• Bakpotatis

Progesteronkräm?

Jag blev gravid på första försöket men fick tyvärr MA som upptäcktes i v 13. Jag har blivit helt besatt av tanken på att bli gravid igen, men det gick inte på första försöket den här gången. Jag är nu inne på min andra cykel och är livrädd att min första graviditet bara var en lyckoträff. Har insett att min lutealfas bara är 10 dagar och är orolig att det kan göra det svårt att bli gravid. Har läst mycket om att progesteronkräm kan hjälpa för att förlänga lutealfasen, har någon av er testat? Funkade det? Finns det något negativt med att testa, även om man inte har konstaterad progesteronbrist? 

• Svar på tråden Progesteronkräm?
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-06 20:35:39 följande:

Tack, håller tummarna att vården kan/vill hjälpa mig på något sätt också!

Ja du får uppdatera oss hur det går :)
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-06 20:48:27 följande:

Det ska jag absolut! :)
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-06 20:48:27 följande:

Pratade med gyn idag och som jag trodde bara skakade hon på huvudet mest. Pratade om att alla har 14 dagar mellan mens och ÄL men att vissa månader släpper man inte ägg. Tyckte hon inte fattade vad jag pratade om alls och sa mest att släng ÄL-testerna och kolla efter sekretet istället... hmm lätt när man inte har någe tecken på sekret!?

Slutade med att hon sa jag inte skulle tänka så mycket så kommet både ÄL och mens att bli normalt och att jag kommer bli gravid till sommaren/hösten kunde hon lova.

Happ, så mycket för den oron kände jag efter samtalet :/
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-07 16:01:54 följande:
    Pratade med gyn idag och som jag trodde bara skakade hon på huvudet mest. Pratade om att alla har 14 dagar mellan mens och ÄL men att vissa månader släpper man inte ägg. Tyckte hon inte fattade vad jag pratade om alls och sa mest att släng ÄL-testerna och kolla efter sekretet istället... hmm lätt när man inte har någe tecken på sekret!?

Slutade med att hon sa jag inte skulle tänka så mycket så kommet både ÄL och mens att bli normalt och att jag kommer bli gravid till sommaren/hösten kunde hon lova.

Happ, så mycket för den oron kände jag efter samtalet :/
    men gud vad störande! hatar när de typ bortförklarar ens oro.. kan du inte prova vända dig någon annanstans om du verkligen känner att du vill ha hjälp? :) vi ringde till en privat klinik och har fått ett jättefint bemötande. 
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-07 17:22:31 följande:

men gud vad störande! hatar när de typ bortförklarar ens oro.. kan du inte prova vända dig någon annanstans om du verkligen känner att du vill ha hjälp? :) vi ringde till en privat klinik och har fått ett jättefint bemötande. 

Ja det har du rätt i. Hur hittar man privata? Via google ksnske? :)
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-07 19:09:36 följande:
    Ja det har du rätt i. Hur hittar man privata? Via google ksnske? :)
    ja vi googlade bara och tog den som var närmast som vi hört bra om :) 
  • Anonym (Anonym (CS))

Någon här som använt progesteronkräm med lutealfas på 10-11 dgr?
    Finns det några nackdelar med det? kan man ta för mkt eller för lite kräm och riskera något?

• Amidina
    Anonym (Anonym (CS)) skrev 2020-07-03 13:21:12 följande:

Någon här som använt progesteronkräm med lutealfas på 10-11 dgr?
    Finns det några nackdelar med det? kan man ta för mkt eller för lite kräm och riskera något?

Jag gjorde, och fick bara en massa biverkningar. Det absolut bästa du kan göra för dig själv är att försöka förlänga den naturligt genom att optimera ägglossningen istället. Jag lyckades genom ffa kostförändringar och stresshantering få upp min lutealfas från 9-10 dagar till 13 som jag har idag. :) Sjukt värt, för då är kroppen dessutom mer vänligt inställd till en bebis.
    Man sätter ju inte plåster på ett stort sår och hoppas det läker rätt bara, ifall det egentligen behöver sys (även om det är frestande med en quick fix!). ;)

Kan dock svara på att om man vill använda progesteronkräm är det SUPERVIKTIGT att man är helt 100 på när ägglossningen är (tex genom att tempa) för annars kan man störa ut den såpass att den inte blir av, om man tar krämen blint mellan dag 14-28.
  • Anonym (Anonym (CS))

Kan man nånsin veta EXAKT när äl är? Både temp och stickor visar väl bara en fingervisning om när äl kommer ske.

vad fick du för biverkningar?

• Amidina
    Anonym (Anonym (CS)) skrev 2020-07-03 13:45:47 följande:

Kan man nånsin veta EXAKT när äl är? Både temp och stickor visar väl bara en fingervisning om när äl kommer ske.

vad fick du för biverkningar?

Tempen är det absolut bästa du kan använda hemma, eftersom när gulkroppen skapas efter att ägget släppt, och börjar pumpa ut progesteron så stiger tempen pga det 1-2 dygn senare. Det är alltså så mycket det kan slå fel, men majoriteten får stigningen dagen efter ÄL.
    Stickorna däremot visar bara att hjärnan säger till äggstocken att släppa ägget, den ger ingen som helst indikation på att stocken i sig lyssnar. :P 

Jag fick humörsvängningar, svullna och ömma bröst, hugg och stickningar runt livmodern, allmän grav PMS liksom. Mina hormoner var ju inte i balans sen innan, så det hjälpte inte att jag började experimentera med bara en av dem utan hänsyn till resten. Sen är det överlag skitsvårt att få till doseringen eftersom man kan aldrig vara säker på hur mycket huden tar upp.
Svar på tråden Progesteronkräm?