Brottslighet och socioekonomiska faktorer
Om det är så att sosseekomiska faktorer är en orsak till brottslighet, betyder det att fattiga människor är mer benägna att begå brott?
Om det är så att sosseekomiska faktorer är en orsak till brottslighet, betyder det att fattiga människor är mer benägna att begå brott?
Tack. Jag har varit på en lång resa.
Finns lite olika teorier , den ena behöver inte utesluta den andra
https://rikoksentorjunta.fi/sv/teorier-om-orsaker-till-brottslighet
i fråga om fattigdom säger sidan:
"Socialt tryck som en förklaring på brottslighet har i allmänhet undersökts ur sämre lottade personers synvinkel. Brottsligt beteende har ett tydligt samband med en dålig social ställning: brottsrisken hos barn ökar till exempel av föräldrarnas dåliga ställning på arbetsmarknaden, bristfällig utbildning och familjens dåliga ekonomiska situation. Antalet våldsbrott ökar överlag som en följd av fattigdom och ojämn inkomstfördelning, varför man genom att minska fattigdom och ojämlikhet ofta kan minska även brottsligheten. I Finland är välfärdssystemet och dess olika tjänster för unga och barnfamiljer ämnade att förebygga en sämre social ställning och brottslighet (tidigt stöd)."
Är smarthet något som påverkar brottsbenägenheten.
Typ, är man smart så behöver man inte vara kriminell för att tjäna pengar. Är man smart behöver man dessutom inte en massa dyra attribut för att se framgångsrik ut. Är man smart kan man leva ett väldigt bra liv med små medel.
Jag tycker mönstret är ganska tydligt. De som gör pengar medelst droghandel eller stölder framstår för mig som stenkorkade. Vad tycker ni?
Är smarthet något som påverkar brottsbenägenheten.
Typ, är man smart så behöver man inte vara kriminell för att tjäna pengar. Är man smart behöver man dessutom inte en massa dyra attribut för att se framgångsrik ut. Är man smart kan man leva ett väldigt bra liv med små medel.
Jag tycker mönstret är ganska tydligt. De som gör pengar medelst droghandel eller stölder framstår för mig som stenkorkade. Vad tycker ni?
Man kanske kan sammanfatta det som att om man är smart behöver man inte vara kriminell.
Dessutom:
Är man smart så vet man hur man njuter av livet. Att hålla på och försöka hävda sig i de egna kretsarna (kriminella eller ej) är ingen njutning överhuvudtaget. De flesta får ångest av sådant.
Det är heller ingen magi över vad människan mår bra av. Det är verkligen inte Armani-kostymen som ger lycka.
Några faktorer:
Fysisk aktivitet
Ett bra sexliv
Meningsfull sysselsättning som stimulerar hjärnan
Åstadkomma saker på fritiden som man kan vara stolt över
Ta en öl då och då
Intensivt liv med utrymme för relax
Minimera tråkiga saker som städning och biltvätt