• Anonym (Johanna)

Kvinnor utan man och barn- lyckligast enligt forskning

Iallafall enligt studier av Paul Dolan, professor i beteendevetenskap på London School of Economics. Samt en tysk undersökning av 16000 kvinnor.

www.svd.se/kvinnor-ar-lyckligare-utan-barn-och-make

Kvinnor utan män och barn är lyckligast och lever längre och mer hälsosamt.

Motsatsen för män. Män med fru och barn lever längre, blir lugnare och tjänar dessutom mer pengar (motsatsen till gifta kvinnor).

Vad kan detta bero på att kvinnor missgynnas när de får familj medan en man gynnas av detta?

Vi vet att kvinnor är den grupp som begär skilsmässa oftare och män är den grupp som tar självmord utifrån ensamhet (genomförda självmord) i störst utsträckning.

Är inte detta väldigt tragiskt? Eller vad tycker ni om studien?

Var tvungen att tänka till här. Jag har man och barn. Inget gör mig lyckligare än barnen, men också olyckligast. Ingen kan få mig att gråta av rädsla, oro och uppgivenhet som mina barn. Mitt liv är betydligt mer inrutat och begränsat än min mans (trots samma typ av jobb och lön) och ibland undrar jag hur stor del av min fritid som går åt att plocka upp efter främst honom men också barnen? Osynligt arbete som bara tas för givet. Hur mycket tid jag lägger på familjens schema än min man? Mitt liv hade varit så mycket enklare som singel eller singelförälder. Och enda anledningen till att jag är med min make är ju för att jag älskar honom så mycket. Men rent praktiskt är han en tidstjuv av min tid och energi (tyvärr) och detta gör han ovetandes och inte med flit (såklart!).

• Svar på tråden Kvinnor utan man och barn- lyckligast enligt forskning
  • Anonym (Womenazier)

Är det inte helt jävla självklart? Män är bebisar, pinsamma, löjliga, mansbebisar som förpestar sina kvinnor.

Självklart är singelkvinnor lyckligast!

• Anonym (Iller)
    Anonym (Womenazier) skrev 2020-05-12 17:00:21 följande:

Är det inte helt jävla självklart? Män är bebisar, pinsamma, löjliga, mansbebisar som förpestar sina kvinnor.

Självklart är singelkvinnor lyckligast!

Oj jäklar. Min bitterhetsbarometer exploderade precis.
  • Anonym (Kalle)

Inget konstigt alls.

Kvinnor jagar män med hög lön. Dessa män är oftast fysisk aktiva också. Varför de också lever längre.

Kvinnor däremot försummar sin egen hälsa(lägger på sig en massa vikt) i förhållandet och lägger all sin energi på barnen. Inte konstigt de blir olyckligare.

• Silverjenny

Jag är spontant tveksam till detta. Alla människor mår bäst av att ha en familj och att ha en större mening med livet än sin egen existens, vilket både barn och (lyckliga) relationer till en partner ger oss, både kvinnor och män.

Visst hade jag kunnat vara lycklig utan man och barn och jag hade garanterat kunnat förverkliga mig själv på ett helt annat sätt, det är hårt jobb att ha småbarn och särskilt som mamma offrar du mycket av dig själv både tid, energi och karriär. Men samtidigt är mina barn min största lycka i livet och ju äldre jag blir, desto tryggare känner jag mig i att veta att de kommer att återgälda mig allt jag gjort för dem när jag blir gammal. Mina barn ger mig om inte en garanti så ett hopp om att få barnbarn som kommer på besök, att de kommer att hjälpa mig när jag blir gammal och skröplig. Jag är 47 år nu och hade jag varit barnlös skulle jag nog ha varit mycket mer rädd och stressad över att bli gammal, mer rädd för att dö. Det känns skönt att veta att jag kommer att leva vidare i framtida generationer, det sätter mig i ett sammanhang på ett helt annat sätt än om jag bara hade mig själv.

• Anonym (Iller)

Tror inte barn är någon garanti för lycka. Jag är man utan barn och fru, och det trivs jag utmärkt med. Det är inte ens ett försök till förnekelse, jag är verkligen lycklig såhär.

Finns otroligt många sätt att skapa mening i sitt liv utan barn.

• Anonym (Kanske)
    Anonym (Johanna) skrev 2020-05-12 16:51:53 följande:

Motsatsen för män. Män med fru och barn lever längre, blir lugnare och tjänar dessutom mer pengar (motsatsen till gifta kvinnor).

Vad kan detta bero på att kvinnor missgynnas när de får familj medan en man gynnas av detta?

Finns många svar.

Men jag tror att sportiga välmående friska män blir attraktivare hos kvinnor. De får bättre jobb o utbildning och blir helt enkelt lyckligare totalt sett eftersom de lyckas bättre. De går bättre naturligtvis mycket på äktenskapsmarknaden än olyckliga misslyckade män.. Får snyggare härligare, och kanske trevligare kvinnor?

De mest miserabla männen får helt enkelt inte bilda familj i nån större utsträckning i dagens urbana samhälle. Med undantag för enskilda individer såklart. Så jag tror inte nödvändigtvis att det är familjen i sig som gör mannen lycklig.

Män tycker också att det är tungt med sömnbrist och småbarnsår och allt det där.
  • Anonym (India)

Jag har också läst om den undersökningen. Men rätta mig om jag har fel: visade inte resultaten att det var just medelålders kvinnor med man och barn som var olyckliga? Medan när man kollade med äldre kvinnor +60 så var de som hade man och vuxna barn lyckligare än de som var utan.

• Anonym (anonym)
    Silverjenny skrev 2020-05-12 17:13:34 följande:
    Jag är spontant tveksam till detta. Alla människor mår bäst av att ha en familj och att ha en större mening med livet än sin egen existens, vilket både barn och (lyckliga) relationer till en partner ger oss, både kvinnor och män.

Visst hade jag kunnat vara lycklig utan man och barn och jag hade garanterat kunnat förverkliga mig själv på ett helt annat sätt, det är hårt jobb att ha småbarn och särskilt som mamma offrar du mycket av dig själv både tid, energi och karriär. Men samtidigt är mina barn min största lycka i livet och ju äldre jag blir, desto tryggare känner jag mig i att veta att de kommer att återgälda mig allt jag gjort för dem när jag blir gammal. Mina barn ger mig om inte en garanti så ett hopp om att få barnbarn som kommer på besök, att de kommer att hjälpa mig när jag blir gammal och skröplig. Jag är 47 år nu och hade jag varit barnlös skulle jag nog ha varit mycket mer rädd och stressad över att bli gammal, mer rädd för att dö. Det känns skönt att veta att jag kommer att leva vidare i framtida generationer, det sätter mig i ett sammanhang på ett helt annat sätt än om jag bara hade mig själv.
    Nej! Tala för dig själv, inte andra!

Varför tror du så?

Jag personligen skulle inte må bra av att ha varken barn eller partner, då jag inte vill ha något utav detta.  
  • Anonym (Apan)

fle.r kviinor ä bisexulale .nu

• Anonym (Sol)

Åh, glada nyheter för mig som är ogift och utan barn. Trodde det var mest synd om mig för jag inte har familj än - nu får jag reda på i studien att det är jag som är lyckligast, lever längst och hälsosammast! Glad!

Svar på tråden Kvinnor utan man och barn- lyckligast enligt forskning