sextiotalist skrev 2020-06-18 06:39:02 följande:
Vettigt. För man numera vet att man ska skydda barnen från solen.
Numera har kloka föräldrar uv-kläder på sina barn vilket är bättre alternativ än solkräm.
Sonen hade långärmat på stranden och en mössa.
När jag var liten var inte heller barn nakna på stranden. Minns att jag hade soldräkt.
Men man hade baddräkt eller bikini (men då ansågs inte det var sexualiserat att ha bikini)
Det där har ju mycket att göra med barns hudfärg från början och hur vana de är att vara i solen. Svenska barn som är bleka och kan bränna sig lätt ja där är det ju jätteviktigt att de skyddar sig. Också om de åker på semester till ett varmare land och plötsligt utsätts för stark sol. Grekiska barn däremot som bor i Grekland har oftast mer pigment i huden från början, de blir inte lika lätt röda. De utsätts inte heller plötsligt för solen, utan huden får bygga upp sitt försvar sakta sakta på naturlig väg. Sen brukar generellt sett föräldrar inte ta ut sina barn här under de timmar då solen är som starkast, utan de brukar åka och bada på eftermiddagen.
Hur som helst när jag säger att barn är mer skylda idag, så syftar jag inte på de barn som är klädda i uv kläder där syftet är uppenbart. Jag tänker på att alla barn har badbyxor och bikini på sig idag till skillnad från 80 talet, och varför har de det?
Jag tror såhär. Om vi går tillbaka lite. Alla pratar om 80 talet här, men egentligen började det ju med 70 talet. Det var den mest frigjorda eran. Kvinnorörelsen. Modet var att kvinnor gick utan BH. Topless på alla stränder. Man skulle absolut inte bry sig om sitt utseende. Att sminka sig ansågs helt förlegat. Folk var sexuellt frigjorda. Flower Power och fred på jorden.
Sen kommer 80 talet, då saker och ting dämpades. Inslag av 70 talet fanns kvar, som att bada topless på stranden. Men HIV kom in i bilden. Folk blev lite försiktigare. Levnadssättet ändrades helt. Det var nu ok att bry sig om sitt utseende igen. Många hade också saknat detta, att få fixa till sig lite (baserat på samtal med min mamma). Modet var att sminka sig överdrivet, håret ska vi inte tala om, och sen kläderna var det ju axelvaddar och överdrivna tilltag. Ja allt var i kontrast till 70 talet. Nu på 80 talet var det också ok att vilja tjäna pengar, att vilja göra karriär. Wall Street och allt det där. Att tycka om ytliga ting igen. Samhället var fortfarande ganska oskyldigt dock. Det var många faror man inte uppmärksammat än. Som pedofili till exempel. Michael Jackson var kung.
Sen kom 90 talet och då dämpades även klädseln ner. Det var nog på 90 talet som folk slutade lite med att bada topless och började skyla sina barn. Säkerligen pga två orsaker. Den ena orsaken var att två uppfinningar etablerades, mobilen och internet. Folk började skicka bilder till varandra digitalt och lägga upp på nätet. Automatiskt började folk tänka efter mer. Vem som helst kunde ta kort på en och lägga ut. Förr var det mycket tryggare på det sättet. Den andra orsaken är att man idag är mycket mer medveten om pedofili och i kombination med den första orsaken, internet, så kan det bli väldigt farligt.
Så jag tror inte på att skälet skulle vara invandringen i Sverige, som några nämner här. För den här förändringen har skett i alla länder över åren, inte bara i Sverige, och jag tror att det beror mest på internet faktiskt. Kanske också en större känsla av att ha integritet, som kanske inte var så viktigt på 70 talet.
Jag kan förstå oron, men samtidigt tycker jag det är trist att den har övertagit oss. Att vi alla helt har ändrat vårt sätt pga några sjuka människor. Det är trist. Jag hade velat se att de inte vunnit över oss.