Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 17:59:26 följande:
Ja, du, vad finns att berätta... (väl medveten om att mina erfarenheter inte passar sig i sådana här trådar för de som har de erfarenheterna brukar få skit - se bara hur Uska81 blir bemött)
Vi har hela tiden haft en öppen kommunikation med varandra, varit intresserade av att båda skall må bra i parrelationen och att alla skall må bra i familjerelationen. Jag mötte en man med barn och vi tog det därför lugnt och lärde känna varandra innan jag träffade barnen. Jag gillade dem och de gillade mig, så vi fortsatte vårt relationsbygge. När saker inte funkat har vi vuxna pratat igenom det och kommit fram till lösningar som vi båda varit överens om utan att dra in barnen och göra dem till brickor i ett fult spel.
Jag skulle, som sextiotalist också skriver, hellre avslutat relationen eller möjligen varit särbo om jag blivit så dåligt behandlad som TS beskriver. Ingen relation till en partner är värd att man blir trampad på.
Sen har jag valt att ha en mer aktiv roll än att bara vara pappas trevliga tjej, men det är som sagt mitt val och inte något min partner tvingat på mig.
Grejen är dock att mina erfarenheter inte är applicerbara på TS situation, precis som sextiotalists och Ess erfarenheter inte heller är det. Finns inte en ömsesidig respekt mellan de två parterna i förhållandet så kommer den som brukar bli överkörd fortsätta bli det, eftersom den som kör över inte är intresserad av en förändring. Både Ess och sextiotalist har sagt att de skulle avslutat förhållandet om de inte fått gehör för sina behov av sin partner, och även om våra förhållningssätt iövrigt kanske skiljer sig åt och vi med säkerhet inte förstår varandra i allt så är det en skillnad mellan dessa tre erfarenheterna och den väg TS valt att gå.
Vad intressant att läsa om dina erfarenheter. Det låter lite liknande mina, men jag har nog stött på mer problem än dig på vägen. Jag har haft ett ex som inte har varit överförtjust i vår nya familj och ett bonusbarn som har varit i en lojalitetskonflikt mellan sina föräldrar. Jag och min man har också en väldigt öppen kommunikation och vi försöker hålla vår dialog kring föräldraskap för oss själva, utan att blanda in barnen eller göra dom till brickor i ett spel. Mycket bra beskrivning av dig. För dom blir ju lätt spelbrickor i en bonusfamilj, och snappar upp den konstiga stämningen när pappa och styvmamma och mamman i andra hushållet inte är överens. Även de gemensamma barnen snappar upp stämningen. Jag har faktiskt lärt mig en del av både Ess och sextiotalist på det här forumet, tro det eller ej. Med flera. Både att våga prata om obekväma saker med sin partner och sätta ner foten, och på att ta oss igenom saker med tålamod, alltså att dom som har varit styvmödrar länge visar på att det går att utvecklas och att saker passerar. Man blir till slut riktig skillad på kommunikation när man lever i en bonusfamilj :) Men mycket beror på parrelationen, precis som du skriver. Jag hade inte heller tolererat det som Ts kille gör mot henne. No fucking way! Jag tror dock att Ts kan förändra sin situation genom att sätta lite hårdare gränser runt sig själv. Hon beskriver ju att hon säger en sak men gör en annan, pga dåligt samvete över bonusbarnet. Det sänder dubbla signaler och därför står hon och stampar på ruta ett. Tror jag.