Anonym (Anonym (CS)) skrev 2020-07-04 13:50:44 följande:
Hehe jag vet en hel del men tack ändå för ditt utförliga svar. Jag lever hälsosamt och jag äter de tillskott jag behöver. Det jag dock gjort är som sagt ätit hormoner som troligen tryckt ner mitt eget progesteron och kanske därför min lutealfas var kortare denna gång. Förhoppningsvis går det ju att rätta till på naturlig väg för kroppen men blir ändå lite orolig.
Jag var i sämre skick kroppsligen sist ja blev gravid, undernärd och underviktig :(
Jag ska testa att tempa.
Tog tempen precis dagen när mensen kom denna gång och då låg jag på 37 vilket är högt för mig, sen sjönk tempen igen ner mot 36, 8 och mer och mer. Jag brukar ligga runt 36, 2-36, 5 som morgontemp.
Jag hoppas verkligen jag får en riktig ägglossning snart igen (och jag hoppas det stickan visade denna gång var en äl )
Hur kan man annars ha mens om man inte har ÄL?
Ja, det låter ju som att du har rätt bra koll men alltid kul att dela med sig. :)
Hormoner slår ju ut ägglossningen, och eftersom det är den som styr progesteronproduktionen och det kan ta ett litet tag för kroppen att återhämta sig så låter allt väldigt rimligt. Skönt att du mår bättre idag, och tar hand om dig!
Om man inte får ÄL så kan man ändå ha en bortfallsblödning där kroppen försöker börja om på nytt, men då är det ju inte riktig mens och den brukar inte te sig riktigt likadant (tex lite lättare, inte på rätt dag).
Känner själv tidspressen här med graviditet (vi har inga barn alls än), så du har mina fulla sympatier.
![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Jag är generellt känslig för tillsatta hormoner, så det kan ju vara därför jag fick biverkningar och andra inte.
Känner du att du vill testa så kör på liksom, så länge du är helt säker på att ägglossningen faktiskt har passerat för annars kan du riskera att sabba den lite.
När man ska göra IVF så får man Lutinus eller Utrogestan som är progesteron som vagitorier, lite starkare än krämen, och eftersom man tar dem invärtes så är det en säkrare doseringsform. Det rekommenderas i Sverige att man tar dem från ÄL fram till mens/ fram tom 3e graviditetsmånaden för att minska risken för MF.
Jag tror inte att det skulle vara någon fara ÖHT om du testar krämen och tar den på rätt dagar, i värsta fall får du ingen effekt liksom. Beroende på hur länge ni försökt/problematiken så kanske det vore en idé att söka hjälp? Om du vill/behöver ta progesteron så är tabletterna sjuttio resor bättre än krämen. :)