklarat för både mannen och barnet att min ork till aktiviteter och större matlagning är begränsad och att det krävs att barnet är lite mer självständigt och att mannen förbereder mat osv och att mannen sen får ta med barnet på aktiviteter efter jobb/på helg. Sedan är jag självklart med och stöttar upp där det behövs när det bara är jag och barnet hemma, samtidigt som jag försöker få barnet att ordna vissa saker själv för att träna på självständigheten och inte fråga om precis allting.
Har faktiskt upplevt att barnet respekterar tex när jag ligger och sover/vilar och inte härjar runt i den utsträckning jag förväntat mig, och dessutom inte ex. väcker mig när jag sover.
Men ja, jag har höga krav på mig själv och känner mig elak och dum för att jag inte gör mer. Men vi åker iväg gemensamt allihop på grejer på kvällar/helger ibland, vilket känns mer ok då jag inte blir ensam vuxen och kan anpassa insatsen utifrån ork osv, alternativt lämna över allt till pappan.