louisa83 skrev 2020-06-16 23:33:07 följande:
Forts. När jag var liten på 80-talet så sprang alla barn nakna på stranden här i Grekland. Det ser man ju på foton också. Så trist att det inte är så idag. Det är frihet för mig. Och jag känner att när jag skyler mina barn mot deras vilja så är det som att jag lär dom att kroppen och nakenhet är nåt fult. Och jag vill inte lära dom det! Men det är klart att jag måste lära dom samhällets regler såklart. Men när jag nån gång ser ett annat naket barn på stranden så tänker jag bara: frihet. Så ska det vara. Hur folk kan klä sina bebisar i bikini är vidrigt tycker jag. Jag blir på något plan djupt provocerad. Men kanske felet ligger hos mig.
Ja, jag tror nog att felet delvis faktiskt ligger hos dig. Man lär inte alls automatiskt barnen att kroppen och nakenhet är något fult för att man lär dem att vissa delar av kroppen är mer privata än andra. Att barn tidigt känner till att vissa delar av kroppen är mer privata än andra är viktigt för att kunna förebygga att barn utsätts för övergrepp av vuxna eller av andra barn , eller att de oavsiktligt utsätter andra barn för saker de kan uppfatta som övergrepp.
Jag har tidigt förmedlat till mina barn att de får titta på sina könsorgan och leka med sina könsorgan så mycket de vill, men de får gå in på sina rum och göra det eftersom det är något privat. Eftersom ett av mina barn var väldigt intresserat av bröst under en period och gärna ville kommentera eller försöka ta på tjejers och kvinors bröst har jag också tidigt förmedlat att bröst är en privat kroppsdel som man absolut inte får gå fram och försöka ta på. Att folk tar mer illa upp om man går fram och tar på deras bröst än på deras armar eller huvud (vilket man självklart inte heller ska göra hur som helst!) eftersom bröst som sagt är en privat kroppsdel.
Att det är obehagligt med blöta badbyxor på stranden är väl världens enklaste problem att lösa: Ta med extra badbyxor helt enkelt. Tillbringar man en hel dag på stranden och vet att man kommer att vilja bada med jämna mellanrum är väl det normala att ta med sig dubbla uppsättningar badkläder? Så gör jag både när det gäller mig själv och barnen. Dels för att det är obehagligt att ha på sig blöta badkläder längre stunder och dels för att förebygga urinvägsinfektioner.
Att barn har på sig badbyxor eller baddräkt på en sandstrand har fördelen att de får in betydligt mindre sand i underlivet och mellan skinkorna. Det är ju liksom inte helt ovanligt att barn sätter sig i sanden och leker och det är väldigt obehagligt att få massa sand i rumpan och underlivet, det vet alla som någon gång vait med om det.