• Amidina

Progesteronkräm?

Anonym (Anonym (CS)) skrev 2020-07-03 13:21:12 följande:

Någon här som använt progesteronkräm med lutealfas på 10-11 dgr?
    Finns det några nackdelar med det? kan man ta för mkt eller för lite kräm och riskera något?

Jag gjorde, och fick bara en massa biverkningar. Det absolut bästa du kan göra för dig själv är att försöka förlänga den naturligt genom att optimera ägglossningen istället. Jag lyckades genom ffa kostförändringar och stresshantering få upp min lutealfas från 9-10 dagar till 13 som jag har idag. :) Sjukt värt, för då är kroppen dessutom mer vänligt inställd till en bebis.
    Man sätter ju inte plåster på ett stort sår och hoppas det läker rätt bara, ifall det egentligen behöver sys (även om det är frestande med en quick fix!). ;)

Kan dock svara på att om man vill använda progesteronkräm är det SUPERVIKTIGT att man är helt 100 på när ägglossningen är (tex genom att tempa) för annars kan man störa ut den såpass att den inte blir av, om man tar krämen blint mellan dag 14-28.
  • Amidina
    Anonym (Anonym (CS)) skrev 2020-07-03 13:45:47 följande:

Kan man nånsin veta EXAKT när äl är? Både temp och stickor visar väl bara en fingervisning om när äl kommer ske.

vad fick du för biverkningar?

Tempen är det absolut bästa du kan använda hemma, eftersom när gulkroppen skapas efter att ägget släppt, och börjar pumpa ut progesteron så stiger tempen pga det 1-2 dygn senare. Det är alltså så mycket det kan slå fel, men majoriteten får stigningen dagen efter ÄL.
    Stickorna däremot visar bara att hjärnan säger till äggstocken att släppa ägget, den ger ingen som helst indikation på att stocken i sig lyssnar. :P 

Jag fick humörsvängningar, svullna och ömma bröst, hugg och stickningar runt livmodern, allmän grav PMS liksom. Mina hormoner var ju inte i balans sen innan, så det hjälpte inte att jag började experimentera med bara en av dem utan hänsyn till resten. Sen är det överlag skitsvårt att få till doseringen eftersom man kan aldrig vara säker på hur mycket huden tar upp.
  • Amidina
    Anonym (Anonym (CS)) skrev 2020-07-03 14:23:01 följande:

ok förstår hur du tänker, men har man för lite progesteron så vill man ju försöka ersätta det, verkar ha funkat för många

Ang tempen så sker ju tempstegring oftast EFTER äl så den kan man ju inte vänta på heller =) 

Njae, snarare vill du väl höja din produktion av det? :) Det behövs ju liksom under hela graviditeten för att det inte ska sluta i missfall, och det i rätt höga nivåer.

Tempstegringen kommer alltid efter ÄL, så man får komplettera med andra metoder innan för att se när man är fertil, det har du helt rätt i. :) Själv kör jag på sekret, börjat kolla livmodertappen, och tar äl-test ibland. 
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina

Som sagt, jag förstår helt att man vill ha en lösning direkt, och jag vet att det har funkat för många (anledningen till att jag själv testade liksom). Men det är bra att tänka på att det kanske i förlängningen är bättre att lösa sin egen brist på hormonet permanent.

Ska man tillsätta progesteron är det egentligen bättre med tabletter antingen för att sväljas eller föras upp i slidan, det är en betydligt säkrare doseringsmetod som även används inom bland annat IVF. :)

35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Anonym (Anonym (CS)) skrev 2020-07-03 15:02:35 följande:

ok, ja jag vet inte om jag har för lågt progesteron eg men jag har fått kortare lutealfas. har 2 barn tidigare om med dem kom mensen 14 dgr efter ÄL men denna gång kom den 3-4 dagar före och blöder inte lika mycket...

har ätit hormoner mellan barnen och detta försök så därför ja var orolig för för lite progesteron

Det är rätt vanligt att hormonerna ballar ur lite efter graviditet, och definitivt efter p-medel.
    Förresten, om mensen är tidig och lite udda - det är inte implantationsblödning kanske?
    Om det är mensen som kommit så börja tempa efter den om du kan, så kan det ge en bra fingervisning om hur dina progesteronnivåer ser ut efter ÄL också. Långsam eller väldigt liten höjning av tempen pekar oftast på progesteronbrist, och då får man satsa på att öka kvaliten på ägglossningen om man vill ta den naturliga vägen. :)
  • Amidina
    Anonym (Anonym (CS)) skrev 2020-07-04 05:52:53 följande:

Har aldrig hört något som heter 'öka kvalitén på ägglossningen'? Hur då?
    Jag ska börja ta tempen och se vad som sker...

