Inlägg från: Anonym (Bonusmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-22 02:52:24 följande:

Är det en uppoffring att ge ett barn mat bor barnet på nåder.

Jag ger barnet mat och annat i vardagen, precis som min man gör. Vill mannen ha barnet hemma på heltid utan fritids får han själv ordna med detta eller sätta barnet på fritids. Jag kommer inte ställa mig och passa upp på barnet under dagarna när jag är hemma för att vila. Svårare än så är det inte och det innebär inte att det på något sätt är synd om barnet eller att jag vanvårdar det. Mannens val- mannens ansvar.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Js) skrev 2020-06-22 03:03:56 följande:

Oerhört tragiskt. Trist start i livet även för din lilla bebis. Hoppas båda barnen i din familj blir bra människor trots denna skeva och destruktiva familjesituation.

Jag drar en tacksam suck att jag inte är du och att mina barn har två ansvarsfulla föräldrar. Uppriktigt lycka till till din familj! Godnatt.

Man hör det man vill höra :)
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 16:44:47 följande:

Wow, va fint gjort av dig. Barnet måste ha känt sig jätteönskat när det blev dumpat på det viset.

Det gick alltså inte att göra på något annat sätt?

Jag hade förstått om mannen var någon du föraktade eller hatade. Men det här är mannen du älskar/älskade?

Vad skulle alternativt vara - att glatt ställa upp på allt männen vill och försaka sin egen vilja, fritid och sitt självbestämmande? Det skadar väl inte att barnet får vara med sin biologiska förälder?
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-22 16:46:37 följande:

Vad generöst att du ger barnet mat i vardagen. Synd bara att barn blir hungriga även på lov. Du har en vuxenroll i hushållet, ta den. Du bestämmer i hushållet, då får du faktiskt göra de jobbiga bitarna också. Och det ät mycket synd om ett barn som inte är en fullvärdig medlem i sin egen familj!

Jag har redogjort tydligt för att jag tar hand om barnet, vad är det du inte greppar? Jag gör mer i hushållet än vad barnets pappa gör.

Barnets pappa har bestämt att barnet ska vara hemma på sommarlovet utan fritids medan han jobbar och jag har gjort tydligt nu att hans val innebär att han får ta ansvaret för barnet när det är hemma, typ ringa och stämma av läget med barnet samt antingen komma hem på lunchen och laga lunch åt barnet eller ordna med matlådor som barnet kan värma. Jag har sagt att jag inte orkar hålla på med sånt och att detta är hans ansvar. Annars kan barnet vara på fritids, vilket jag hade föredragit ifall jag fick bestämma.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 17:29:11 följande:

Nej det skadar inte. Men detta var alltså det bästa sättet att förmedla det på?

Du och mannen hade kunnat reda ut det hela när barnet var närvarande. Herregud..

Jag vet inte, jag är inte ester69
  • Anonym (Bonusmamman)
    Ess skrev 2020-06-22 19:19:57 följande:
    Det låter bra, lever han upp till det?
    Än så länge - ja.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (M) skrev 2020-06-22 20:20:24 följande:

Hade TS varit bio-mamma till stora barnet hade ingen sagt ett skit. Då hade det låtit att det är klart hon ska vila upp sig inför förlossningen, rå om sig själv, boa och inreda bebisens rum etc etc.

Tror typ också det, och att man då sagt att typ pappan får steppa upp lite.
  • Anonym (Bonusmamman)
    tobiq skrev 2020-06-22 21:29:34 följande:
    Hej Bonusmamma!

Jag har sågat dig i tråden men måste säga att du nu faktiskt har betydligt rimligare tankar än många andra som kommenterar.

Jag läser in (och tror och hoppas) att det kanske egentligen inte finns någon motvilja mot barnet utan massor av frustration mot mannen som får utlopp. Jag tycker faktiskt också att det var svinaktigt att inte kolla med dig innan han bestämmer att barnet ska vara hemma på heltid. Kom ihåg att det är han som är syndabocken!

Jag har fyra barn varav en tioåring som är ganska självgående. Kanske har du som jag höga krav på dig själv, som faktiskt är ganska onödiga och som skapar onödig ångest och kanske frustration gentemot barnet.

