Inlägg från: Anonym (Bonusmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Bonusmamman)

Tack för alla era svar!

Jag har gjort tydligt för länge sedan att jag inte kommer hålla på och passa upp på barnet och att han bör sätta barnet på fritids. Men han vägrar då han tycker barnet har rätt att leka med sina kompisar hemma och slippa fritids. Så det har tagits upp tidigare men vi är oense och han har bestämt, jag kan ju ogärna själv anmäla barnet till fritids och tvinga barnet dit om pappa säger att barnet inte ska dit. Tror mig, jag säger ifrån och våra enda konflikter rör våra olika åsikter i dessa bonusangelägenheter där jag är tydlig med var mitt ansvar och engagemang går och där han förväntar sig/kräver något annat än det jag (varit tydlig med från början) att jag inte kan eller vill ge.

Barnet ska vara hos sin mamma sista veckorna innan skolan, annars är barnet här och kommer troligen inte vara så mycket hos sin mamma alls innan dess och har redan skippat planerade umgängen för att mamman, pappan och barnet tycker att barnet kan vara hos oss för att få vara med sina kompisar. Min åsikt räknas inte här utan jag får gott finna mig i planeringen och säger jag något att invända om detta blir jag the bad guy och elak styvmor. Att mamman mer än gärna lämpar barnet över på oss och inte verkar sörja att inte träffa sitt barn på flera veckor är ingenting som min man verkar vela kännas vid, utan jag blir alltid den onda som ifrågasätter.

Min man kommer väl inte ha någon direkt semester så utan har ett flexibelt arbete. Han har dock mycket arbete kommande veckor så då kommer han bara borta på heltid.

Jag läser in att ni är många som ändå tycker att barnet kan vara hemma själv, vilket känns skönt att höra. Visserligen har barnet varit hemma själv förut några timmar men jag har inte vetat riktigt vad som är lämpligt, även om jag vet att vissa av barnets vänner också varit hemma själv.

Jag vet inte hur jag hade gjort om tonåringen var mitt eget barn. Troligtvis hade jag resonerar annorlunda och aktiverat på ett annat sätt. Här har jag dock inte haft något att säga till om gällande fritids osv, vilket jag såklart hade fått om barnet var mitt eget. I detta fall känner jag dock noll sug att hitta på roliga saker med barnet så jag anser det påtvingat och inte mitt ansvar. Vill mannen att hans barn ska få aktiviteter med en vuxen kan han vara hemma själv och göra detta, sätta barnet på fritids eller skicka barnet till sin mamma. Jag har noll energi som höggravid och noll lust att lägga den lilla energin jag har på att göra aktiviteter med barnet på dennes sommarlov.

Givetvis kommer jag inte ställa mig att göra värsta luncherna i detta skede utan kommer äta typ gröt eller omelett eller liknande. Vill mannen att barnet ska få mat så får han ordna det själv men problemet blir ju att jag någonstans ändå förväntas ordna detta och på annat sätt vara tillgänglig för barnets behov och frågor under tiden jag är hemma. Något jag kunnat slippa om jag fick egentid hemma och barnet var på fritids.

• Anonym (Bonusmamman)
    hammarhajen skrev 2020-06-17 06:55:43 följande:

Kanske finns ingen kompis åt 10-åringen på fritids. I den åldern är de flesta hemma i vissa områden och då förstår jag verkligen att man själv också vill vara hemma.

Jag gissar att pojkens sommarlov i övrigt blir ganska tråkigt? Pappas semester är kanske planerad utifrån bebisens ankomst, stor del av hans tid går dit istället för till vanliga utflykter med bad och sådant. Ni kan inte resa bort någonstans, kanske inte ens övernatta hos farmor i grannstaden eftersom det kommer en bebis Läger och grejer är inställda pga corona. Se det lite ur pojkens perspektiv. Att slippa fritids några veckor kanske är det enda pappan kan ge honom den här sommaren.. 

Kanske tänker pappan också på att ni ska hålla er friska så att han är välkommen att vara på förlossningen. Att pojken är hemma istället för på fritids kanske minskar hans kontaktytor, även om han leker med kompisar ändå. Blir han sjuk på fritids och smittar sin pappa hemma får ju inte han följa med när bebisen kommer, om han inte tillfrisknat helt. 

Jag förstår hur du tänker men tyvärr tänker inte min man sådär gällande att vara frisk osv. Men visst så blir det ju så att vi håller oss hemma i vår stad och inte kan göra något direkt utanför både pga corona och pga bebis snara ankomst. Jag vill minnas att mannen även tidigare haft barnet hemma större delen av sommarlovet, dock har jag ju då inte varit ledig på detta sätt då utan då haft mina semesterveckor där vi semestrat som vanligt och där mina semesterveckor gått över i mammans veckor - alltså har jag inte ställts inför att vara hemma x antal veckor själv med barnet på heltid förut.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Stackars) skrev 2020-06-17 07:16:56 följande:

Stackars barn säger jag bara! Mamman vill inte träffa sitt barn på flera veckor och pappan dumpar honom på en sur och orkeslös gravid kvinna. Hur kan man gå in och bli en familj och inte ta till sig dom andra familjemedlemmarna, i det här fallet ett barn. Jag antar att du bara ska ha ett barn för om du inte orkar laga lite mat åt en 10-åring, hur sjutton ska du klara att ta hand om ditt första barn om du blir gravid igen?! Sedan kan jag absolut förstå att du är irriterad på din man som inte verkar ta in dina åsikter om er familjesituation. Kanske barnet kan vara hos nån kompis några ggr i veckan?

Svårt att säga om jag vill ha fler barn när jag inte ens har ett eget än. Jag tycker det är en principsak att jag inte ska behöva ta hand om hans barn när jag inte gjorts delaktig i planeringen. Jag är "ändå hemma" så då kan jag fixa ditt och datt men jag är ju hemma för att vila upp mig inför förlossning osv, inte ta hand om deras barn som ofrivilligt kastats på mig. Högst troligt hade jag haft barnet på fritids denna period, om det varit mitt eget (beslut). I vardagen fixar jag ju saker för barnet men att vara hemma med barnet på heltid själv utan att ha valt det eller kunnat påverka är en förjävligt jobbig situation skulle jag säga.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Siden skrev 2020-06-17 07:20:29 följande:

Det låter som om du och din sambo har olika förväntningar och behöver sätta er ner och diskutera. Han behöver kompromissa med dig om det är så att du påverkas negativt av att behöva ta ansvar över hans barn hela sommaren. För ansvar tar du ju - ett så litet barn är inte helt självgående och behöver säkert viss assistans, frågar tusen saker, behöver aktiveras, stökar ner. Dessutom gissar jag att det är du som får städa och diska åt barnet på dagarna och köpa hem sånt som barnet gör slut på eller behöver i matväg? Förutom det sociala ansvaret du tar över bonusbarnet då ni ska umgås i så stora sjok under sommaren. Och allt detta som höggravid? Nej, jag hade inte orkat. Jag hade irriterat mig på situationen och på min man som bara jobbar. Jag är själv styvmamma till ett barn i samma ålder och här har jag sagt kravet att barnet A. Är på fritids. B. Pappan tar ledigt. C. Barnet är hos sin mamma. Under sommaren. Detta för att det ska funka för HELA familjen, inte bara bli en skön avlastning för pappan. Nu jobbar jag hemifrån så vi är inte riktigt i samma sits, hade jag varit gravid och gått hemma så hade jag kanske fått kompromissa mer. Men pappan borde rimligtvis kunna ta ledigt i sommar tex, och sluta tidigare från jobbet eller ta med sitt barn till jobbet vissa dagar. Ordna lekdejter för sitt barn hos andra kompisar. Du kan kompromissa genom att vara hemma med bonusbarnet men inte ta något aktivt ansvar, sköta ditt egna bara. Och oroa dig inte för att verka vara elaka styvmodern, om din man försöker trycka på dom punkterna hos dig så manipulerar han dig. Sätt sunda gränser för dig själv och försök ta hand om bebisen i din mage :) Det är mitt råd. Det viktigaste i ditt läge är att DU mår bra och känner dig trygg och avstressad i ditt eget hem. Resten ordnar sig. Kommer du ingen vart med din man i diskussioner så är mitt råd parterapi, det är väldigt bra att lägga lite tid och pengar på det om man ska leva i styvfamilj.

Tack så mycket för ditt svar! Känns verkligen som du förstår mig. Har ingen i min närhet som fattar vad det innebär då de inte är i samma situation själva. Visst är det så att barnet såklart kan vara hemma själv men när man som vuxen är hemma så blir det såklart det du säger med tusen frågor, stök och härj, krav på mat och att göra saker osv. Tyvärr lyssnar han inte på mig i detta utan har som sagt bestämt att barnet ska vara hemma och även om jag försöker ställa samma krav som du gjort så är det verkningslöst.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (S) skrev 2020-06-17 07:23:56 följande:

Jag har ingen aning om ifall barnet klararsigsjälv. Men man får väl utgå från att pappan vet det. Och om du talat om att du inte kommer vara hemma på dagarna så visste ju pappan det när han tog beslutet.

Det som är lite lurigt i detta är ju att det låter som att pappan ändå tänker sig att det är du som har huvudansvaret för barnet under dagarna och planerar och agerar efter det. Så tänker du inte det får du nog vara extra tydlig en gång till (oavsett om nån anser att du är den elaka styvmamman), för annars kan det ju bli väldigt tokigt för barnet. Ska tioåring klara sig själv hela dagarna måste det ju finnaa väldigt tydliga rutiner för barnet, som pappan måste ordna i förväg.

Om jag vore du skulle jag ta ett snack till med pappan om sommarens upplägg (utan att dra in fritids utan med utgångsläget att barnet ska vara hemma). För det låter ju lite som att du anser att du varit tydlig men att pappan agerar som om du inte alls varit det/räknar med att du agerar på annat sätt än du sagt. Och det kan ju ge onödiga konsekvenser för barnet. Såtänk igenom exakt vad du kan ställa upp på, i detalj, och informera pappan om det på ett tydligt sätt.

Tack för ditt råd. Ja, det blir lite svårt där han på något sätt ändå förväntar sig att jag kommer att vara tillgänglig och hemma. Vilket jag ju kommer att vara en del både pga bristande ork som gravid men även pga corona. Det är ju det som gör att jag känner mig lite maktlös, jag kan ju inte vara borta hur mycket som helst av en princip och då faller saker på mig för att jag just "ändå är hemma". Vilket jag vill undvika. Vill ju vara hemma och förbereda mig och vila, inte vara fast i ett kaos med sommarlovslediga barn som springer runt hemma hos varandra och härjar.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Alvia) skrev 2020-06-17 07:30:43 följande:

Jag som är både bio och bonusförälder tycker det är skillnad på vad man kan kräva och hur man skulle vilja ha det. Jag hade aldrig krävt att nån annan tar hand om mina barn. Av flera skäl. Vem vill dumpa sina barn I händerna på nån som inte vill vara med dem....?

Men hade jag varit hemma hade jag inte haft några problem med att ha en tioårig bonus hemma. Treåring hade kanske känts lite tveksamt i längden men tio år nu jättestort.

Men framförallt känns eran situation så sorglig. Ingen av föröldrarna vill vara hemma med barnet. De tvingar det på nån som ser det som en börda. Sen kommer det komma in ytterligare ett barn i sammanhanget och tioåringen riskerar att bli ännu mer av en svarte Petter som ingen vill ha.

Jag förstår hur du menar och ser det som ett ganska troligt scenario. Sen skulle jag väl inte säga att pappan inte vill ha sin tioåring, han vill det bästa vilket han anser är att barnet ska få vara hemma på sommaren och leka med vänner trots att han jobbar. Sen skulle han aldrig erkänna att mamman inte vill ha barnet, även om jag kan känna att hon på olika sätt både nu och bakåt i tiden, genom sitt handlande, ger sken av att hon är nöjd med att inte ses så ofta och intr ta något ansvar. Hade jag fått vara med i beslutet att barnet ska vara hemma är det ju en annan sak. I detta fall har det lämpats på mig vilket gör mig skogstokig och gör att jag känner mig totalt maktlös och överkörd.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Ojoj) skrev 2020-06-17 07:57:43 följande:

Ojoj om det varit en man som skrivit som du ta... då hade han varit självisk, tråkig, dryg, typisk man , inget ansvar... men nu är det en kvinna ... Vill du inte bygga en relation till barnet...? Det är väl inget straff heller? låter som hemsk situation det här...

Nej, inte särskilt intresserad faktiskt.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Körsbärsdalen skrev 2020-06-17 08:09:07 följande:

Men det är ju en 10-åring..? De sköter ju sig själva till 99 %... Är ju inte ens tal om att ha koll på att de sköter läxor eller tider eller något, för det är ju sommarlov. Mat ska du väl äta själv också, är det jättejobbigt att laga lite extra så det räcker till en till eller? I så fall får väl pappan göra storkok när han inte är på jobbet som barnet får micra. Annars fattar jag inte vad problemet är? Hade det varit ett småbarn-lågstadiebarn hade det ju varit något annat, men detta är ju ett stort barn!

Problemet är att barnet vänder sig till en med frågor, krav på aktiviteter, att den ska ha mat, har tusen kompisar över, springer runt och härjar, stökar ner osv. Jag har ingen lust att vara i detta då jag ska vara hemma och vila upp mig inför förlossningen av mitt barn. Har ingen lust att på det behöva ta hand om mannens barn som han lämpat över på mig där han själv slipper allt ovanstående då han är på jobbet.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (S) skrev 2020-06-17 07:44:55 följande:
    Jag tänker så här att det praktiska ansvaret för barnet är en sak. Det kan du vara tydlig med att du inte tar.

Att barnet är hemma är en annan sak. Jag tänker att om barnet hade fått vara hemma om du jobbat så borde det få vara hemma om du är hemma. Har du behov av lugn och ro kanske det går att ordna på annat sätt?

Ni kanske också kan sätta upp regler tillsammans i hemmet om tider/dagar man får ha kompisar hemma.

Om det är vilan som är det viktuga och inte ansvaret som sådant kanske pappan kan göra upp att barnet får vara hos kompisar några dar i veckan. Men då kanske man behöver erbjuda andra barn att vara hos er nån dag i veckan också vilket ju blir mer ansvar för dig.

Jag tänker att det är lite klurigt för å ena sidan ska pappan maturligtvis ta fullt ansvar för sitt barn. Å andra sidan kan man inte trolla bort att ni är flera personer som delar på ett hem och därför kommer störas av varandra ibland.

Har barnet gått ut 3an eller 4an?
    Jag tänker att det är såväl ansvaret som vilan som spelar roll för mig. Jag förstår din tanke och den är god, men jag är helt ointresserad av att "få" vila genom att barnet är borta hos kompis och sedan behöva bjuda tillbaka detta någon dag senare. Jag upplever verkligen inte att det är mitt ansvar överhuvudtaget och det är det som är så oerhört frustrerande. Det stör mig något ofantligt och det känns så hopplöst. Barnet har gått ut 3an.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus