• Ess

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Jag hade struntat i särkullen och åkt iväg och gjort vad jag kände för. Jag hade passat på att äta när jag var borta, så pappan hade fått ställa sig och laga mat åt sitt barn när han kom hem från jobbet.

• Ess
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-06-17 09:34:52 följande:

Jag hade inte haft hjärta att strunta i en 10-åring. Däremot hade jag inte gjort mer än "nödvändigt" samt pratat allvar med pappan.
    Jag hade inga problem med att lämna särkullarna och göra vad jag tyckte var kul med mina barn. De fick klara sig själva vilket maken var införstådd med, annars hade han fått fixa det på annat vis.
  • Ess
    Anonym (Lena) skrev 2020-06-17 09:40:36 följande:
    Ja, det är sorgligt. Ändå finns det kvinnor som blir ihop med sådana män, och till och med skaffar barn med dom.
    Då får ju kvinnorna som skaffat barnen med honom gå in och ta sitt ansvar!
    Dvs ts tar hand om sitt barn och särkullens mamma tar hand om hen.
  • Ess
    Pope Joan II skrev 2020-06-17 09:53:37 följande:
    De var väl äldre än 10 år?
    Rent åldersmässigt var de tonåringar, men de betedde sig som efterblivna och bara satt och trodde jag skulle mata dem, trots pappan sagt åt dem att klara sig själva. 
    Jag hade gjort likadant oavsett deras ålder, säger pappan att de ska klara sig så är det hans sak att lösa och inte min.
    Pope Joan II skrev 2020-06-17 09:53:37 följande:
    Eller att pappan tar det ansvar som mamman inte klarar/vill. Egentligen borde saken orosanmälas. 10-åringar kan givetvis vara hemma själva men inte varje dag, hela dagar och med eget ansvar över sig själva, matförsörjning och allt annat som följer med. Det är den absoluta majoriteten av dem för små för.

Pappan borde avtala med kompisarnas föräldrar om växelvis passning. 
    Varför skulle det orosanmälas om en tioåring som är hemma om dagarna?
    Normala barn i den åldern kan fixa mackor och lättare mat, åtminstone att värma något i micron.
  • Ess
    Anonym (Lena) skrev 2020-06-17 09:53:46 följande:

Fast det händer ju inte.
    Anonym (Lena) skrev 2020-06-17 09:55:15 följande:
    Så mannen ska slippa ta ansvar?
    Vägrar mamman till särkullen ta sitt ansvar så får ju pappan gå in och ta det. Men det vill ju till att ts säger till på skarpen och struntar i att göra något för hen, först då blir pappan tvingad att faktiskt leva upp till det ansvar som åligger honom.
    Tyvärr ser även här i tråden hur många kvinnor som styrs av dåligt samvete och därför går in och tar pappans ansvar och låter honom komma undan.
    Låt honom laga mat på kvällen, och låt honom få ta tjatet av ett uttråkat barn att åka och bada osv när han kommer hem.

• Ess
    Anonym (Moi) skrev 2020-06-17 10:08:35 följande:

Jag var i 10-åringens sits som liten. Inte visste jag då vilka diskussioner som gick mellan de vuxna, jag uppfattade bara deras agerande från mitt håll. Jag kände mig ju stor och självständig. Kommer inte ihåg någon sommar, men däremot många eftermiddagar då jag inte skulle lämpas på styvmor. Ingen kompis gick på fritids, men hos mig gällde att jag fick cykla runt i byn eller följa med någon kompis hem om pappa inte var hemma än då min kära styvmor ?inte orkade? att jag kom hem. Jag fattade inte problemet, jag klarade mig ju själv och försökte vara tyst och tysta kompisar i hallen. När fröken läste Mio min Mio högt kommer jag ihåg hur det gick ett igenkännande fniss genom klassen när hon läste om tant Edla eller vad hon hette, den där kärlekslösa fostermodern.