När nu läget är som det är så tycker jag att ni ska göra det bästa av situationen. Lagad lunch är ganska överskattat om man ser till att äta en bra middag (som mannen kan laga när han kommer hem!). Ett alternativ är att se till att det blir matlådor över efter middagen som räcker till lunch, ett annat är det faktiskt går utmärkt att äta lite mackor, yoghurt, gröt och/eller frukt till lunch, det kan vilken tioåring som helst lösa själv. Korv med bröd/köttbullar och pasta etc kan hen laga själv bara man är i närheten, de flesta tioåringar brukar älska att få testa på att laga mat. Lite fryspizza eller dyl går också bra till lunch! Då behöver du inte alls känna dig låst.

Sen går det ypperligt att sätta upp regler också. Vill du sova ut på morgonen är det ingen oväsen som gäller innan kl 09 t.ex, ska barnet leka med kompisar kan du bestämma att det är utevistelse som gäller om det inte spöregnar och att de inte springer in och ut hela tiden. Behöver du sova på dagen är det samma där, STÖR INTE om ingen olycka inträffat. Precis lika mycket som man ska respektera barnet i vilken familj som helst så måste de också lära sig att visa respekt.

Och självklart kan du åka iväg ett par timmar om du vill!

Tror att det stora problemet är att din man är en latmask och det är verkligen inte okej, i varken bio- eller bonusfamilj.
    Med blicken i backspegeln tror jag min tidvisa motvilja mot barnet i stor utsträckning är pga mannens beteende, som du säger. Oftast kan jag uppleva att jag och barnet funkar mycket bättre tillsammans när det är bara jag och barnet, än när mannen är med. Detta då jag upplever att jag och han får helt andra roller när vi är två vuxna än när vi är själva med barnet.

Jag har iallafall, efter att ha startat denna tråd, på ett lugnt och sansat sätt förklarat för både mannen och barnet att min ork till aktiviteter och större matlagning är begränsad och att det krävs att barnet är lite mer självständigt och att mannen förbereder mat osv och att mannen sen får ta med barnet på aktiviteter efter jobb/på helg. Sedan är jag självklart med och stöttar upp där det behövs när det bara är jag och barnet hemma, samtidigt som jag försöker få barnet att ordna vissa saker själv för att träna på självständigheten och inte fråga om precis allting.

Har faktiskt upplevt att barnet respekterar tex när jag ligger och sover/vilar och inte härjar runt i den utsträckning jag förväntat mig, och dessutom inte ex. väcker mig när jag sover.

Men ja, jag har höga krav på mig själv och känner mig elak och dum för att jag inte gör mer. Men vi åker iväg gemensamt allihop på grejer på kvällar/helger ibland, vilket känns mer ok då jag inte blir ensam vuxen och kan anpassa insatsen utifrån ork osv, alternativt lämna över allt till pappan.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Miss Skywalker skrev 2020-06-23 10:31:20 följande:

Inte konstigt att så många kvinnor går in i väggen när de konstant har en massa krav på sig från bekväma män och andra kvinnor..

Verkligen.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-23 08:43:46 följande:
    Jag tror att det kommer att gå bra. Det är bra att du känner dina gränser och är tydlig med dom. 

10-åringen klarade sig bra själv förra gången, följer de bara samma upplägg som den gången så går det säkert bra. Jag håller tummarna att du kan hitta din ro i det här även om det inte var det optimala.

En annan sak jag har tänkt på, jag vet inte om det redan har nämnts, men något jag tänker kan vara bra att prata med din man om, om du inte redan har gjort det, om exet svek efter att de fick barn så kan det finnas en oro i din man att även du kommer att göra det. Det kan vara värt att prata om ifall ni inte redan har gjort det. Men inte i samband med att ni diskuterar fritids och 10-åringen, ta det vid ett annat tillfälle. Det är en annan diskussion. Men det kan vara bra att nämna och bli medveten om ifall den oron finns. 
    Tack!

Jag är tyvärr ganska säker på att han aldrig skulle erkänna ifall han kände den oron :) han är en "självständig" man som anser att han roddat sin unge alldeles själv i alla år och att han hade klarat det själv oavsett om jag var med i bilden eller inte ;) 
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus