• Anonym (Johanna)

Kvinnor utan man och barn- lyckligast enligt forskning

Iallafall enligt studier av Paul Dolan, professor i beteendevetenskap på London School of Economics. Samt en tysk undersökning av 16000 kvinnor.

www.svd.se/kvinnor-ar-lyckligare-utan-barn-och-make

Kvinnor utan män och barn är lyckligast och lever längre och mer hälsosamt.

Motsatsen för män. Män med fru och barn lever längre, blir lugnare och tjänar dessutom mer pengar (motsatsen till gifta kvinnor).

Vad kan detta bero på att kvinnor missgynnas när de får familj medan en man gynnas av detta?

Vi vet att kvinnor är den grupp som begär skilsmässa oftare och män är den grupp som tar självmord utifrån ensamhet (genomförda självmord) i störst utsträckning.

Är inte detta väldigt tragiskt? Eller vad tycker ni om studien?

Var tvungen att tänka till här. Jag har man och barn. Inget gör mig lyckligare än barnen, men också olyckligast. Ingen kan få mig att gråta av rädsla, oro och uppgivenhet som mina barn. Mitt liv är betydligt mer inrutat och begränsat än min mans (trots samma typ av jobb och lön) och ibland undrar jag hur stor del av min fritid som går åt att plocka upp efter främst honom men också barnen? Osynligt arbete som bara tas för givet. Hur mycket tid jag lägger på familjens schema än min man? Mitt liv hade varit så mycket enklare som singel eller singelförälder. Och enda anledningen till att jag är med min make är ju för att jag älskar honom så mycket. Men rent praktiskt är han en tidstjuv av min tid och energi (tyvärr) och detta gör han ovetandes och inte med flit (såklart!).

• Svar på tråden Kvinnor utan man och barn- lyckligast enligt forskning
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Malin) skrev 2020-05-12 19:04:39 följande:
    Jag tror att en del kvinnor utan man eller barn har ett behov av att intala sig själva och andra att de är lyckliga. Kvinnor utan barn får ofta försvara sitt val och vill då gärna framstå som lyckliga och att valet är deras eget.

Min erfarenhet är att kvinnor 60+ utan barn är mindre lyckliga än motsvarande kvinnor med barn och barnbarn..
    Intressant! Berätta mer! 
  • ttr

skulle aldrig kunna bedriva en sådan värdelös studie. men visst jag har ett riktigt jobb att tjäna pengar på

• Anonym (Lydia)

Jag tror att en del kvinnor utan man eller barn har ett behov av att intala sig själva och andra att de är lyckliga. Kvinnor utan barn får ofta försvara sitt val och vill då gärna framstå som lyckliga och att valet är deras eget.

Min erfarenhet är att kvinnor 60+ utan barn är mindre lyckliga än motsvarande kvinnor med barn och barnbarn..

När man är äldre,ensam utan barn.Och så finns det äldre kvinnor med fin kontakt med sina barn och barnbarn,måste vara en lycka på äldre dar.
  • Anonym (Mommy)

Jagär 49 år, har två vuxna barn, är frånskild. Tycker det är så toppenskönt att bara ha mig själv att rå om numera. Det var som TS skriver, det största ansvaret låg alltid på mig. Alltid massa osynligt jobb. Det känns som om livet just har börjat just nu. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-12 19:05:45 följande:
    Intressant! Berätta mer! 
    I hemtjänsten träffar man ju många äldre, och ensamma kvinnor utan barn är bittrare och allmänt mer negativa än de med barn. De är ju ensammare också så det är naturligt.
  • Anonym (Womenazier)
    Anonym (Iller) skrev 2020-05-12 17:03:30 följande:

Oj jäklar. Min bitterhetsbarometer exploderade precis.

Jaha okej, vad tråkigt. Sorry not sorry
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Sol) skrev 2020-05-12 18:03:22 följande:

Åh, glada nyheter för mig som är ogift och utan barn. Trodde det var mest synd om mig för jag inte har familj än - nu får jag reda på i studien att det är jag som är lyckligast, lever längst och hälsosammast! Glad!

