Hemma själv med sommarlovsledig bonus
Jag tror att det är lika bra att du redan nu stålsätter dig mot den gaslightning som så vanligt drabbar kvinnor som skaffar barn med män som redan har barn, du ska aldrig ta åt dig av om nån insinuerar att du är den elaka styvmoder, inte heller om någon tycker att du är självisk. Du resonerar helt rätt i att det är pojkens föräldrar som är själviska, det är dom som har skaffat ett barn som de sedan gärna ser att andra månar om men utan att vara beredda att göra vad som krävs för att man verkligen ska känna sig mån. Jag tror precis som du att din mans nuvarande agerande kommer att skapa en större motvillighet hos dig.
När jag säger gaslightning så menar jag inte att din man vill göra dig illa med mening, men han förstår inte bättre. Det är helt naturligt att han ser till sin sons välbefinnande men det är inte okej att han sätter sina sons behov emot dina.
Det är ju också som du säger inte möjligt för dig att gå emot din mans beslut att inte sätta pojken på fritids, det låter som att du kan förstå honom men det är så klart inte rätt att han ska köra över dig, förminska hur du känner, få dig att känna dig dålig. Jag förstår precis din maktlöshet. Men i det här beslutet han har tagit så har ju du också talat om var du står och där vägrar han lyssna på dig. Jag tycker att du ska göra det så bra som möjligt för dig själv i det här. Jag tycker att du ska tala om för pojken som det är, du är hemma för att vila upp inför att du ska bli mamma så han får faktiskt låta dig vara ifred. Inte ställa en massa frågor, fråga din pappa när han kommer hem. Inte fixa en massa för honom, ursäkta men jag vilar nu, jag vill inte bli störd. Du får ta det med pappa när han kommer hem. Be att han och hans vänner är hos hans vänner så mycket som möjligt. Be att de håller sig hemifrån om det går.
Jag ska fortsätta vara tydlig med det du säger i sista stycket och gränsa både pappa och barnet och peka på mitt behov av att få egen vila - det jobbiga i det är bara att det tar så mycket kraft att tjata om det, så ibland blir det bara som lättare att sätta på sig hörlurar och stänga in sig i sovrummet för att slippa. Vilket ju jag tänker inte skapar en förändring i det långa loppet då det återigen bara blir jag som anpassar mig.