Hemma själv med sommarlovsledig bonus
Jag hade struntat i särkullen och åkt iväg och gjort vad jag kände för. Jag hade passat på att äta när jag var borta, så pappan hade fått ställa sig och laga mat åt sitt barn när han kom hem från jobbet.
Jag hade struntat i särkullen och åkt iväg och gjort vad jag kände för. Jag hade passat på att äta när jag var borta, så pappan hade fått ställa sig och laga mat åt sitt barn när han kom hem från jobbet.
Jag var i 10-åringens sits som liten. Inte visste jag då vilka diskussioner som gick mellan de vuxna, jag uppfattade bara deras agerande från mitt håll. Jag kände mig ju stor och självständig. Kommer inte ihåg någon sommar, men däremot många eftermiddagar då jag inte skulle lämpas på styvmor. Ingen kompis gick på fritids, men hos mig gällde att jag fick cykla runt i byn eller följa med någon kompis hem om pappa inte var hemma än då min kära styvmor ?inte orkade? att jag kom hem. Jag fattade inte problemet, jag klarade mig ju själv och försökte vara tyst och tysta kompisar i hallen. När fröken läste Mio min Mio högt kommer jag ihåg hur det gick ett igenkännande fniss genom klassen när hon läste om tant Edla eller vad hon hette, den där kärlekslösa fostermodern.
En tioåring behöver iaf tillgång till en vuxen. Bonusen har ju inget val, varken mamma eller pappa finns tillgänglig under dagarna, bara TS.