Inlägg från: MiaMammut |Visa alla inlägg
  • MiaMammut

Att vara tre i en relation - jag, min dejt och hans ex

Anonym (Annie) skrev 2020-06-03 19:46:20 följande:

Jag har motsvarande relation med mitt ex. Vi hjälper varandra med logistik, han har dammsugit hos mig nån gång, jag har fixat matlådor åt honom, vi firar barnen, går på avslutningar, ibland bara hänger. Vi smsar och swishar pengar utan att nånsin krångla. Jag hatade att vara gift med honom, han gjorde mig illa på många sätt. Nu när vi är skilda ser jag ingen anledning att inte vara hon med honom och hjälpas åt.

Min särbo är helt fine med detta och är ibland med han också när det faller sig så. Han och mitt ex har varit ute och druckit öl ihop. Han har dock en mycket frostig relation till sin exfru pga att hon skinnade honom ekonomiskt och inte alls har verkat för att det ena barnet ska vilja vara hos honom, så jag tror att han gärna unnar mig att ha det smidigare.

Vad är det som gör att du inte har något emot att hänga med honom nu, men hatade att vara gift med honom? Det är sånt här jag inte förstår? Jag tänker att man skiljer sig för man vill slippa den andre och sen får man försöka ha en OK relation ändå, men att "hänga" med sitt ex, som att man är vänner då och har det riktigt trevligt? Fast han burit sig illa åt mot dig? 
  • MiaMammut
    Anonym (Exakt så) skrev 2020-06-02 23:46:19 följande:
    Håller med detta helt och hållet! Har själv särbo med 2 barn var. Har själv dålig kontakt med mina barns far, men firar födelsedagar ihop. Min särbo har 2 äldre barn, 16-20, men han har bra kontakt med sitt ex. Hade varit skild i 4 år efter 20- års förhållande. Och de brukade fira det mesta tillsammans även efter separationen: födelsedagar, midsommar, jul, ... . Vem är jag för att ställa krav att han ska fira allt detta med endast mig när det handlar om hans barn? Vi firar alla tillsammans istället! Och det gör det inte till att vi är 3 i en relation!

Vet inte om du har barn själv, låter inte så annars tycker jag att det är konstigt hur du resonerar!
    Jag har kanske inte krävt att han skulle fira ENDAST med mig, men om han hade velat vara med mig på något hörn, kanske ses innan på lunch eller vad som helst hade det varit klädsamt tycker jag. Eller beklaga att det inte fungerade just i år.
  • MiaMammut
    Anonym (Annie) skrev 2020-06-03 21:24:23 följande:
    För att han var deprimerad, mentalt frånvarande, inte gav mig bekräftelse eller närhet. När jag någon var den svaga kunde han aldrig lyfta mig. När han inte längre är min man och jag inte förväntar mig något sådant av honom, så kan jag se hans goda sidor; flexibel, effektiv, smart och ibland trevlig. Jag ser det som att han och jag och våra två barn är en familj även om han och jag inte lever tillsammans. Både han och jag är inställda på att försöka hjälpa varandra att leva ett gott liv genom att vara generösa både ekonomiskt och med engagemang. Det gagnar ju våra barn och skänker en sinnesfrid. Vad skulle vi ha att vinna på att inte ha det så här?
    Blev han sjuk under er tid som gifta?

Nä, det är väl sant förstås. Men har ni träffat en ny partner, någon av er? Det kanske blir annorlunda då. Då kan ju den nye dammsuga o hänga i soffan! :D
  • MiaMammut
    Anonym (Annie) skrev 2020-06-03 21:42:39 följande:
    Han är nog alltid deprimerad, men ibland är det värre. Han kan bli alldeles för arg också, skrämmande arg.

Jag har en ny partner, vi är särbo och ska inte bo ihop, men de har träffats utan mig och tagit en öl. Jag tror verkligen att mina barn blir tryggare av att känna att alla vuxna hjälps åt och skapar fina minnen för dem. Vi firar dock inte storhelger ihop, men det är för att exmannen har ångest för sånt, annars hade jag tyckt att det var ok.
    Jaha OK. Jo, men som jag säger - jag har inget emot att min kille skulle ha en bra relation med sitt ex (även om jag misstänker att det kanske blir mer spänt mellan två tjejer än två killar), men att han väljer henne "före" mig på nåt sätt... utan att beklaga eller stämma av... det gjorde mig helt matt. Jag träffade min förre killes f d fru vid ett par tillfällen och det kändes bara spänt o jättekonstigt. Vi var i hans stuga o hon kom med barnen - jag bjöd in på kaffe o tårta o hon accepterade, men tittade/pratade knappt med mig... obehaglig upplevelse....
  • MiaMammut
    Anonym (Florence) skrev 2020-06-03 22:14:18 följande:
    Hej ts! Har bara läst dina inlägg så inte följt andras diskussion, men mina tankar går så här att du skall vara stolt över dig själv att du kunde vara så tydlig mot honom för då tvingades han i alla fall tala någorlunda "ur skägget".

Tror du skall vara glad (när din ledsenhet initialt lagt sig lite) att du kom ur det här redan nu. Vad jag kan förstå är han inte alls klar med henne, hon tog initiativet till skilsmässan och han "förstod inte varför", han ville nog inte alls skiljas men hon kanske var trött på att ha en man som hon inte kunde kommunicera med (kan vara alltifrån hur man skall dela på hushållssysslorna till barnuppfostran det kan vi inte veta), och i och med att de har så små barn kommer båda vara väldigt motiverade att försöka lappa ihop sin relation.

Att han nu träffat dig, och det verkat seriöst i hennes ögon, har gjort honom mer intressant igen för henne - eftersom "volia" någon annan kvinna vill ha honom "kanske tog jag fel beslut ändå?"

Ser framför mig ett oändligt "av och på" med försök där hon går tillbaka till honom, han lämnar dig för att försöka "för barnens skull om inte annat". Osv detta skulle kunnat hålla på i år!

Ett tecken på att han inte är färdig och att hon nu kanske funderar på om hon inte skulle ta tillbaka honom är just den planerade gemensamma resan till vännerna. (Ett tillfälle att prova att "leka familj" igen för henne). Hade han varit klar hade han inte tyckt det varit bra, och om hon verkligen gått vidare hade hon inte velat åka med. Allt tyder på att de inte är klara med varandra.

Höj huvudet och gå vidare utan att se tillbaka.
    Det är så intressant att läsa olika tolkningar! :) Han var den som lagade mat o skötte hemmet. Mot mig har han fram till detta hänt varit otroligt stöttande och lyhörd...

Ex frun vet inget om min existens, s a s...  Vi har ju bara setts i två månader... man kanske får mer stabil innan (uppenbarligen...)

Vad jag kan tänka mig så behöver de inte leka familj specifikt denna gång eftersom de har så mycket kontakt i vanliga fall. Men jag vet ju inte. Intressant vinkling! Undrar om han inte berättade också att senaste gången de besökte just dessa vänner på midsommar, hade hon dagen innan meddelat honom att hon ville skiljas... funderar på varför de inte var där förra året då.... ihop.... eller så minns jag fel. Jag frågade honom hur han kände då, att vara på fest med henne o ingen annan visste bara de. Men han gav inget vettigt svar. Vid närmare eftertanke har han inte svarat nåt vettigt någon gång jag frågat hur han har känt i en situation som jag skulle tycka vore jobbig. Han har bara försökt släta över med kommentarer som att "det var då", eller annat "nonsens"...

Jag är glad att jag skrev om detta här. Det känns bra att höra från er hur ni tänker o vad ni har upplevt... 
  • MiaMammut
    Anonym (Florence) skrev 2020-06-03 22:47:00 följande:
    Att han var den som "lagade mat och skötte hemmet" och är "otroligt stöttande" skulle kunna innebära att han i hennes ögon "aldrig själv initierade något" "att man alltid fick peka på vad han skulle göra för han såg det aldrig själv (om det inte var något han brukade göra".

Han är kanske "stöttande" och en otroligt bra lyssnare - men det kan också betyda att han, som hon uppfattade det i deras relation, var värdelös på att komma med input eller förslag på lösningar, Att hon alltid tvingades komma med alla ideer och beslut, allt från vad gäller vart man skall åka på semester till hur veckohandelslistan skulle se ut.
    Hon kanske tyckte han var en "mesputte" och att hon hela tiden tvingade köra "familjeprojeket" ensam.

Som du ser kan man vända på allting, vi har ingen aning om varför hon imiterade separationen.
    Men två faktum kvarstår:
    1) Hon tog initiativ till skilsmässan
    2) De har två små barn

De båda ger tillsammantaget stor risk för att han vill/kommer att gå tillbaka till henne om hon visslar på honom.
    Han var otroligt intelligent och insatt i det mesta (politik, natur, vetenskap) PLUS praktisk o händig. Ett riktigt kap på det sättet. Bra på att bolla med. Möjligen lite dominant. Det skulle vara hans som hade tolkningsföreträde.

Håller med dig. Det verkar som han kom när hon visslade.... Hon är söt. Vältränad (och 9 år yngre än mig). Intelligent. Och han valde en gång att gifta sig med henne. 
  • MiaMammut
    Gäst150727 skrev 2020-06-04 19:24:33 följande:
    Jag skilde mig från en man som gjorde mig riktigt illa, psykiskt. Jag har meddelat honom att han inte får gå mindre än 100 meter nära mig, mitt hem eller "våra" katter som han dumpat över på mig - så jag är låst men inte han! Han vill ses och hänga och mysa ihop med barnen. Kommer ALDRIG att hända.

Jag fattar att man kan ha en avslappnad relation kring barnen och ev. högtider men det kräver ju att man hade en bra relation innan skilsmässan alt. varit ifrån varandra länge.

Skulle jag bli ihop med någon som är mer med sitt ex än med mig skulle jag bli fundersam även om jag tycker att det är viktigt för barnens skull.
    Ja, det är väl lite det jag inte heller förstår till 100%. Om man är beredd att att släppa nya relationer för det ställer krav på förändring av den gamla med exet - varför då skilja sig överhuuvudtaget? Då kunde de väl fortsatt även med det formella äktenskapet. Även om det inte var "perfekt".

Han var ju inte mer tid med henne än med mig (kanske), men jag träffade ju inte honom alls när han hade barnen. O hur länge skulle man orkat ha det så. Han sa nån gång o hänvisade till att när jag väl träffat barnen så skulle det bli lättare men vi hann inte prata om när det var lämpligt att introducera mig för dem. Jag hade precis tänkt ta upp den diskussionen, att utvärdera vart vi stod o hur vi skulle gå vidare, när detta hände.... :(
  • MiaMammut
    Anonym (Chris) skrev 2020-06-04 20:09:06 följande:

Detta är en sån välsignelse Mia, en sån strulepelle med barn och ett ex han inte kunde släppa vill du inte ha ändå. Du bara tror det i rädslan att inte hitta någon annan eller att känna dig ensam och misslyckad. Han är inte tillräckligt intresserad, tro mig hade du varit det finaste han mött hade han kastat både tvillingarna och ex-frun på tippen. Lite överdrivet men du fattar vad jag menar, du måste sluta sockra händelser med betydelser som inte är sanna så du kan finna det som är sant. Du var som sagt välsignad och stod på dig så starkt så han kände att hans utdragna vanliga fifflarstil inte fungera. Detta kunde pågått i flera år, du är så välsignad och du hade sån styrka som fick han att avlägsna sig så fort utan att försöka snärja dig mer.

MEN VAD SKULLE HAN HA TJÄNAT PÅ ATT HÅLLA PÅ I FLERA ÅR?

Jag som kille kan lätt se hans beteende och att han förmodligen träffa dig av fel anledningar från första början. Du blev en outlet för något han saknade, kanske nån som kan bli extra mamma till barnen och sen sex vilket kan vara något en man tappar bort med fru och barn under så många år.

Många killar är tyvärr ytliga och tror ingen ser igenom deras fåniga spel, det hemska är att många kvinnor är oförmögna att se det. Ni ser lite det ni vill se och sen fyller fantasin i luckorna för allt som egentligen suger, ni lever då i en drömvärld som inte är sann.

Tyvärr gör vi också många gånger saker på automatik för vi tar aldrig oss tid att lära känna oss själva och våra beteende och mönster vi fallergisk tillbaka i gång på gång. Vi tror dom är en del av oss även när det är känslor och beteende som bara skadar oss och lätt går att bryta med lite träning. Istället ger vi upp till ett beteende som attraherar den ena dåliga partnern eller vännen efter den andra.

Mitt enda råd är att stenhårt släppa honom, ni har redan efter 2 månader börjat slira in på osäkerhet och misstänksamhet om vad som egentligen pågår. Han verkar lite falsk och gömmer sig bakom fåordighet så slipper han ljuga, blir tyst istället när riktade frågor ställs och en sån person kommer en så öppen tjej som du aldrig vilja ha egentligen. Du är mycket längre kommen och det är därför han gav upp med dig för han visste han inte kunde använda sina tricks han brukar använda.

Sen om han kan skita i dig på midsommar efter 2 månader och hellre vara med ett avdankat ex som dumpa honom så har du att göra med en person som själv har emotionella problem och svagheter jag inte tror du vill vara en del av. Speciellt när man blir dumpad så skapas det en viss förnedring och känska av undergivelse, hans ex äger honom och hans självkänsla ned andra ord. Du kommer alltid bli nummer 2 där för han är inte färdig med henne alls och du behöver inte det tramset i ditt liv. BORDE DET INTE BLI TVÄRTOM OM ATT HAN BORDE TÄNKA ETT TAG EFTER SKILSMÄSSAN ATT HON KAN FAN DRA ÅT H-E ISTÄLLET FÖR ATT SPRINGA HENNES ÄRENDEN. MEN DET ÄR KANSKE PRECIS DET DU MENAR. HADE HAN HAFT EN SUNDARE INSTÄLLNING SÅ HADE HAN INTE LÅTIT HENNE STYRA SHOWEN. MEN EN DEL I TRÅDEN SÄGER JU ATT DE GÄRNA UMGÅS MED SINA EX SÅ.... DET ÄR VÄL OLIKA HELT ENKELT

Han kommer förstå att det bara är skit själv så småningom också tro mig, HOPPAS JAG! men detta handlar inte om honom utan detta handlar om ditt liv och att du inte ska slösa tid på sånt här bullshit som inte leder till det du vill ha, förstår du? DU HAR SÅ RÄTT. SKA FÖRSÖKA SKIFTA TILLBAKA FOKUS TILL MIG SJÄLV O MINA BEHOV.

Ser också att där är en del idioter i tråden som tycker du ska acceptera ditten och datten, du ska inte acceptera ett skit helt seriöst. Du behöver inte stå ut med att han ska ha kontakt med det exet även om det finns barn med i bilden, man stänger en dörr för att öppna en ny. Man går inte fram och tillbaka genom gamla dörrar som en förvirrad höna. LITE PROVOCERANDE MEN PÅ NÅT SÄTT ÄNDÅ SANT. MEN MÅNGA PÅSTÅR SIG KUNNA VARA VÄNNER MED SINA EX. MEN DE KANSKE ALDRIG VERKLIGEN ÄLSKADE VARANDRA INNAN DÅ. VET INTE. Referens till: www.luvze.com/how-to-emotinally-detach-from-someone   Väldigt bra tips där men det nämner inte tyvärr hur det funkar med barn med i bilden.

Lycka till och ha en underbar sommar!

Tack för stärkande ord. Det behövs. Jag tenderar att bara se allt det som jag gillade med honom, så här i efterhand.... o det var väldigt mycket. Han kändes inte som en kille som bara var ute efter sex eller nån morsa av några orsaker  som jag inte vill gå djupare in på här, och han var också väldigt "självförsörjande" med hushållsuppgifter (ordning o reda hemma o s v) o stark i sig själv. Men det viktiga är att fokusera på vilket liv JAG vill leva och respektera MINA gränser. Andra får göra på sina sätt. Att jag har svårt att släppa taget vet jag, men jag ska träna mig på det som avses med begreppet "non-attachment" och att förstå att kärlek kommer inifrån, inte utifrån...("self love")...

För övrigt se mina inflikade kommentarer ovan.
  • MiaMammut
    Anonym (Lycklig o nöjd) skrev 2020-06-04 22:36:14 följande:

Jag har levt med en annan man sedan 30 år. Hans fru vill inte skiljas, det bekymrar inte mig. Man lär sig att gilla läget och i mogen ålder inser man att tvåsamhet har många begränsningar som vi slipper. Vi träffas och trivs tillsammans, framåt kvällen går hans fru hem till sig, hon vill sova ensam, jag avskyr att sova ensam. Alla blir nöjda.

Ja, det är nog så. I mitt fall blev jag nog bara triggad o gick in i försvar kanske o gamla rädslor. Men åter igen - HAN kunde validerat mig o lagt fram det på ett annat sätt. Visat att han brydde sig om MIG också. Inte BARA om kärnfamiljen.

Är lite osäker på hur du menar - ni umgås alla tre till vardags men bara du och mannen har ett sexliv?
  • MiaMammut
    Physalis skrev 2020-06-05 12:57:18 följande:

Det verkar som du har gått vidare i din process till att bli arg. Tänk bara på att han faktiskt inte inte gjort något fel, utan har full rätt att ha vilket förhållande han vill med sitt ex och släppa dem som inte är ok med det upplägget. Hur svårt han än kan komma att ha att hitta någon som är ok med det, så är det hans fria rätt att försöka.

Ni var inte tillsammans under så lång tid vilket säkert var anledningen till att det var så lätt för honom att tacka för sig. Så försök du med att släppa detta nu och gå vidare en erfarenhet rikare.

Är inte det minsta arg!! Blir tyvärr aldrig arg. Och det är hans fulla rätt att göra som han vill. Håller med.

Jobbar på att gå vidare.
  • MiaMammut
    Physalis skrev 2020-06-05 14:44:53 följande:
    Okej då misstolkade jag. Det är såklart inte bra att aldrig bli arg heller.

Kämpa på
    Jobbar på det också..... ;)
  • MiaMammut
    Anonym (L) skrev 2020-06-05 19:56:26 följande:
    Du skulle alltid ha hamnat i andra hand och det hade säkert gjort dig ännu mer osäker och ensam. Bra att du sa ifrån! Förstår att det känns jobbigt att han inte var den du trodde och inte ville bejaka relationen med dig. Men bättre det kom fram nu än att han fått dig att tvivla på dig själv eller att du unddr längre tid kännt att han inte ville ge mer i relationen med dig. Lika bra att du bröt för han hade nog inte varit snäll mot dig och inte du mot dig själv heller, du hade behövt ställa upp på hans annars hade det inte funnits någon relation och det hade bara lett till att du fått ge mer av dig själv än du hade fått tillbaka. Du förtjänar bättre!!
    Ja... så var det nog. Jag får finna tröst i det.... Tack... <3
  • MiaMammut
    Physalis skrev 2020-06-06 14:39:42 följande:

Jag håller med om att det är bättre att göra slut genom samtal istället för över text. Men vi vet inte varför han valde att göra så, kanske hade det låtit logiskt om vi fått höra hans sida.

Vad gäller resten så håller jag inte alls med. Man har alltid rätt att göra slut när man inte längre vill vara kvar.

Min tolkning är att han valde att pressa mig att skriva via Messengern för han kände på sig att det kanske skulle bli så här o då slapp han ?se mig? o ta farväl. M t p hur det var kvällen innan. Alternativt var han bara den typen.

Han har rätt att lämna närhelst han vill men vi pratade väl lite mer om ?hur?. Att ta till storsläggan o inte ?hear me out?, kändes inte alls som den person jag lärt känna injaga blev överraskad och sårad. Men det är bara att öva non-attachment och inte tänka på allt man ville ha med just honom.
  • MiaMammut
    Physalis skrev 2020-06-06 14:39:42 följande:

Jag håller med om att det är bättre att göra slut genom samtal istället för över text. Men vi vet inte varför han valde att göra så, kanske hade det låtit logiskt om vi fått höra hans sida.

Vad gäller resten så håller jag inte alls med. Man har alltid rätt att göra slut när man inte längre vill vara kvar.

Min tolkning är att han valde att pressa mig att skriva via Messengern för han kände på sig att det kanske skulle bli så här o då slapp han ?se mig? o ta farväl. M t p hur det var kvällen innan. Alternativt var han bara den typen.

Han har rätt att lämna närhelst han vill men vi pratade väl lite mer om ?hur?. Att ta till storsläggan o inte ?hear me out?, kändes inte alls som den person jag lärt känna injaga blev överraskad och sårad. Men det är bara att öva non-attachment och inte tänka på allt man ville ha med just honom.
  • MiaMammut
    Ingrid1983 skrev 2020-06-06 16:53:58 följande:

Har hänt mig flera gånger att män kört med den stilen att rycka av plåstret snabbt i stället för att prata igenom det. Det känns som att personen är helt kall, men antagligen har den väldigt dålig kontakt med sina känslor/ är rädd för sina och andras känslor eller så tycker de helt enkelt att det gör mindre ont. Oavsett vilket hade det varit en person som det blir osmidigt att ha en relation med, du skulle få stå tillbaka för hans kompromisslöshet vid något annat tillfälle i stället

Exakt. Som en sa innan så sockrar jag kanske lite. Han har visat sig ganska kompromisslös innan med små saker som jag reagerat på men släppt. Fast en blev jag rätt störd av. Hade köpt god ost o föreslog att ta lite grann under tiden man lagade maten (hemma hos honom) då säger han blankt nej och menar att den ska ätas efter maten. Då blev jag irriterad faktiskt, om jag vill ha lite innan så får väl han äta när han vill?! Men i vanlig ordning sa jag inget.

Detta var lika bra, men ni vet hur det är. Man hänger upp sig på hur man ville att det skulle sluta. Lyckligt. O alla de värderingar vi hade gemensamt, ville bo på landet o s v. Han stöttade mina idéer o upptåg o jag har varit singel i så många år o verkligen saknat just den egenskapen i andra potentiella partners.
  • MiaMammut
    Anonym (Så tycker jag) skrev 2020-06-07 18:21:43 följande:

Jag menar att i det här fallet tex så var hennes problem att han inte ens checkade midsommar med henne, att han inte kollade av vad hon hade för planer eller inkluderade henne i sitt tänk. Han i sin tur kanske tänker att detta är en tjej som inte pallar att jag träffar exet ALLS. Och då vill han kapa. Om han hade vetat att tex en enkel fråga som "vad ska du hitta på på midsommar, synd vi inte kan fira allihop" hade gjort läget helt annorlunda för ts (leker med tanken). Då hade kanske båda blivit nöjda... Rent hypotetiskt alltså.

Annars håller jag med dig. Man borde var rätt noga i början med att de stora dragen stämmer.

Precis. Exakt så! ???? Jag hade köpt att de i sak firade midsommar men det var hela upplägget o att jag inte ens beklagade att vi inte ?kunde? fira ihop, i år. O sen blev kommunikationen helt fel o då bara han klippte. Helt kompromisslös. Så det var väl lika bra som en skrev ovan. Den kompromisslösheten hade visat sig senare i andra sammanhang. Jag märkte exempelvis att om jag sa något om barnen så sågade han det direkt. Ska man leva ihop så måste man ju kunna prata om barnen o inte anse att det bara är hans ?concern? liksom. Sen menade jag inte att jag ska styra o ställa o hans liv efter två månader. Verkligen inte.
Svar på tråden Att vara tre i en relation - jag, min dejt och hans ex