Progesteronkräm?
Någon här som använt progesteronkräm med lutealfas på 10-11 dgr?
Finns det några nackdelar med det? kan man ta för mkt eller för lite kräm och riskera något?
Någon här som använt progesteronkräm med lutealfas på 10-11 dgr?
Finns det några nackdelar med det? kan man ta för mkt eller för lite kräm och riskera något?
Kan man nånsin veta EXAKT när äl är? Både temp och stickor visar väl bara en fingervisning om när äl kommer ske.
vad fick du för biverkningar?
ok förstår hur du tänker, men har man för lite progesteron så vill man ju försöka ersätta det, verkar ha funkat för många
Ang tempen så sker ju tempstegring oftast EFTER äl så den kan man ju inte vänta på heller =)
ok, ja jag vet inte om jag har för lågt progesteron eg men jag har fått kortare lutealfas. har 2 barn tidigare om med dem kom mensen 14 dgr efter ÄL men denna gång kom den 3-4 dagar före och blöder inte lika mycket...
har ätit hormoner mellan barnen och detta försök så därför ja var orolig för för lite progesteron
Har aldrig hört något som heter 'öka kvalitén på ägglossningen'? Hur då?
Jag ska börja ta tempen och se vad som sker...
Jag tror inte på nid blödning då jag tog ett test igår då jag eg skulle fått min mens men det var negativt. Dock känns det som om blödningen håller på att avstanna redan (dag 3) och jag brukar nog iaf blöda 6 dagar..men som sagt. Har ätit hormoner så de kanske kan påverka (även om förra mensen var normal och inte kom för tidigt).
Du får gärna beskriva lite mer vad jag bör se gällande tempen för att det ska anses normalt =)
Hehe jag vet en hel del men tack ändå för ditt utförliga svar. Jag lever hälsosamt och jag äter de tillskott jag behöver. Det jag dock gjort är som sagt ätit hormoner som troligen tryckt ner mitt eget progesteron och kanske därför min lutealfas var kortare denna gång. Förhoppningsvis går det ju att rätta till på naturlig väg för kroppen men blir ändå lite orolig.
Jag var i sämre skick kroppsligen sist ja blev gravid, undernärd och underviktig :(
Jag ska testa att tempa.
Tog tempen precis dagen när mensen kom denna gång och då låg jag på 37 vilket är högt för mig, sen sjönk tempen igen ner mot 36, 8 och mer och mer. Jag brukar ligga runt 36, 2-36, 5 som morgontemp.
Jag hoppas verkligen jag får en riktig ägglossning snart igen (och jag hoppas det stickan visade denna gång var en äl )
Hur kan man annars ha mens om man inte har ÄL?
En sak till Amidina angående det här med progesteronkräm.
Det verkar inte som om de som använt det haft extra problem med biverkningar eller fått fler MF efter eller så för att kroppen tagit upp för lite / mkt kräm...
Har du mer info om nackdelarna med det ?
På sidor där man kan köpa krämen finns t.om info om hur man doserar om man vill öka progesteron från ÄL-mens.
Jag vill ABSOLUT inte riskera nått, men heller inte gå miste om en möjlighet.
Jag har tyvärr inte all tid i världen på mig att bli gravid denna gång pga en del orsaker :(
Tyvärr finns inte tabletter att få väl utan recept? Eller vad är det för tabletter? Vem skriver ut dem ?
Jag ska verkligen kolla med både stickor, sekret och temp denna gång för att se när ÄL passerat för att inte ta krämen för tidigt isf.
Jag tror inte jag hade en bortfallsblödning isf denna gång el förra gången för jag har blött nästan som en vanlig mens, bortsett från att mensen kom 4 dagar för tidigt denna gång och jag har fortf molvärk och ömma bröst (mysko).
Tack för att du orkar svara mig <3
Jag vet inte med dos, försökt läsa men ser ingenstans där folk preciserar det. Läst på hemsidan också som säljer, men inte riktigt fattat hur mycket.
Ska man ta bara typ 3-4 dagar efter ÄL fram till ev mens eller graviditet så räcker ju troligen en flaska, men ska man ta länge så skulle jag ju vilja veta hur mycket man bör ta =)
vet du?
Vilken typ av progesteronkräm har ni använt , märke?
Hur många mg /dos har ni använt?
Jag har kort lutealfas på 6-8 dagar. Har beställt hem matriarch 100 och ska prova smörja ett pumptryck morgon och kväll. Hoppas detta ska förlänga med nån dag.