Ja och det är ju den bilden som förmedlas socialt. En singelkvinna utan barn (av äldre karaktär) ses ju som ensam och sorglig. Så felaktigt! Undrar varför barnlösa kvinnor får en så tråkig etikett på sig när många i själva verket mår betydligt bättre än kvinnor i familjer?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Plättlätt) skrev 2020-05-12 18:37:20 följande:

Vore intressant att se en svensk studie. Kvinnor i Sverige lönearbetar ju i högre grad även när de har småbarn och svenska män är hemma med barnen mycket mer än i Tyskland och UK.

I Sverige har man ju sett att heterosexuella par som delar lika på ansvaret för tex barnen separerar i lägre grad än andra. Med tanke på att det oftast är kvinnan som önskar skilsmässa kan man man, om man vill göra det lätt för sig, slå ihop de här studierna och konstatera att ojämställda förhållanden gör kvinnor olyckliga. Och det låter ju inte så konstigt.

Vore superintressant :)
  • Anonym (Plättlätt)

Jag tänker så här: alla kvinnor som vantrivs i förhållanden med män som inte gör sin del i hushållet och med barnen, de är ju inte olyckliga för att de lever med en man. De är olyckliga för att de lever i ett dåligt förhållande där de drar kortaste strået.

Alla män är ju faktiskt inte ojämställda töntar.

• Anonym (Kvinna.)

För att kvinnor är korkade och väljer att jobba dubbelt. Klart det är jättemysigt för männen att komma hem och gulla med sina barn efter jobbet, läsa för dem när de ska sova sen slappa framför TV:n. Det hade till och med jag, som är lyckligt barnfri kunnat stå ut med.

• Anonym (Kvinna.)
    Silverjenny skrev 2020-05-12 17:13:34 följande:

Jag är spontant tveksam till detta. Alla människor mår bäst av att ha en familj och att ha en större mening med livet än sin egen existens, vilket både barn och (lyckliga) relationer till en partner ger oss, både kvinnor och män.

Visst hade jag kunnat vara lycklig utan man och barn och jag hade garanterat kunnat förverkliga mig själv på ett helt annat sätt, det är hårt jobb att ha småbarn och särskilt som mamma offrar du mycket av dig själv både tid, energi och karriär. Men samtidigt är mina barn min största lycka i livet och ju äldre jag blir, desto tryggare känner jag mig i att veta att de kommer att återgälda mig allt jag gjort för dem när jag blir gammal. Mina barn ger mig om inte en garanti så ett hopp om att få barnbarn som kommer på besök, att de kommer att hjälpa mig när jag blir gammal och skröplig. Jag är 47 år nu och hade jag varit barnlös skulle jag nog ha varit mycket mer rädd och stressad över att bli gammal, mer rädd för att dö. Det känns skönt att veta att jag kommer att leva vidare i framtida generationer, det sätter mig i ett sammanhang på ett helt annat sätt än om jag bara hade mig själv.

Angående stycke 1:

Källa på det?

Angående stycke 2:

Det där är individuellt. Jag har inte den rädslan.
  • Anonym (Kvinna.)
    Anonym (Malin) skrev 2020-05-12 19:24:43 följande:

I hemtjänsten träffar man ju många äldre, och ensamma kvinnor utan barn är bittrare och allmänt mer negativa än de med barn. De är ju ensammare också så det är naturligt.

Min far som arbetade 30 år inom äldrevården har fått trösta många som inte får besök. Och då är det dem med barn som är ledsna. Det är ganska naturligt att de utan barn inte får besök av sina barn... Men att ha barn som inte besöker en, det är nog sorgligt.
  • Anonym (G)
    Anonym (Womenazier) skrev 2020-05-12 17:00:21 följande:

Är det inte helt jävla självklart? Män är bebisar, pinsamma, löjliga, mansbebisar som förpestar sina kvinnor.

Självklart är singelkvinnor lyckligast!

Dagens offerkofta!!

• sextiotalist
    Anonym (Malin) skrev 2020-05-12 19:24:43 följande:

Ofta är kvinnor utan barn väldigt duktiga på att skapa egna nätverk. Så de är mindre ensamma än kvinnor som bygger upp sitt liv kring barn som i sin tur inte byggt upp sitt liv kring föräldrarna.

Mina barnlösa vänner har ett mycket rikt socialt liv och långa nära relationer.
  • Anonym (Kvinna.)

