• Siden

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Tant Gredelin) skrev 2020-06-20 00:21:45 följande:

Många som svarar i den här tråden anser att man på ett eller annat sätt ska strunta i barnet. Vad är det för fel på er ? Innebär det här med att barnet är pappans ansvar, att man ska ignorera ungen? Känner från djupet av mitt hjärta att ni är avskyvärda och en del av problemen med samhället idag.

Alltså forskning visar ju att både bonusbarn och bonusföräldrar mår bäst när de biologiska föräldrarna fortsätter att ta det fulla föräldraansvaret. Det är när bonusföräldern kliver in och försöker uppfostra som det blir galet. Det är nog DET folk i tråden som är bonusföräldrar menar, inte att man ska strunta i bonusbarnet helt och ignorera det.
  • Siden
    tobiq skrev 2020-06-20 20:29:06 följande:

Men det är väl inte BONUSBARNETS fel att pappan är en rövhatt? Har man inte samma syn på hur ansvaret i familjen ska fördelas så kanske man inte ska vara tillsammans? Pappan vill uppenbarligen att hon ska vara mamma till båda barnen och så lär det ju inte bli. Varför stannar man kvar då efter flera år som sammanboende?

Du verkar missa att saker och ting utvecklas i bonusfamiljen. Saker som inte var så stora problem i början kan bli ett problem efter några år. Att Ts inte tog något föräldraansvar kan haft funkat de första åren, men nu när hon är gravid vill pappan plötsligt att hon ska steppa upp och bli förälder till hans barn också. Och hon sparkar bakut. Det kan vara första året som pappan håller sin son hemma från fritids och alltså första året som detta blir ett problem för Ts. Låter rimligt eftersom pojken är i precis den åldern, tio år. Det är liks svårt att förutsäga vad som ska dyka upp för Ts som det var för hennes kille när han både inledde ett förhållande och skaffade ett barn med sitt ex.
  • Siden
    Ess skrev 2020-06-20 22:53:16 följande:

Konstigt att han fortsätter försöka få henne att ta över hans ansvar när hon varit tydlig från början att hon inte vill det.

Klarar han inte själv av ansvaret så får han kontakta mamman och så får de lösa umgänget tillsammans på annat vis.

Många pappor i bonusfamiljer gör så tills bonusmamman går in i väggen. I kärnfamiljer också.
  • Siden
    Ess skrev 2020-06-21 09:46:29 följande:

Jag förstår inte varför så många kvinnor faller till föga för deras beteende och gör saker de egentligen inte vill. Det är ju faktiskt bara så enkelt som att säga nej och stå på sig.

Varför håller de på att få dåligt samvete över saker som det faktiskt är han som ska ha dåligt samvete över, som tex barnet i ts. Det är pappan som lämnar sin unge ensam, det är han som ska ha dåligt samvete över att hen har tråkigt och kanske inte klarar av att fixa mat osv, inte ts. Hon kan med gott samvete skita i ungen eftersom det inte är hon som valt att skaffa hen.

Det är väl den kvinnliga förbannelsen och välsignelsen att hela tiden försöka se till gruppens bästa, att alla i familjen mår bra. Det är oftast kvinnor som står för den omsorgen i en familj vill jag påstå.
  • Siden
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-22 02:57:05 följande:

Jag ger barnet mat och annat i vardagen, precis som min man gör. Vill mannen ha barnet hemma på heltid utan fritids får han själv ordna med detta eller sätta barnet på fritids. Jag kommer inte ställa mig och passa upp på barnet under dagarna när jag är hemma för att vila. Svårare än så är det inte och det innebär inte att det på något sätt är synd om barnet eller att jag vanvårdar det. Mannens val- mannens ansvar.

Du tänker helt rätt. Gå in i din bubbla nu och fokusera på din bebis. Det är enda gången i livet du kommer att göra detta - att föda ditt första barn. Det kommer att vara ditt livs upplevelse och du har all rätt att fokusera på det och på att knyta an till din bebis. Jag vet att det är lätt att fokusera på bonusbarnet istället, eftersom det barnet redan finns här så att säga. Men om bonusfamiljen snor en massa energi ifrån dig och gör dig irriterad och nedstämd i ditt tillstånd så är det dags att tänka om. Du är så grym som står på dig och följer din magkänsla, det kommer att gynna både din bebis och er bonusfamilj på sikt.
  • Siden
    Anonym (Js) skrev 2020-06-22 02:37:06 följande:

Jag är, precis som du, föräldraledig på heltid. Både ditt och mitt heltidsjobb är de facto att vårda barn. När min man vad föräldraledig tog han hand om barnen på heltid medan jag jobbade heltid på mitt vanliga jobb. Vad tror du att föräldraledig innebär egentligen?

Varför skulle din sambo jobba hemifrån när han har ett kontor att gå till?

Vad är det för krav du inte kan svara upp till och hur tänker du dig kunna svara upp på dem i framtiden?