Jag tror inte på nid blödning då jag tog ett test igår då jag eg skulle fått min mens men det var negativt. Dock känns det som om blödningen håller på att avstanna redan (dag 3) och jag brukar nog iaf blöda 6 dagar..men som sagt. Har ätit hormoner så de kanske kan påverka (även om förra mensen var normal och inte kom för tidigt).

Det handlar oftast om att se till att kroppen mår såpass bra att den kan prioritera ägglossningen framför annat, och lägga all sin kraft där. För de flesta handlar det om att äta en bra kost med bra fetter, kolesterol och näring (så helt enkelt kött, grönsaker, fullkorn, mm), att få tillräckligt med bra sömn, och att försöka dra ner på stressen så gott det bara går. Nu under sommaren är det bra att försöka få mycket dagsljus och D-vitamin som spelar en stor roll i fertiliteten och äggens utveckling. :) Göra mycket sånt man blir glad av!
    Fertiliteten är ofta det första som kroppen prioriterar ner när man mår dåligt på ett sätt eller annat, kvarleva från grottmänniskotiden där det inte var så smart att vara gravid eller föda barn om det inte fanns tillräckligt med mat eller för många faror. Våra hjärnor är inte alltid så smarta som vi kunde hoppas, så den ser ingen skillnad på en hungrig björn eller en arg chef, båda ses som lika stort hot. Drömmer

Beroende på var du tempar så kommer den ligga olika högt, jag själv tempar vaginalt eftersom jag ibland sover med öppen mun och då blir resultatet lite bananas. Mellan mens och ägglossning så ligger man i snitt runt 36,4, och efter ägglossning går den upp till runt 36,8. Det är inga jätteskillnader, men ändå tydligt nog för att man ska kunna se ett mönster före och efter. Innan ägglossning så ändras sekretet också (flytningarna) och blir mer glidigt, halt, blött, eller i allra bästa fall som äggvita. :P Men alla varianterna som inte är klistriga, klibbiga, tjocka eller torra är fertila och bra för spermiernas överlevnad. Kan även lukta lite mer basiskt, nästan som sperma, istället för lite syrligt som fil som det annars gör.

Hittade en bild som visar skillnaderna mellan före och efter ÄL på tempen rätt bra:
    ovulationdiary.com/wp-content/uploads/2019/09/Ovulation-detection-with-basal-body-temperature-chart-.png

Vet inte hur mycket info du redan hade men tänkte att jag slänger in det mesta för säkerhets skull! ;)
  • Amidina
    Anonym (Anonym (CS)) skrev 2020-07-04 13:50:44 följande:

Hehe jag vet en hel del men tack ändå för ditt utförliga svar. Jag lever hälsosamt och jag äter de tillskott jag behöver. Det jag dock gjort är som sagt ätit hormoner som troligen tryckt ner mitt eget progesteron och kanske därför min lutealfas var kortare denna gång. Förhoppningsvis går det ju att rätta till på naturlig väg för kroppen men blir ändå lite orolig.
    Jag var i sämre skick kroppsligen sist ja blev gravid, undernärd och underviktig :( 
    Jag ska testa att tempa.
    Tog tempen precis dagen när mensen kom denna gång och då låg jag på 37 vilket är högt för mig, sen sjönk tempen igen ner mot 36, 8 och mer och mer. Jag brukar ligga runt 36, 2-36, 5 som morgontemp.

Jag hoppas verkligen jag får en riktig ägglossning snart igen (och jag hoppas det stickan visade denna gång var en äl )

Hur kan man annars ha mens om man inte har ÄL?

Ja, det låter ju som att du har rätt bra koll men alltid kul att dela med sig. :)
    Hormoner slår ju ut ägglossningen, och eftersom det är den som styr progesteronproduktionen och det kan ta ett litet tag för kroppen att återhämta sig så låter allt väldigt rimligt. Skönt att du mår bättre idag, och tar hand om dig!

Om man inte får ÄL så kan man ändå ha en bortfallsblödning där kroppen försöker börja om på nytt, men då är det ju inte riktig mens och den brukar inte te sig riktigt likadant (tex lite lättare, inte på rätt dag).

Känner själv tidspressen här med graviditet (vi har inga barn alls än), så du har mina fulla sympatier. Hjärta
    Jag är generellt känslig för tillsatta hormoner, så det kan ju vara därför jag fick biverkningar och andra inte.
    Känner du att du vill testa så kör på liksom, så länge du är helt säker på att ägglossningen faktiskt har passerat för annars kan du riskera att sabba den lite. 
    När man ska göra IVF så får man Lutinus eller Utrogestan som är progesteron som vagitorier, lite starkare än krämen, och eftersom man tar dem invärtes så är det en säkrare doseringsform. Det rekommenderas i Sverige att man tar dem från ÄL fram till mens/ fram tom 3e graviditetsmånaden för att minska risken för MF.

Jag tror inte att det skulle vara någon fara ÖHT om du testar krämen och tar den på rätt dagar, i värsta fall får du ingen effekt liksom. Beroende på hur länge ni försökt/problematiken så kanske det vore en idé att söka hjälp? Om du vill/behöver ta progesteron så är tabletterna sjuttio resor bättre än krämen. :)
  • Amidina
    Anonym (Anonym (CS)) skrev 2020-07-05 05:25:30 följande:

Tyvärr finns inte tabletter att få väl utan recept? Eller vad är det för tabletter? Vem skriver ut dem ? 

Jag ska verkligen kolla med både stickor, sekret och temp denna  gång för att se när ÄL passerat för att inte ta krämen för tidigt isf.

Jag tror inte jag hade en bortfallsblödning isf denna gång el förra gången för jag har blött nästan som en vanlig mens, bortsett från att mensen kom 4 dagar för tidigt denna gång och jag har fortf molvärk och ömma bröst (mysko).
    Tack för att du orkar svara mig <3 

Nä, i Sverige måste man få dem på recept, men utomlands går de att köpa receptfritt på apotek i många länder. Exakt samma märke, så inget knockoff. Men det är klart, just nu är det jäkligt svårt att ta sig nånstans öht. Men alla typer av läkare i Sverige ska kunna skriva ut dem, det enda de måste göra är att söka licens för det vilket de tycker är jobbigt så de gnäller gärna och sätter sig emot.

Skitbra, hoppas verkligen att krämen ska funka för dig. :) Vilken dos har du tänkt ta?

Troligtvis är det preventivmedlen du tog som spökar fortfarande, men det borde ge med sig snart nog. De kan fucka upp ens cykel rätt rejält ett tag efter att man slutat med dem, men så länge du ägglossar så finns det ju en chans att bli gravid. :) 
    Det är så lite så, jag är verkligen bara glad om jag kan hjälpa nån. Vet hur det känns att kämpa utan hjälp och det ÄR verkligen en jäkla djungel. Hjärta
  • Amidina
    Anonym (Anonym (CS)) skrev 2020-07-05 11:22:14 följande:

Jag vet inte med dos, försökt läsa men ser ingenstans där folk preciserar det. Läst på hemsidan också som säljer, men inte riktigt fattat hur mycket.
    Ska man ta bara typ 3-4 dagar efter ÄL fram till ev mens eller graviditet så räcker ju troligen en flaska, men ska man ta länge så skulle jag ju vilja veta hur mycket man bör ta =) 

vet du?

När man får tabletter vid IVF så tar man en total dos på 300mg om dagen, uppdelat på 3 tillfällen, så upp till det hade jag inte bekymrat mig med krämen heller (särskilt eftersom man garanterat inte uppnår exakt det pga att huden inte kan ta upp riktigt allt).
    Med krämerna så finns det lite olika varianter, den jag har är 20mg/dos som man ska ta 2ggr om dagen, men det finns även med 100mg/dos om jag förstått rätt., och då kan man ju ta den 2-3 ggr per dag.

Man tar det efter bekräftad ÄL (antingen vid UL, blodprov, eller temp) och håller på fram till mensen kommer, eller (om man har brist då) fram tom 3e graviditetsmånaden, för att minska risken för missfall. Det är viktigt att man trappar ner och inte slutar tvärt om man är gravid för då kan kroppen stöta bort fostret.
Svar på tråden Progesteronkräm?