Inlägg från: Anonym (Bonusmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Vanessa89 skrev 2020-06-17 09:25:23 följande:
    Och hur tycker du att det funkar? För du verkar ju inte få gehör för något alla där hemma. Du hade ju som sagt kunnat valt att skaffa barn med en man som inte har barn sedan tidigare. 10-åringen har knappast några valmöjligheter, eller hur?
    Klart jag får gehör, jag är ingen hunsad kvinna men i denna fråga har han makten eftersom jag rent praktisk inte själv kan anmäla till fritids och tvinga iväg barnet dit. Klart man kunde valt både det ena och det andra men det är inte så livet funkar. 
  • Anonym (Bonusmamman)
    fornminne skrev 2020-06-17 09:27:06 följande:

Du borde ha förstått att det skulle bli problem? Du skriver ju att ni har "gnisslat om detta sen dag 1"? Han verkar vilja ha en ny mamma till sitt barn, särskilt som biomamman inte verkar vara särskilt närvarande eller engagerad. Du vill inte ta på dig den rollen. Både du och pappan borde tidigare ha insett att det inte kommer att fungera?
    Fast det har ju funkat fram tills nu där han har varit huvudansvarig för barnet. Sedan att han är värdelös på att kompromissa och sätta sig in i andras situation, det är hans sämre egenskaper. Såklart har han många bra också och såklart vi har det bra mestadels, allt är inte svart eller vitt.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Pope Joan II skrev 2020-06-17 09:27:25 följande:
    Vanessa tänker kanske på att mamman, av vad du beskriver här, verkar vilja undandra sig ansvar, att pappan inte är villig att göra nödvändiga förändringar för att själv kunna axla ansvaret och att du dels känner motvilja mot att umgås med pojken samt säger dig vara ointresserad (om jag förstod dig rätt) av att bygga en egen nära relation med barnet - allt sammantaget ger en tragisk bild av barnets liv nu och framåt. 
    Kanske. Och det är ju tråkigt om det blir så, men jag har svårt att se mitt ansvar i det. Med en annan approach från barnets föräldrar hade kanske min inställning varit annorlunda, men ansvaret är inte mitt. 
  • Anonym (Bonusmamman)
    sextiotalist skrev 2020-06-17 09:26:24 följande:
    Sorgligt för barnet att föräldrarna backar från sitt ansvar och det förväntas att den nya kvinnan ska steppa upp för att täcka upp föräldrarnas tillkortakommanden.

Om ts blir själv så har hon troligen detta i bakhuvudet och tar sitt föräldraansvar och skulle inte pådyvla sitt barn till en höggravid kvinna
    Precis så.
  • Anonym (Bonusmamman)

Nejdå, det ansvaret är inte mitt utan föräldrarna har gjort de val de gjort och det är deras val som påverkar barnet framåt. Det är ju omöjligt att sia i framtiden så huruvida vi separerar eller inte är ingenting som går att utläsa av en tråd på familjeliv. Vi har hållt ihop ganska många år nu så jag har svårt att se varför det, pga bonusbarnet, skulle ändra nu om det inte gjort det tidigare. Jag har svårt att se vilken medkänsla jag ska ha för bonusbarnet när jag får ett eget. Ungen har det bra men jag är inte barnets mamma och kommer aldrig få för mig att agera som en sådan, så vad är det som gör att det är så synd om barnet? Isåfall är det saker baserat på kanske framförallt barnets mammas val som skulle påverka barnet negativt, men vad har jag med det att göra? Ska jag säga åt mamman hur hon borde agera? Det lär ju inte falla ut särskilt väl :) 

Pope Joan II skrev 2020-06-17 09:19:48 följande:
    Ja, jag tycker givetvis inget annat än att han borde ha skött det här helt annorlunda, men när han nu inte gör det och du i så många år ska bo med ett barn du har svårt att fördra så tycker jag att ansvaret för att inte vara med på att destruktivt inverka på barnets liv faller på dig. 

Jag tror att det sannolikt blir så ändå i slutänden, att ditt barn blir ett skilsmässobarn som kanske själv måste stå ut med en styvmor som känner motvilja mot det. Ditt kommande barns pappa kommer ju att vara lika dålig på att vara behjälplig i relationerna då som han är nu. Ni hade varit ihop länge, vad jag förstod? Och ändå inte kommit någonstans med förhållandet mellan dig och det redan existerande barnet. 

Det enda man kan hoppas på nu är väl kanske att den kärlek du känner till ditt ännu ofödda barn kommer att göra att du får en större medkänsla för syskonets situation. Men troligen inte, det brukar i fall som ser ut så här snarare slå över åt att bli ännu värre än det redan är. 

Ledsamt för er alla förstås, men värst är det ju för barnet som får med sig det här upp i vuxen ålder och som riskerar att bli väldigt negativt präglad av det.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Lena) skrev 2020-06-17 09:38:42 följande:
    Det är inget orimligt krav, det håller nog alla med om. Men det fungerar ju inte. Det har inte fungerat från första början och det blir ju inte bättre nu när du är gravid.

Det räcker inte med ord, det krävs handling. Men ingen av er gör något, fast ni från första början visste om var ni stod. Tvärtom, ni fortsätter och skaffar ett gemensamt barn, fast ni redan var på det klara med att ni har helt olika syn på vad föräldraskap innebär.
    Nja, på många sätt är vi nog ganska lika i värderingar och uppfostran. Inte på alla sätt såklart, men vem är det? Vi har bara olika bild av vems ansvar det är att ta hand om bonusbarnet :) vårt eget barn har vi ju givetvis gemensamt ansvar över och där är det inga frågetecken. 
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Lena) skrev 2020-06-17 09:34:03 följande:
    Eftersom det inte fungerar. Din tråd här är ju ett bevis på det. Han är ingen bra pappa, han lämpar över ansvaret på sitt barn på dig.