De kanske ÄR lyckliga..? Finns alltid undantag med allting. Står nära en kvinna som är djupt olycklig, hon har fyra barn med en värdelös karl, gör allt hemma, bråkiga barn, kan inte separera på grund av att hon inte har ett stabilt jobb. Hon är helt slut. Men när jag nämnde den här studien så protesterade hon högljutt.

Jag tror det beror på vad man definierar som "lycklig". Vad och hur har de mätt? Fysisk hälsa, tid till träning, att äta i lugn och ro, trötthet, stress, oro, ekonomi, anställningsmått, psykisk hälsa, smärta i kroppen, sova åtta timmar per natt etc etc etc.

Jag är väldigt nöjd med alla ovanstående punkter. Sen kanske jag, enligt vissa, saknar meningen med livet o.s.v. Detta är dock inget jag märker av, jag har aldrig varit förälder. De som är det kanske mår skit och är totala vrak= olyckliga enligt ovanstående, men bär på en stark kärlek och värme inom sig.
  • Anonym (Womenazier)
    Anonym (G) skrev 2020-05-13 18:32:47 följande:

Dagens offerkofta!!

Offerkofta är fel ord. Kolla upp definitionen av ordet innan du slänger ur dig de. Bitter, sur, grinig, otrevlig är mer relevanta ord för att beskriva mig.
  • Anonym (Bi kvinna)

Som bisexuell kvinna med långa relationer med kvinnor bakom mig samt med majoriteten av min vänskapskrets bestående av främst bögar och lesbiska kvinnor måste jag säga att det handlar om parrelationen i sig, inte just heterorelationer. Alla tjejer jag känner har blivit misshandlade av minst en flickvän, jag med av 2 av mina kvinnliga ex. Mina kompisar som är bögar har alla haft minst en längre relation där dom blivit misshandlade.

Möjligtvis att män i heterorelationer mår bättre pga samhällets förväntningar på att män ska vara gifta och ha barn och att dom känner sig misslyckade annars.

Jag mår dock som bäst i den olik-könade relation jag är i nu pga min make är helt fantastisk.

Generellt handlar nog fenomenet som ts tar upp om könsroller men jag vill verkligen understryka att livet i lesbiska relationer knappast är en dans på rosor eller generellt bättre relationer.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Bi kvinna) skrev 2020-05-14 12:51:28 följande:

Som bisexuell kvinna med långa relationer med kvinnor bakom mig samt med majoriteten av min vänskapskrets bestående av främst bögar och lesbiska kvinnor måste jag säga att det handlar om parrelationen i sig, inte just heterorelationer. Alla tjejer jag känner har blivit misshandlade av minst en flickvän, jag med av 2 av mina kvinnliga ex. Mina kompisar som är bögar har alla haft minst en längre relation där dom blivit misshandlade.

Möjligtvis att män i heterorelationer mår bättre pga samhällets förväntningar på att män ska vara gifta och ha barn och att dom känner sig misslyckade annars.

Jag mår dock som bäst i den olik-könade relation jag är i nu pga min make är helt fantastisk.

Generellt handlar nog fenomenet som ts tar upp om könsroller men jag vill verkligen understryka att livet i lesbiska relationer knappast är en dans på rosor eller generellt bättre relationer.

Det här var ju intressant i sig. Vad tror du det beror på att misshandel är så vanligt i de homosexuella relationer du har stött på? Är det något generellt eller är det bara de som tillhör din umgängeskrets? Eller är de bara mer öppna med våld som kanske pågår i alla sorters relationer?
  • Anonym (Malin)
    sextiotalist skrev 2020-05-13 18:36:23 följande:
    Ofta är kvinnor utan barn väldigt duktiga på att skapa egna nätverk. Så de är mindre ensamma än kvinnor som bygger upp sitt liv kring barn som i sin tur inte byggt upp sitt liv kring föräldrarna.
    Mina barnlösa vänner har ett mycket rikt socialt liv och långa nära relationer.
    Ja det är naturligtvis olika mellan individer. Men de som behöver hemtjänst är mindre socialt rörliga och det kan också spela in.
Svar på tråden Kvinnor utan man och barn- lyckligast enligt forskning