Det är inget speciellt för partners till föräldern, det finns föräldrar som agerar precis likadant. Vi har en granne som är precis sådan som du beskriver, hon "städade" alltid när ungarna skulle va där.
  • Ess
    Anonym (styvförälder) skrev 2020-06-17 11:02:43 följande:
    Det är klart att biomamman ska ta sitt ansvar men nu är barnet hos pappan och han har valt att inte ha fritids under den tiden.
    Om biomamman jobbar ska hon då strunta i att gå till jobbet för att pappan valt att inte ha fritids och anser att ts ska ta hand om barnet.
    Det är väl inte biomamman som valt bort fritids?
    Nej det är ts sambo som har agerat fel då han inte tog hänsyn till ts åsikter, han beslöt själv att hon kunde ta hand om hans barn.
    Hur ska biomamman veta om ts tyckte att det var ok att ta hand om bonusen?
    Hur länge efter en separation måste biomamman dubbelkolla med pappan och nya sambon att alla är med på det som dom i nya familjen har bestämt?
    Som sagt jag skulle bli irriterad om min mans ex alltid måste kolla med både min man och mig om det är ok vad som är bestämt gällande barnet.
    Ska min mans ex alltid kolla med mig om jag tycker att det är ok att jag har barnet självt? hon utgår självklart ifrån att jag och min man kommunicerar och bestämmer över vårt familjeliv liksom min man inte dubbelkollar om barnet är hos någon släkting, med ny partner när barnet är hos sin mamma.
    Inte skulle min man ringa och fråga exets nya kille om det var ok att han passade barnet, min man utgår ifrån att mamman och nya killen bestämt det ihop.
    Ts har varit tydlig från början att hon inte vill ta ansvar, och då är det mamman som pappan ska förhandla med även om det inte är hennes tid. Sen är det ju så att mamman troligtvis är vårdnadshavare och har friheten att sätta barnet på fritids när hon jobbar, så hon behöver inte stanna hemma.

Min åsikt är att pappan valt bort fritids eftersom han tycker barnet kan klara sig själv, då ska ts ta fasta på detta och skita i ungen och göra vad hon vill. Sen får han ta gnället över att det är tråkigt osv när han kommer hem.
  • Ess
    Anonym (Lena) skrev 2020-06-17 11:10:51 följande:
    Ja, fast TS försvara ju mannen, han är en bra pappa. Så frågan är om TS verkligen vågar dra det till sin spets, och t ex åka bort.

Jag anser inte att det är TS ansvar, men självklart har hon bidragit till detta, eftersom hon visste från början vad som gällde, och ändå skaffat barn med honom. Den som drabbas är ju bonusen, den enda som inte valt detta.
    Nä tyvärr finns det inte så många kvinnor som vågar gå emot mannen och ställa krav på honom. Men gör inte ts det nu så kommer det att bli en explosion senare när gränsen blir nådd, och då kommer det bli en skitsak som utlöser det. 
  • Ess
    Anonym (styvförälder) skrev 2020-06-17 11:58:53 följande:
    Fast som jag har skrivit tidigare tycker jag inte att det är ts sak att ta hand om barnet om hon inte vill MEN jag tycker att det är sambon som inte respekterat ts vilja och åsikter.
    Jag tycker inte att det är biomammans sak att sambon valt bort fritids, biomamman väljer fritids om hon vill när hon jobbar eller annat. Det har hon precis som du skriver frihet att göra under hennes barntid, men ska hon sätta barnet på fritids när det är pappans barntid?
    Ska en biomamma inte utgå ifrån att pappan gör det om han inte kan ta hand om barnet självt eller kommer överens med någon att ta hand om barnet.
    Ja pappan ska vända sig till biomamman om han inte vill eller kan ta hand om barnet.
    Nu verkar han ju inte ha gjort det utan bestämt det själv, hur kan biomamman lastas för det?
    Pappan skulle valt fritids eller sett till att någon som ville kunde passa barnet, 
    det är sambon som svikit ts inte biomamman.

Om min man utan att fråga mig antog att jag själv utan överenskommelse skulle ta hand om hans barn en längre tid skulle jag vara arg på min man för att han inte frågat mig , inte frågat mamman eller frågat någon annan men inte skulle jag ge biomamman skulden, hon vet väl inget om vår överenskommelse.

I ts fall tycker jag att det är sambon som kört över ts och hon måste sätta stopp för det, han har betett sig respektlöst mot henne i denna fråga, han kan säkert vara en bra man annars, annars skulle hon väl inte ha fallit för honom men han tar henne för givet och det kommer troligtvis bara att fortsätta om hon inte sätter stopp för det och biomamman kan ju inte gå in om läxa upp sitt ex.
    Det är ju mellan ts och sambon.
    Jag har överhuvudtaget inte lastat mamman för något. Men det är ändå hans och hennes sak att göra upp om ett umgänge som fungerar för dem båda. Lämnar pappan barnet till henne så har hon rätt till att sätta in barnet på fritids när hon jobbar, en rätt som ts inte har eftersom hon inte är vh.
  • Ess
    Xenia skrev 2020-06-17 16:00:47 följande:

En tioåring behöver iaf tillgång till en vuxen. Bonusen har ju inget val, varken mamma eller pappa finns tillgänglig under dagarna, bara TS.

Föräldrarna finns tillgängliga via telefon, vill hen ha support så får hen ringa någon av dem.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus