• MiaMammut

Att vara tre i en relation - jag, min dejt och hans ex

Har dejtat en kille sen två månader tillbaka. Vi fick en otrolig kontakt mentalt. Han hade väldigt många egenskaper jag ville ha. Framför allt intelligens. Vi kunde prata om allt, det verkade som han förstod mig, han kunde avsluta mina meningar. Vi delade samma värderingar, politiskt och kärleken till naturen m m. Möjligen blev jag inte förälskad i honom helt (är kanske lite reserverad efter att äntligen kommit ifrån en man med narcissistiska drag). Han är några år yngre och har små barn. Tvillingar på 6 år. 

Till saken. Han pratade väldigt mycket om sitt ex. Jag åkte med honom till jobbet vid ett tillfälle då vi jobbar på en stor arbetsplats - och under den resan kom hon på tal två gånger. Jag sa till honom att det hjärtat är fullt av talar munnen och han blev helt ställd. Och han kan verkligen prata annars. Hon messar honom o beklagar sig när barnen är jobbiga, om nån av dem ramlat o slagit sig. Han hjälper henne o hennes svärfar (jag hade ju ändå släpkärran). Han skulle fixa hennes cykel (deras gemensamma stora intresse). Han har ingen familj i landet. De har varit gifta i 17 år och separerade 2 år nu. Jag har väl frågat honom ett par gånger om han verkligen är över henne.

Nu i helgen var han barnfri o skulle hälsa på mig i min stuga. Det var kanonväder, han hade med sig några öl. Såg fram emot att sitta på altanen o prata. Då säger han plötsligt att han ska åka med barnen till vänner på midsommar, "för mitt ex hade andra planer". Det var hans vecka. Jag fattade inte riktigt, men tänkte det spelar ingen roll, han ska tydligen ha barnen o jag vill inte träffa honom då, vi har inte kommit så långt ännu. Dock plingade det säkert 6-7 ggr i hans mobil o jag blev lite reserverad o inåtvänd, men det vände under kvällens lopp. Fattade att det var hans ex. 

Dagen efter, under dagen kände jag mig lite olustig. Funderade på om jag orkade med en relation med en lite yngre man med små barn o allt vad det innebär. Plus lite annat som varit en sten i skon som jag ignorerat.

På kvällen åkte jag till honom - han säger då att hon har ändrat sig o ska åka med. Jag blev helt iskall inuti. Blev stel o hade svårt att konversera som vanligt. Han skulle t o m köra. Hörde knappt vad han sa efter just den informationen. Jag valde att åka hem och var ganska kort mot honom via SMS när jag väl kom hem. Han undrade vad det var o jag skrev att jag hade lite att processa och att vi kunde prata om det dagen efter. Efter mycket om o men hade vi en konversation igår och det avlöpte med att jag sa att jag inte ville vara tre i en relation vilket han förstod. Sen sa han att det var viktigt att ha en bra relation med barnens mamma, att det var enorma fördelar med det för alla inblandade, och undrade vad göra. Jag sa att du får komma även henne innan du kan dejta på allvar. Då säger (eller skrev, för vi antingen ses eller messar och han vill veta vad jag ville prata om, som om han misstänkte och inte ville ses IRL utan ha det "avklarat" på distans) han att om det är så jag känner så är det lika bra vi avslutar hellre förr än senare. Att barnen är små o de har bra relation och han inte ville hantera mig eller ändra på deras "arrangemang". Trots att jag själv alltså hade tankar på om detta verkligen var rätt och mina egna behov efter tidigare relationer är att för en gångs skull få komma "i första rummet", så känner jag mig nu dumpad, värdelös och ångrar att jag ens sa något. Jag vet att jag måste stå upp för mig själv, men jag står inte ut i känslan. Känner mig så övergiven. Lider av sviter av en taskig uppväxt. Är medberoende och klänger mig fast vid relationer även om de är dåliga. Har en terapeut som är bra och jag ska jobba med detta men det är såååå jobbigt när det pågår. Inte är det lätt att hitta en man heller som man gillar o mycket gillade jag ju med honom. 

Nu tänker jag ju att jag kanske bara skulle stått ut och inte utmanat honom. Men jag blev ledsen för han frågade inte mig vad jag tänkte göra, eller beklagade att hans val att fortfarande åka med barnen o nu henne till gemensamma vännerna, gjorde mig ledsen. Jag skrev att jag blev ledsen för det men han bara upprepade att det var lika bra att bryta utan att kommentera. Jag trodde ju han skulle kunna tänkt sig o träffat mig om hon nu istället kunde åkt med barnen. Jag hade säkert t o m accepterat det om han bara frågat mig om det var OK, eller förklarat varför han gjorde det valet. Jag frågade igår men han svarade bara. "Ingen aning faktiskt". Kunde inte låta bli att messa honom idag o säga att det inte kändes bra efter konversationen igår, att man kanske skriver för snabbt liksom. Men nej, han mådde bra o trodde inte det skulle spelat någon roll att vi avhandlade detta per SMS. Och återigen poängterade han att han inte tänkte ändra på något att det var lika bra vi gick åt olika håll. Och så dök det upp för en kort stund att han inte gick att kontakta, som att han blockerade mig. Fattar ingenting. Och vi hade ändå pratat om att en relation handlar om att bestämma sig o lösa de problem som dyker upp, och han har varit väldigt tillgiven och tillmötesgående innan.

Har ni varit med om liknande? Jag hatar att känna mig så förvirrad och övergiven. Gamla sår rivs upp. Jag är 49, frånskild sen 2013, och han är 46. Hela dagen idag har varit förstörd. Känner mig ledsen tom o helt utmattad. Fast jag förstår logiskt att det var lika bra.

• Svar på tråden Att vara tre i en relation - jag, min dejt och hans ex
  • Anonym (JJK)

Jag har ingen erfarenhet av detta men jag tycker att du låter fruktansvärt stark trots din bakgrund som du nämner lite kort. Ja, det är klart att det är bra att han har ett bra förhållande med sitt ex, men jag hade heller inte varit bekväm med att vara tre i förhållandet som ni verkar ha varit. Han vill inte ändra på sig och klippte av dig så kort genom att säga att det är bättre att ni går skilda vägar, och i sådana fall får det vara. Han är inte värd din tid.

• Anonym (Nattkanin)

Jag förstår att du känner dig svag i stunden. Du satte krav och han spelade ut barnen. Visst. Han kan ha rätt.

Barnens intressen är viktiga. Men. Det är inte en ursäkt för henne att bete sig illa och för honom att göra slut. Han låter ego. Jag skulle råda dig till att ta emotionellt avstånd åtminstone och stå på dig. Du har gjort heeelt rätt som satt ner foten!! Glöm inte det. Helt rätt. Betyder du tillräckligt så kommer han.

• Anonym (K)

Vilken fantastisk pappa han är som värderar relationen med barnens mamma så högt. Synd att du inte är tillräckligt trygg i dig själv för att kunna hantera det.

• Anonym (Exakt så)
    Anonym (K) skrev 2020-06-02 23:21:18 följande:

Vilken fantastisk pappa han är som värderar relationen med barnens mamma så högt. Synd att du inte är tillräckligt trygg i dig själv för att kunna hantera det.

Håller med detta helt och hållet! Har själv särbo med 2 barn var. Har själv dålig kontakt med mina barns far, men firar födelsedagar ihop. Min särbo har 2 äldre barn, 16-20, men han har bra kontakt med sitt ex. Hade varit skild i 4 år efter 20- års förhållande. Och de brukade fira det mesta tillsammans även efter separationen: födelsedagar, midsommar, jul, ... . Vem är jag för att ställa krav att han ska fira allt detta med endast mig när det handlar om hans barn? Vi firar alla tillsammans istället! Och det gör det inte till att vi är 3 i en relation!

Vet inte om du har barn själv, låter inte så annars tycker jag att det är konstigt hur du resonerar!
  • MiaMammut
    Anonym (Exakt så) skrev 2020-06-02 23:46:19 följande:
    Håller med detta helt och hållet! Har själv särbo med 2 barn var. Har själv dålig kontakt med mina barns far, men firar födelsedagar ihop. Min särbo har 2 äldre barn, 16-20, men han har bra kontakt med sitt ex. Hade varit skild i 4 år efter 20- års förhållande. Och de brukade fira det mesta tillsammans även efter separationen: födelsedagar, midsommar, jul, ... . Vem är jag för att ställa krav att han ska fira allt detta med endast mig när det handlar om hans barn? Vi firar alla tillsammans istället! Och det gör det inte till att vi är 3 i en relation!

Vet inte om du har barn själv, låter inte så annars tycker jag att det är konstigt hur du resonerar!
    Jag har egna barn, 15-20. Grejen var väl att han inte frågade mig vad jag tänkte göra på midsommar. Eller ens nämnde att han kunde förstå att det åtminstone kändes kymigt. Det var som att jag inte fanns. Självklart är det jättebra att han har en bra relation till sitt ex!! Men om man säger att han ska göra en sak med barnen därför att hans ex inte kan, o sen när hon kan åker han ändå?! DEEEET tycker inte jag är OK. Sen är det ju en del andra saker, kan ju inte skriva en hel roman liksom. Jag är väldigt tolerant och försoningsbenägen, tyvärr och det försöker jag jobba på. Att sätta mina gränser, och jag tycker han kunde tagit upp hur viktigt det är för honom utan att direkt gå till ett avslut. DET tycker jag är jävligt omoget. Att inte kunna ta en diskussion och möjligen sen att det är det vi kommer fram till ändå.
  • Anonym (ooo)

Du kommer vara glad över att detta tog slut så fort, när du fått lite distans till det hela. Han var verkligen inte redo för en ny relation, som du så riktigt reflekterade över. 

Visst ska föräldrar samarbeta kring sina barn men man behöver verkligen inte höras varje dag eller om småsaker eller umgås på helger osv. Visst finns det en del som gör det men då är de oftast singlar. Så fort den ena eller både går vidare med en ny relation brukar det bli förändringar på ett eller annat sätt, men om någon i det gamla paret inte vill förändra, ja då blir det ju så här. Då visar man att man inte klarar av att prioritera den nya kärleken. De nya relationer där man är ok med att partnern hänger med sitt ex flera dagar i veckan, är nog rätt få.

Jag tror det är svårt för många att hålla isär föräldraskapet och relationen till exet, speciellt när barnen är mindre. Det blir lättare när barnen är mer självgående för då får man allt mindre som man behöver prata om. En del kan ha dåligt samvete för att man lämnat kärnfamiljen osv, och försöker då kompensera.

Sedan finns det andra som klänger sig fast vid ett ex (kanske den som inte ville skiljas?) och ringer ofta, ber om hjälp med saker osv, mer än den egentligen hade behövt. Om exet då inte sätter gränser och förklarar att nu är man bara förälder, inte partner/hjäpreda, ja då fortsätter det hela. 

• Pope Joan II
    MiaMammut skrev 2020-06-03 06:18:23 följande:
    Jag har egna barn, 15-20. Grejen var väl att han inte frågade mig vad jag tänkte göra på midsommar. Eller ens nämnde att han kunde förstå att det åtminstone kändes kymigt. Det var som att jag inte fanns. Självklart är det jättebra att han har en bra relation till sitt ex!! Men om man säger att han ska göra en sak med barnen därför att hans ex inte kan, o sen när hon kan åker han ändå?! DEEEET tycker inte jag är OK. Sen är det ju en del andra saker, kan ju inte skriva en hel roman liksom. Jag är väldigt tolerant och försoningsbenägen, tyvärr och det försöker jag jobba på. Att sätta mina gränser, och jag tycker han kunde tagit upp hur viktigt det är för honom utan att direkt gå till ett avslut. DET tycker jag är jävligt omoget. Att inte kunna ta en diskussion och möjligen sen att det är det vi kommer fram till ändå.
    Du tycker att han kunde gjort annorlunda. Han tycker förmodligen att du kunde gjort annorlunda. Avslutet lade du upp till själv tycker jag, genom att bland annat de här sakerna:

"jag blev lite reserverad o inåtvänd"
    "Blev stel o hade svårt att konversera som vanligt." 
    "Jag valde att åka hem och var ganska kort mot honom via SMS"
    "jag skrev att jag hade lite att processa"

Alla är inte jättesugna på att hålla på och trassla med människor som beter sig så där. Det brukar inte ge något i längden och kanske kände han igen agerandet som något han inte vill lägga tid på. Själv ser jag på dylikt som försök att styra relationen genom känslomässig utpressning och det är väldigt sällan människor som ägnar sig åt slikt har något intresse av att se sin egen del i olika relationsmässiga förlopp och skeenden. 

Hur kommer det sig att du tycker att han betett sig omoget när du själv gjort som jag fetstilat här ovan? Ser du det senare - ditt beteende - som moget, alltså?
  • Physalis

Jag tycker inte du gjort fel, du var ärlig med dina känslor och önskemål. Problemet är väl att du är van med en manipulativ partner som ljuger och övertalar dig att stanna och stå ut. Nu har du mött en ärlig man med tydliga gränser som istället för att försöka förminska dina känslor eller lova saker som inte kommer hända ärligt talade om för dig att han är nöjd med hur han och exet fungerar och att det nog är bäst för er båda att gå vidare var för sig.

Korrekturläser som en kratta
  • MiaMammut
    Pope Joan II skrev 2020-06-03 09:27:29 följande:
    Du tycker att han kunde gjort annorlunda. Han tycker förmodligen att du kunde gjort annorlunda. Avslutet lade du upp till själv tycker jag, genom att bland annat de här sakerna:

"jag blev lite reserverad o inåtvänd"
    "Blev stel o hade svårt att konversera som vanligt." 
    "Jag valde att åka hem och var ganska kort mot honom via SMS"
    "jag skrev att jag hade lite att processa"

Alla är inte jättesugna på att hålla på och trassla med människor som beter sig så där. Det brukar inte ge något i längden och kanske kände han igen agerandet som något han inte vill lägga tid på. Själv ser jag på dylikt som försök att styra relationen genom känslomässig utpressning och det är väldigt sällan människor som ägnar sig åt slikt har något intresse av att se sin egen del i olika relationsmässiga förlopp och skeenden. 

Hur kommer det sig att du tycker att han betett sig omoget när du själv gjort som jag fetstilat här ovan? Ser du det senare - ditt beteende - som moget, alltså?
    Jag betedde mig som jag gjorde för att jag är en människa med känslor och jag blev sårad och kanske inte tillräckligt mogen om det är så du vill kalla det. Men när jag öppnar för en diskussion och han stänger ned, tycker jag det är "värre". Han är fri att skapa sig fri från trassel. Det var rätt för honom. Jag skapade inte tråden för att få en bedömning om rätt eller fel, utan mer för att försöka förstå och få ventilera. Ingen är felfri, inte jag, inte du. Möjligt att jag bidrog till avlsutet. Får väl ta med mig det till nästa gång.
  • MiaMammut
    Physalis skrev 2020-06-03 11:12:01 följande:

Jag tycker inte du gjort fel, du var ärlig med dina känslor och önskemål. Problemet är väl att du är van med en manipulativ partner som ljuger och övertalar dig att stanna och stå ut. Nu har du mött en ärlig man med tydliga gränser som istället för att försöka förminska dina känslor eller lova saker som inte kommer hända ärligt talade om för dig att han är nöjd med hur han och exet fungerar och att det nog är bäst för er båda att gå vidare var för sig.

Ja, jag tänker också så, han var stark o stod för sitt utan att tveka (även om jag ändå hoppats att han inte skulle ta till släggan direkt s a s). Men det gör ont att missa en del goda tillfällen i livet p g a vad man råkat ut för tidigare och hur det präglat en. Men jag jobbar aktivt på det och hoppas att det kanske dyker upp någon mer som jag uppskattar på samma sätt. 
Svar på tråden Att vara tre i en relation - jag, min dejt och hans ex