Anonym (född 78. Var det så ok?) skrev 2020-06-17 06:41:15 följande:
Jag är född 78 så jag är uppvuxen under 80-talet. Jag kommer ihåg att en massa badade topless, men jag kommer också ihåg att en massa andra människor störde sig på det och att andra sexualiserade det. Jag kommer ihåg att det faktiskt diskuterades om det var ok eller ej.
Så jag delar inte helt den där synen om att det var helt ok och naturligt som ni säger. Det var åt det hållet, men inte helt. Jag tror att man får gå tillbaks ytterligare ett årtionde för det.
Jag är också född kring då och minns att många kvinnor inte brydde sig alls och solade och badade topless på 80-talet . Men det var också många som hade bikinitop på sig. MEN även de som hade de var inte så pryda när de skulle byta om som jag sett kvinnor är idag.
Jag tror miljön och vad syftet är spelar stor roll för om en kroppsdel blir sexualiserad eller inte. T ex så är ju rumpor sexualiserade i vissa porrsammanhang osv, men på stranden går ju kvinnor fortfarande med nästan bara rumpor och det har ju gått bra. Detsamma borde väl gälla för kvinnors bröst.