Bonusen kommer att vara syskon till ditt barn resten av sitt liv, men du tål knappt barnet, verkar det som. Tror du på allvar att dina känslor för bonusen och din mans hanterande inte kommer att påverkar ert liv? Ni har ju redan problem.
    Hur skulle det påverka vårt liv, menar du? 
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-06-17 09:36:37 följande:

Pappan hade självklart kunnat diskutera med dig innan så att ni var överens.

Med det sagt så mår jag så dåligt över alla dessa kvinnor som blir tillsammans med män som har barn sen tidigare och vägrar ta ansvar eller vara delaktig i barnet/barnen. Vad förväntade ni er? Att det redan finns en mamma är inte det väsentliga för ska man bo och leva tillsammans så är man en familj oavsett vad ni tycker och känner, ni ska inte ta över hela mammarollen men ni ska fasiken ändå vara där som en medförälder.

Hur tror ni att barnen mår i dessa "familjer" där ens ena förälders partner inte ställer upp och finns där?

Jag växte upp med en bonuspappa som verkligen inte gjorde någon skillnad på oss, han följde med till fotbollsträningar och skolavslutningar som vilken FÖRÄLDER som helst.

Mitt ex nya har gått på föräldramöten för vårt barn när hen inte kunnat gå själv.

Klarar man inte av bonuslivet så får man leta upp en barnlös parter istället

Jag är ju inte totalt avskärmad från barnet, såklart. Jag är med på avslutningar, fixar mat/tvätt/städ, köper kläder och godis med och åt barnet, planerar och köper presenter och initierar gemensamma aktiviteter osv osv. Han roddar med allt med skola och fritidsaktiviteter, lämnar, hämtar, tar ansvar för läggning, mat/tvätt/städ osv. Vi hjälps åt med det mesta, men jag gör det jag gör när jag har tid och lust - ibland mer ofta, ibland mer sällan. Han bestämmer tillsammans med barnets mamma när barnet är hos henne och inte. Jag betraktar det dock som att det inte är min skyldighet utan att jag gör det jag vill när jag har lust. Och jag har inte lust att passa upp på hans barn när han bestämt att barnet ska vara hemma hela sommarlovet medan han jobbar då jag inte anser det vara mitt ansvar att sköta det på heltid och själv bli av med värdefull vilotid - därav denna tråd.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Ess skrev 2020-06-17 09:47:55 följande:
    Då får ju kvinnorna som skaffat barnen med honom gå in och ta sitt ansvar!
    Dvs ts tar hand om sitt barn och särkullens mamma tar hand om hen.
    Håller med här.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Pope Joan II skrev 2020-06-17 09:49:59 följande:
    Nej, det är väl troligare att det slår åt andra hållet, som sagt. Då kan det ju få effekter som att du inte vill att din mans barn ska röra vid ditt barn, tycker att hen är äcklig och dum, ogillar kompisarna och barnets "härjande" när ditt barn ska sova, äta, leka och så vidare i all oändlighet. Dessutom brukar det för er som hamnat i den här situationen med de känslor du redovisar att du har leda till besvärliga tankar och ageranden när pappan gör något med det äldre barnet - och väldigt mycket mer. 

Men visst, ni har ju hållit ihop i många år och du menar ju att han är en bra pappa, det kanske går utmärkt för er. Och ungen har det ju tydligen bra trots allt.

Då är det väl bara sommarlovet och den uteblivna höggraviditetsvilan som är problemet här då. Du kan väl ta in på något ställe? Finns mängder med pensionat, SPA-anläggningar och hotell som hyr ut på längre sikt nu under pandemin. Då slipper du 10-åringen och kompisarna och kan äta grötlunch och vila precis när du vill. 
    Svårt att se att jag skulle se barnet som äckligt och dumt, men absolut att det kommer bli situationer där mitt barns behov av sömn, mat osv kommer gå först. Vilket min man också varit tydlig med då spädbarns behov av sådant går före tweenies önskemål om att härja fritt. Absolut kommer detta resultera i att hans äldre barn kommer känna sig åsidosatt, men så är det ju inte i praktiken. Blir nog lärorikt för hans barn att få börja anpassa sig efter någon annan istället för att få allt fokus och få göra vad barnet själv vill hela tiden. Jag har svårt att se att jag skulle ogilla att barnet och pappan åker iväg själva, skulle nog snarare se det som skönt så att jag får egentid med mitt barn. 

Det är klart barnet har det bra och att min man är en bra pappa. Varför ses allt som så svart eller vitt här på familjeliv? Som att allt antingen ska vara frid och fröjd eller att vi alla ska misshandla varandra psykiskt och fysiskt och vägrar varandra både det ena och det andra? Klart vi för det mesta har bra stunder som familj, som par och som pappa/barn, bonusmamma/barn. Men detta är ett problem. I övrigt har vi inga större problem - ingen otrohet eller svartsjuka, inga ekonomiska problem, inga sociala problem, inga jobbproblem, inga sexuella problem, inga diagnoser eller sjukdomar osv osv osv. Vi är nöjda med vårt liv och har det bra, men denna fråga skiljer oss mycket åt och är i princip den enda frågan som konflikter uppstår kring.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus