• Lallaren

Trött på att göra allt och sambo som bara sitter

Är så trött!

Vi har två barn, 10 och 14. Vi arbetar båda två 100%

När jag kommer hem ifrån jobbet så är jag slutkörd och ska då laga mat åt barn eller skjutsa någon av dem på aktivitet.

Sambon sitter i stort sett bara framför tv eller med telefon i handen efter jobbet.

Jag har försökt förklara att vi är två föräldrar som behöver ta ett gemensamt ansvar kring hem och familj men får ingen respons.

Hjälp mig, hur kan jag nå fram?

• Svar på tråden Trött på att göra allt och sambo som bara sitter
  • Drottningen1970

Du kan inte nå fram. Lägg ned.

Ta hand om dig och dina barn. Tvätta inte hans klädee, laga inte hans mat, duka inte fram nån tallrik till honom. Disk han inte tar hand om efter sig själv lägger du i hans bil, garderob etc. Säg inget, tjafsa inte... bara gör...

• Michael 310
    Lallaren skrev 2020-06-13 17:27:34 följande:

Schema hade vi faktiskt för några år sedan och då fungerade det ju i alla fall bättre än det gör nu. Tar med det tipset, tack!

Är dock rädd för att om jag och sambon ska köra fullt eget ansvar fast varannan vecka så blir det kaos den veckan jag inte har ansvaret.

Låt det bli kaos då. Inte ditt ansvar den veckan, är partnern normalt funtad bör det bli ganska uppenbart att han behöver ändra sig efter en veckas kaos...
  • Lallaren
    Anonym (L) skrev 2020-06-13 14:43:16 följande:

Bli förbannad!! Skriv och gapa på den värdelösa jättebebisen!!

Skit i att laga mat. Ta med kidsen ut och ät så kan han vara hungrig. Eller laga bara till er tre. Och tvätta absolut inte hans kläder.

Jag har bestämt mig!

Jag kommer att säga åt henne på skarpen nu! Jag är trött på att hon bara sitter och slappar medan jag drar allt här hemma.

Nu när även vår 14-åriga son har börjat prata om hur snedfördelat det är mellan mig och hans mamma så inser jag ju att jag måste sätta stopp för detta.

Hon får ta mig sjutton laga sin egen mat, tvätta sina egna kläder osv. från och med nu. Samt ta sitt ansvar för våra barn som hon nästan helt negligerar. Jag som pappa försöker vara så stark jag kan men även mamman måste ju göra sitt!
  • Lallaren

Stort tack för alla svar i tråden! Jag förstår att jag har dragit ett för stort lass här hemma. Men nu är det slut med det. Nu kommer även barnens mamma att få ta sitt ansvar.

Tack!!!

• Drottningen1970
    Lallaren skrev 2020-06-13 20:52:29 följande:

Jag har bestämt mig!

Jag kommer att säga åt henne på skarpen nu! Jag är trött på att hon bara sitter och slappar medan jag drar allt här hemma.

Nu när även vår 14-åriga son har börjat prata om hur snedfördelat det är mellan mig och hans mamma så inser jag ju att jag måste sätta stopp för detta.

Hon får ta mig sjutton laga sin egen mat, tvätta sina egna kläder osv. från och med nu. Samt ta sitt ansvar för våra barn som hon nästan helt negligerar. Jag som pappa försöker vara så stark jag kan men även mamman måste ju göra sitt!

Se till att hålla fast vid det också. Ni ritar kartan för era barn, gällande hur en relation fungerar.
  • Anonym (A)

Har läst igenom alla inlägg och noterar att de flesta här utgår ifrån att trådstartarens sambo var en man. En jättebebis osv.

Kan ni förklara er här i tråden hur ni tänkte med era förutfattade meningar?

Hur känns det nu när ni ser att jättebebisen var en lat kvinna som inte bryr sig om varken man eller barn?

• Drottningen1970
    Anonym (A) skrev 2020-06-14 09:00:55 följande:

Har läst igenom alla inlägg och noterar att de flesta här utgår ifrån att trådstartarens sambo var en man. En jättebebis osv.

Kan ni förklara er här i tråden hur ni tänkte med era förutfattade meningar?

Hur känns det nu när ni ser att jättebebisen var en lat kvinna som inte bryr sig om varken man eller barn?

Superenkel förklaring. De flesta som uppför sig så är de facto män, vilket är den viktigaste förklaringen. Precis som de flesta som våldtar, misshandlar folk på krogen, kör rattfulla, överger sina barn etc med överväldigande majoritet oftast är män. Således är det inget konstigt alls med att folk utgår ifrån det. Är det verkligen något du behöver få förklarat för dig? På riktigt?

En annan viktig faktor är att aktiva medlemmar på FL till 90% är kvinnor.

Så, nu kan du sluta fundera...
  • Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2020-06-14 09:11:10 följande:

Superenkel förklaring. De flesta som uppför sig så är de facto män, vilket är den viktigaste förklaringen. Precis som de flesta som våldtar, misshandlar folk på krogen, kör rattfulla, överger sina barn etc med överväldigande majoritet oftast är män. Således är det inget konstigt alls med att folk utgår ifrån det. Är det verkligen något du behöver få förklarat för dig? På riktigt?

En annan viktig faktor är att aktiva medlemmar på FL till 90% är kvinnor.

Så, nu kan du sluta fundera...

Oj!

Du har mycket förutfattade meningar du! Är du rasist också?

Kan du hänvisa till någon konkret forskning där det står att läsa att fler män än kvinnor sitter i soffan med mobiltelefon/tv efter jobbet?
  • Silverjenny

Haha där fick man ta snabbt död på sina fördomar ;)

Traditionellt har det ju varit så att kvinnorna har tagit huvudansvaret hemma och männen har varit latmaskarna, men det börjar nog ändras så man får sluta ha sådana förutfattade meningar. Jag tänkte också automatiskt att TS var en kvinna får jag erkänna. Men dels är männen idag mycket mer jämställda än förut, men framför allt är det måånga kvinnor som är oerhört lata nuförtiden, de sitter fullt upptagna med sina mobiler hela tiden och självklart stjäl det tid och uppmärksamhet från barn, familj och hem. Man kan fastna i så många beroenden med mobilen och bara sitta och posta grejer och scrolla flera timmar varje dag, på instagram, facebook, snapchat, familjeliv inte minst.. det är beklämmande hur ofta man ser mammor som sitter med näsan i mobilen på tunnelbanan, i parken mm och skiter fullständigt i sin lilla bedårande bebis eller lilla barn som försöker få mammans uppmärksamhet. Eller är upptagen med sin egna skärm som föräldern har stuckit till barnet för att hon själv ska få vara ifred med sin mobil. Ja tyvärr är det 9 gånger av 10 mamman som man ser göra så.

• sextiotalist
    Anonym (A) skrev 2020-06-14 09:25:59 följande:

Oj!

Du har mycket förutfattade meningar du! Är du rasist också?

Kan du hänvisa till någon konkret forskning där det står att läsa att fler män än kvinnor sitter i soffan med mobiltelefon/tv efter jobbet?

Finns många undersökningar där man påvisat att det är kvinnorna som tar det största lasset hemma, generellt.
Svar på tråden Trött på att göra allt och sambo som bara sitter