• Lallaren

Trött på att göra allt och sambo som bara sitter

Är så trött!

Vi har två barn, 10 och 14. Vi arbetar båda två 100%

När jag kommer hem ifrån jobbet så är jag slutkörd och ska då laga mat åt barn eller skjutsa någon av dem på aktivitet.

Sambon sitter i stort sett bara framför tv eller med telefon i handen efter jobbet.

Jag har försökt förklara att vi är två föräldrar som behöver ta ett gemensamt ansvar kring hem och familj men får ingen respons.

Hjälp mig, hur kan jag nå fram?

• Svar på tråden Trött på att göra allt och sambo som bara sitter
  • Anonym (Normalt)
    Silverjenny skrev 2020-06-14 09:43:03 följande:

Haha där fick man ta snabbt död på sina fördomar ;)

Traditionellt har det ju varit så att kvinnorna har tagit huvudansvaret hemma och männen har varit latmaskarna, men det börjar nog ändras så man får sluta ha sådana förutfattade meningar. Jag tänkte också automatiskt att TS var en kvinna får jag erkänna. Men dels är männen idag mycket mer jämställda än förut, men framför allt är det måånga kvinnor som är oerhört lata nuförtiden, de sitter fullt upptagna med sina mobiler hela tiden och självklart stjäl det tid och uppmärksamhet från barn, familj och hem. Man kan fastna i så många beroenden med mobilen och bara sitta och posta grejer och scrolla flera timmar varje dag, på instagram, facebook, snapchat, familjeliv inte minst.. det är beklämmande hur ofta man ser mammor som sitter med näsan i mobilen på tunnelbanan, i parken mm och skiter fullständigt i sin lilla bedårande bebis eller lilla barn som försöker få mammans uppmärksamhet. Eller är upptagen med sin egna skärm som föräldern har stuckit till barnet för att hon själv ska få vara ifred med sin mobil. Ja tyvärr är det 9 gånger av 10 mamman som man ser göra så.

Uppfriskande med en kvinna som vågar kritisera andra kvinnor här på forumet.

Att pissa på medelålders, vita män brukar inte bara tillåtas, det uppmuntras.
  • Anonym (Normalt)
    sextiotalist skrev 2020-06-14 10:44:08 följande:
    Finns många undersökningar där man påvisat att det är kvinnorna som tar det största lasset hemma, generellt.
    Gamla könsnormer upprätthålls av både kvinnor och män.
  • sextiotalist
    Anonym (Normalt) skrev 2020-06-14 10:50:51 följande:

Gamla könsnormer upprätthålls av både kvinnor och män.

Men fler och fler börjar bryta mot dessa.

Som ts har gjort, genom att vara den som ser till att det fungerar hemma
  • Anonym (Normalt)
    sextiotalist skrev 2020-06-14 10:54:32 följande:
    Men fler och fler börjar bryta mot dessa.

Som ts har gjort, genom att vara den som ser till att det fungerar hemma

Frågan är när kvinnor har tänkt börja bryta mot normerna?

Den här artikeln skulle kunna vara skriven i år men den är PUBLICERAD:

TOR 02 JUN 2011 och känns fortfarande lika aktuell. Kvinnor sitter fortfarande som passiva panelhönor och väntar på att bli tagna med storm och uppvaktade av prince Charming.

De flesta kvinnor jag träffat är "duktiga flicka" (mogen enligt kvinnor själva), präktiga, hämmade, korta, tjocka och tråkiga. Varför har många kvinnor så svårt att släppa loss och vara lite mer spontana och inte vara så förbannat ängsliga att nått går snett eller att rädda att göra bort sig?

Föds kvinnor med ett mindervärdeskomplex gentemot män?

• AndreaBD

Enkelt. När du gör en sak, kräv att han också gör något. Exempel: Du lagar mat- han diskar. Eller du lagar mat - han kör ungarna.

• Drottningen1970
    Anonym (A) skrev 2020-06-14 09:25:59 följande:

Oj!

Du har mycket förutfattade meningar du! Är du rasist också?

Kan du hänvisa till någon konkret forskning där det står att läsa att fler män än kvinnor sitter i soffan med mobiltelefon/tv efter jobbet?

Mycket lätt att hitta fakta på detta. Du klarar det säkert på egen hand om du är normalbegåvad.
  • Anonym (Är 100)

Är 100 på att TS och Anonym (A) är samma person som startat denna tråd ENBART för att hen kunnat förutse att alla ska utgå ifrån att den lata sambon är en man, och för att därför kunna röra om i grytan genom att ifrågasätta det (rimliga) antagandet.

JA, det finns lata, oansvarstagande kvinnor också.

Gäsp.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Är 100) skrev 2020-06-14 12:24:03 följande:

Är 100 på att TS och Anonym (A) är samma person som startat denna tråd ENBART för att hen kunnat förutse att alla ska utgå ifrån att den lata sambon är en man, och för att därför kunna röra om i grytan genom att ifrågasätta det (rimliga) antagandet.

JA, det finns lata, oansvarstagande kvinnor också.

Gäsp.

Ja det tror jag med. FL har blivit en plats för bittra människor som har tråkigt.
  • legomum

Imorgon skjutsar du barn till till träning och jag lagar mat. Dagen efter är det du som lagar mat och jag skjutsar. Vi kör varannan dag.
    Frågor på det?

Svar på tråden Trött på att göra allt och sambo som bara sitter