unindentified skrev 2020-06-01 21:55:56 följande:
Om du vänder på det - är det inte vi "hederliga" människor som arbetar 09-17 måndag till fredag som är osmarta? Vi som knegar hela våra liv åt andra för småsummor i förhållande till vad narkotikaförsäljarna tjänar? Är inte det narkotikaförsäljarna som egentligen är smarta som inte väljer att avsätta flera år och försaka en stor inkomstkälla under dessa år, för att studera till något på universitetet för att sedan komma ut i arbetslivet och tjäna mer än vad de gör på att sälja narkotika? Är det egentligen inte de som hittar den snabba vägen till inkomst de som bör betraktas som mest målrationella och nyttomaximerade, alltå de mest "smarta" (hur man nu väljer att definiera det begreppet).
Med det sagt - jag tycker att det är moraliskt förkastligt att sälja narkotika och stjäla ting, men bara för att det är moraliskt förkastligt är det inte synonymt med att det är korkat. Det beror väl på hur man säljer narkotika och hur man stjäl? Säljer man narkotika genom en spårbar iphone- lur mitt i stan på ljusa dagen, då saknar man förmodligen ett konsekvenstänk och då anser jag att man bör betraktas som korkad. Men om man gör det på ett smart sätt där man minimerar risken för att åka fast och samtidigt som pengarna rullar in - då har man förmodligen tänkt till och då är man förmodligen mer kreativ än alla "hederliga" individer som knegar dag in och dag ut för att kunna mätta sina magar och betala sin hyra.
Det kan man såklart diskutera.
Det som tyder på att narkotikaförsäljarna är korkade är vad de gör med sina pengar när de väl tjänat dem. De försöker kort och gott att hävda sig. De vill ha respekt, men kan aldrig få det eftersom alla fattar på deras beteende hur de tjänat sina pengar. Unga personer i extremt dyra kläder och fruktansvärt dyra bilar. Cirkulerar i de fina kvarteren för att visa upp sig för det fina folket. Det tråkiga för dem är att ingen vettig människa vill veta av dem.
Smarta personer ser verkligen ut att njuta av livet, och de kan de göra med relativt små medel. Sen är det inte så många knegare som är smarta heller. Jag bedömer att på 100 pers är kanske 5 st smarta. T.ex behöver man ingen Armani-kostym för att njuta av en kall öl. Man kan ta en rostig bil till en vacker plats. Utsikten är lika bedårande för det.