Inlägg från: Gasolgrillen |Visa alla inlägg
  • Gasolgrillen

Brottslighet och socioekonomiska faktorer

Padirac skrev 2020-06-01 14:26:07 följande:

Finns lite olika teorier , den ena behöver inte utesluta den andra

https://rikoksentorjunta.fi/sv/teorier-om-orsaker-till-brottslighet

i fråga om fattigdom säger sidan:

"Socialt tryck som en förklaring på brottslighet har i allmänhet undersökts ur sämre lottade personers synvinkel. Brottsligt beteende har ett tydligt samband med en dålig social ställning: brottsrisken hos barn ökar till exempel av föräldrarnas dåliga ställning på arbetsmarknaden, bristfällig utbildning och familjens dåliga ekonomiska situation. Antalet våldsbrott ökar överlag som en följd av fattigdom och ojämn inkomstfördelning, varför man genom att minska fattigdom och ojämlikhet ofta kan minska även brottsligheten. I Finland är välfärdssystemet och dess olika tjänster för unga och barnfamiljer ämnade att förebygga en sämre social ställning och brottslighet (tidigt stöd)."

Älskar uttrycket "lottade". Var och en är sin egen lyckas smed brukar jag säga.
  • Gasolgrillen
    Barbro45 skrev 2020-06-01 18:13:28 följande:
    Fast om det skulle vara den enda bidragande faktorn då skulle vi inte ha några välbärgade som fuskar med skatten, rika som betalar svart för tjänster, välbärgade som köper handikapptillstånd för att kunna parkera smidigt, välbärgade som skriver sig hos mamma för att få reseersättning.
    Fast de rika som gör så kan ju vara drabbade av relativ fattigdom. Om deras vidriga bekanta hånar dem för att de inte har råd med en lyx-yacht, vad ska de då ta sig till? Då återstår kanske "bara" lite momsfiffel för att hänga med.
  • Gasolgrillen

Är smarthet något som påverkar brottsbenägenheten.

Typ, är man smart så behöver man inte vara kriminell för att tjäna pengar. Är man smart behöver man dessutom inte en massa dyra attribut för att se framgångsrik ut. Är man smart kan man leva ett väldigt bra liv med små medel.

Jag tycker mönstret är ganska tydligt. De som gör pengar medelst droghandel eller stölder framstår för mig som stenkorkade. Vad tycker ni?

• Gasolgrillen
    unindentified skrev 2020-06-01 21:55:56 följande:
    Om du vänder på det - är det inte vi "hederliga" människor som arbetar 09-17 måndag till fredag som är osmarta? Vi som knegar hela våra liv åt andra för småsummor i förhållande till vad narkotikaförsäljarna tjänar? Är inte det narkotikaförsäljarna som egentligen är smarta som inte väljer att avsätta flera år och försaka en stor inkomstkälla under dessa år, för att studera till något på universitetet för att sedan komma ut i arbetslivet och tjäna mer än vad de gör på att sälja narkotika? Är det egentligen inte de som hittar den snabba vägen till inkomst de som bör betraktas som mest målrationella och nyttomaximerade, alltå de mest "smarta" (hur man nu väljer att definiera det begreppet). 

Med det sagt - jag tycker att det är moraliskt förkastligt att sälja narkotika och stjäla ting, men bara för att det är moraliskt förkastligt är det inte synonymt med att det är korkat. Det beror väl på hur man säljer narkotika och hur man stjäl? Säljer man narkotika genom en spårbar iphone- lur mitt i stan på ljusa dagen, då saknar man förmodligen ett konsekvenstänk och då anser jag att man bör betraktas som korkad. Men om man gör det på ett smart sätt där man minimerar risken för att åka fast och samtidigt som pengarna rullar in - då har man förmodligen tänkt till och då är man förmodligen mer kreativ än alla "hederliga" individer som knegar dag in och dag ut för att kunna mätta sina magar och betala sin hyra. 
    Det kan man såklart diskutera.

Det som tyder på att narkotikaförsäljarna är korkade är vad de gör med sina pengar när de väl tjänat dem. De försöker kort och gott att hävda sig. De vill ha respekt, men kan aldrig få det eftersom alla fattar på deras beteende hur de tjänat sina pengar. Unga personer i extremt dyra kläder och fruktansvärt dyra bilar. Cirkulerar i de fina kvarteren för att visa upp sig för det fina folket. Det tråkiga för dem är att ingen vettig människa vill veta av dem.

Smarta personer ser verkligen ut att njuta av livet, och de kan de göra med relativt små medel. Sen är det inte så många knegare som är smarta heller. Jag bedömer att på 100 pers är kanske 5 st smarta. T.ex behöver man ingen Armani-kostym för att njuta av en kall öl. Man kan ta en rostig bil till en vacker plats. Utsikten är lika bedårande för det.
  • Gasolgrillen

Man kanske kan sammanfatta det som att om man är smart behöver man inte vara kriminell.

Dessutom:
    Är man smart så vet man hur man njuter av livet. Att hålla på och försöka hävda sig i de egna kretsarna (kriminella eller ej) är ingen njutning överhuvudtaget. De flesta får ångest av sådant.

Det är heller ingen magi över vad människan mår bra av. Det är verkligen inte Armani-kostymen som ger lycka.

Några faktorer:
    Fysisk aktivitet
    Ett bra sexliv
    Meningsfull sysselsättning som stimulerar hjärnan
    Åstadkomma saker på fritiden som man kan vara stolt över
    Ta en öl då och då
    Intensivt liv med utrymme för relax
    Minimera tråkiga saker som städning och biltvätt

Svar på tråden Brottslighet och socioekonomiska faktorer