Jag läste dina senare svar. Ja, vi står uppenbarligen långt ifrån varandra. Jag kan förstå att man inte VILL göra vissa saker men jag anser helt och fullt att vissa saker måste göras trots att man inte vill (och ibland orkar).

Ju mer ansvar man tar på sig, desto mer saker man inte tar lust med riskerar man att behöva göra. Du har tagit på dig ett jätteansvar. Jag skulle aldrig velat vara i dina skor. Men nu har du gjort dina val och varsågod - här är ditt liv.

Jag är inte säker på att traditionell är rätt ord att beskriva mitt tankesätt med. Traditionellt sätt har ju barnens väl och ve varit långt ner på priolistan. Gården, mannen och ekonomin har gått först. För mig är istället barnen viktigast. Jag tror stenhårt på den vägen.

Är nyfiken på vad du tycker är viktigast? Du själv?

Hon är föräldraledig för att ta hand om SITT barn, inte bonusbarnet. Hon har ingen som helst vårdnadsansvar över bonusbarnet varken enligt lag eller föräldraförsäkring. Pappan har däremot ett jättestort ansvar som har valt att skaffa barn med två olika kvinnor och få ihop det. Vilket liv han har valt!
  • Siden
    Anonym (Js) skrev 2020-06-22 03:03:56 följande:

Oerhört tragiskt. Trist start i livet även för din lilla bebis. Hoppas båda barnen i din familj blir bra människor trots denna skeva och destruktiva familjesituation.

Jag drar en tacksam suck att jag inte är du och att mina barn har två ansvarsfulla föräldrar. Uppriktigt lycka till till din familj! Godnatt.

Vilket elakt och okunnigt inlägg. Hoppas att inte höggravida Ts tar åt sig. Läs lite forskning om bonusfamiljer istället. Dom bonusbarn som mår bäst är dom som lever i ombildade familjer där föräldrarna fortsätter att ta sitt fulla ansvar. Och bonusföräldern är just en bonus, en extra vuxen vän. Inte en förälder med föräldraansvar. Att Ts har plockat upp detta och gör sitt bästa för att lämna ansvaret där det hör hemma (hos pappan) samt fokuserar på sin bebis kommer både att ge hennes bebis en bra start i livet med en glad mamma OCH en glad bonusfamilj på sikt. Helt rätt.
  • Siden
    Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-22 02:52:24 följande:

Är det en uppoffring att ge ett barn mat bor barnet på nåder.

Du verkar veta väldigt lite om bonusfamiljer eller hur det är att leva med andras barn. Dom flesta bonusföräldrar tar ingen föräldraroll. Det hör till undantagen.
  • Siden
    Anonym (eee) skrev 2020-06-22 09:32:04 följande:

Nu har du kanske inte helt rätt i det, men det hör inte till just den här tråden. Är själv både bio och bonusförälder och här gör vi inte skillnad på vem som lagar mat till vilket barn, vem som hjälper med läxor osv. Vi gör det som passar bäst för helheten, men det bygger på att vi tänker likadant båda två och ingen känner sig överkörd, som TS gör. Jag är heller inte gravid och behöver ligga och vila inför en förlossning! 

I dom fallen som bonusföräldern tar en föräldraroll så är det helt frivilligt, och sker enligt överenskommense med både partnern och barnet, det har du rätt i. Frivillighet och ingen som blir överkörd. Men det är varken bättre eller sämre för bonusbarnen att fördela ansvaret så. Man behöver inge lägga någon värdering i hur man väljer att göra (sommånga i tråden verkar göra). Och det hör till det mindre vanliga att gå in och vara extraförälder, i de flesta fallen fortsätter föräldrarna vara föräldrar. Du kanske hade med sig barn sedan innan in i relationen? I så fall sker ju ett jämlikt givande och tagande mellan dig och din partner. Går man in som barnlös blir det lätt ojämställt.
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 10:54:13 följande:

För att det självklart är viktigt. Jag vet inte hur du gör med dina relationer men jag väljer ju en partner som har samma värderingar som jag.

Jag väljer ju inte bara en partner åt mig själv utan även en förälder till mina kommande barn ( nu är jag förbi den punkten men ändå). Då vill jag ha en stabil, ansvarstagande klippa. Inte ett stolpskott. Både för mig och mina barns skull.

När kvinnor faller för farliga brottslingar, tror du de ser en fantastisk fadersgestalt och själsfrände eller endast en spännande, lite farlig partner för några månader framåt. Sen blir man gravid, killen drar och man gråter ut på FL eller hod soc.

Ta lite j-a ansvar för din framtid och kommande barn. Tänk efter före man flyttar ihop och skaffar barn.

Så ja, att TS skaffat barm och flyttat ihop med en dåre är ju TS problem som hon ska leva med nu.

Vilket mynnar ut nu i att hon antingen får accepera läget eller separera. Mannen vill ju inte lyssna.

Vad är ditt förslag?

Herregud vad du skammar Ts som tar mer ansvar över sitt bonusbarn än vad de biologiska föräldrarna gör. Vad har du för människosyn egentligen? Tycker synd om både din partner och dina barn som behöver stå ut med din trångsynthet.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus