Att vara tre i en relation - jag, min dejt och hans ex
Du kommer vara glad över att detta tog slut så fort, när du fått lite distans till det hela. Han var verkligen inte redo för en ny relation, som du så riktigt reflekterade över.
Visst ska föräldrar samarbeta kring sina barn men man behöver verkligen inte höras varje dag eller om småsaker eller umgås på helger osv. Visst finns det en del som gör det men då är de oftast singlar. Så fort den ena eller både går vidare med en ny relation brukar det bli förändringar på ett eller annat sätt, men om någon i det gamla paret inte vill förändra, ja då blir det ju så här. Då visar man att man inte klarar av att prioritera den nya kärleken. De nya relationer där man är ok med att partnern hänger med sitt ex flera dagar i veckan, är nog rätt få.
Jag tror det är svårt för många att hålla isär föräldraskapet och relationen till exet, speciellt när barnen är mindre. Det blir lättare när barnen är mer självgående för då får man allt mindre som man behöver prata om. En del kan ha dåligt samvete för att man lämnat kärnfamiljen osv, och försöker då kompensera.
Sedan finns det andra som klänger sig fast vid ett ex (kanske den som inte ville skiljas?) och ringer ofta, ber om hjälp med saker osv, mer än den egentligen hade behövt. Om exet då inte sätter gränser och förklarar att nu är man bara förälder, inte partner/hjäpreda, ja då fortsätter det hela.