• Anonym (Hackspett)

Sambon vill ha sex med andra...

Håller på att bli galen.

Vi är ett par på 53, sambo sedan 5 år. Haft 5 trygga äventyrliga år med varandra. Däremot har sexlivet har varit si och så för oss båda.
    Sambon gick från ett lååångt äktenskap rakt in i vårt förhållande.

För 3 veckor sedan sa min sambo att han vill (och SKA) träffa andra. Älskar och vill leva med mig, men vill inte förlora sin sexualitet och känna sig "levande"
    Han ville vara ärlig. så jag kan ta mina beslut utifrån det.

Förvirrad, nu känner jag äckel både mot honom och mot mig som vacklar hit och dit, känner sorg.... Kastad på soptippen.

Tycker samtidigt synd om honom och KAN förstå hans dilemma. 

Känner mig så ensam i detta.   :(

• Svar på tråden Sambon vill ha sex med andra...
  • Anonym (5)

Varför vill han ha sex med andra? För att ert sexliv är dåligt? I så fall är det väl bättre att ni jobbar på ert sexliv?

• Anonym (Sam)

Fundera igenom ordentligt hur du känslomässigt känner innan du fattar nåt beslut.

Ni kan få en bra och givande relation som ni trivs med båda om ni väljer spåret som han föreslår.

Å andra sidan kan det kraftigt negativt påverka er relation om ni väljer den vägen han föreslår.

För min egen del funderar jag lite på samma sak. Min fru har numer inte alls lika stort intresse och behov av sex som jag. Däremot trivs vi tillsammans med varandra och barnen och allt det andra.

Att vara otrogen i lönndom är inget alternativ för oss. Att ickeaktiva partnern ger sitt okej till att öppna förhållandet att hen får träffa andra för sexuella möten är dock inte alldeles enkelt och tål att fundera på vad det kan leda till.

En annan aspekt och dimension är att det inte är ovanligt att många tycker det är tändande att se eller veta om att ens partner träffar andra, men så verkar det inte vara i ditt fall uppfattar jag det?

Lycka till - berätta väldigt gärna här hur ni väljer att göra och hur det faller ut.

/ Sam

• Oerhörd

Jag förstår dig, kände precis så när min man sa samma sak. Men det han inte hade räknat med var att ett sådant arrangemang naturligtvis är mycket roligare för min del än för hans. Jag har enormt mycket lättare att hitta både mer långvariga relationer och enstaka äventyr än vad han har, och det är mycket roligare att ha fler än att ha bara en. I slutändan är jag väldigt nöjd. Vi älskar varandra och lever gott tillsammans, jag hade inte föreställt mig att det går att ha fler äventyr vid sidan av utan att förlora det. Skönt att han initierade det :)

• Anonym (olof)

En "man" som behöver känna sig "levande"(och dessutom är lössläppt och otrogen) är aldrig någon att hålla i när det blåser. Bättre kan du få!

• Anonym (Storspov)
    Anonym (Hackspett) skrev 2020-05-01 06:20:30 följande:

Håller på att bli galen.

Vi är ett par på 53, sambo sedan 5 år. Haft 5 trygga äventyrliga år med varandra. Däremot har sexlivet har varit si och så för oss båda.

För 3 veckor sedan sa min sambo att han vill (och SKA) träffa andra. Älskar och vill leva med mig, men vill inte förlora sin sexualitet och känna sig "levande"

Förvirrad, nu känner jag äckel både mot honom och mot mig som vacklar hit och dit, känner sorg.... Kastad på soptippen.

Jag kan ju tycka det va starkt och snällt gjort mot dig att berätta hur han känner och vill göra. Han kunde ju skitit fullständigt att säga något och bara vart otrogen. Krävs mycke mod att ens ta upp ämnet. Hur otrevligt det än kan kännas så va han ju ärlig och förmodligen värderar han dig högt. Hade du vart sopor hade han inte brytt sig om att säga nåt.

Så här tänker jag, skulle min man vilja samma sak så vill jag inte vara den som hindrar han från att göra det han mår bra av. jag har kommit in i hans liv för att dela det med han och jag har inte bestämmande rätt över han bara för att vi är tillsammans. Han är fortfarande en individ som måste få vara så som han är för att må bra och involverar det andra sexuella eller kärleksmässiga relationer så bör han ju få ha det.

Detta med förutsättning att jag inte hamnar i andra hand och blir bortglömd. Fixar han att fortsätta vårda våran relation så som den är idag och samtidigt ha andra så får han det. Det bygger oxå på ärlighet, det får inte mörkas eller smygas med andra. En annan självklarhet är att jag får samma spelregler.

Det behöver inte nödvändigtvis betyda en belastning i relationen, det kan mycke väl bli en berikning.
  • Anonym (Storspov)

Bör kanske tillägga att min man hade en tanke om detta innan vi blev tillsammans för drygt 4 år sen så jag vet ju om hur han tänker och jag har hunnit fundera mycket på det. Både googlat, läst på och känt efter många ggr. Det är egentligen först nu jag känner mig trygg i vårat förhållande och kommit fram till ovanstående.

• Mimosa86

Håller på att bli galen.

Och vad VILL DU?

Han vill ha kakan och äta den helt. Så funkar inte livet.

Är du fine med att han ligger med andra kvinnor? Om inte- dumpa honom på en gång och träffa en man som VILL HA DIG. Som tycker du är finast och bäst. Den som han vill vara med och dela allt med.
  • Oerhörd
    Mimosa86 skrev 2020-05-01 11:44:05 följande:

Och vad VILL DU?

Han vill ha kakan och äta den helt. Så funkar inte livet.

Är du fine med att han ligger med andra kvinnor? Om inte- dumpa honom på en gång och träffa en man som VILL HA DIG. Som tycker du är finast och bäst. Den som han vill vara med och dela allt med.

Det där är ett lite enkelspårigt svar. Självklart ska var och en fundera på vad den själv vill, men det går jättebra att ha kakan och äta den helt i det här fallet, om det är vad båda vill. Jag VILL HA min man (och han mig). Jag tycker att han är finast och bäst, han är den jag vill vara med och dela allt med. Och vi har sex mer fler än bara varandra. Det är inte LÄTT, men det var inte relationen de tjugo-ish år den var monogam heller.
  • Mimosa86
    Oerhörd skrev 2020-05-01 15:17:01 följande:

Det där är ett lite enkelspårigt svar. Självklart ska var och en fundera på vad den själv vill, men det går jättebra att ha kakan och äta den helt i det här fallet, om det är vad båda vill. Jag VILL HA min man (och han mig). Jag tycker att han är finast och bäst, han är den jag vill vara med och dela allt med. Och vi har sex mer fler än bara varandra. Det är inte LÄTT, men det var inte relationen de tjugo-ish år den var monogam heller.

Fast min tolkning av TS text är att hon inte tycker detta är ett lika trevligt upplägg som hennes man och då är ditt resonemang inte relevant. Jag kan absolut köpa att man har öppna förhållanden om BÅDA är eniga och likasinnade till detta. Men nu verkar detta inte vara fallet.

Alla par sätter upp sina egna regler. Men man kan inte ha kakan och äta den hel om den önskan är ensidig.

TS man har deklarerat för henne att detta kommer ske. Och då tycker jag den relevanta frågan är om TS vill ha en sådan relation och om inte då bör hon bryta och söka en man som vill ha en exklusiv relation.

Jisses... vilken bortskämd karl. Folk förlorar barn i cancer, föräldrar i Corona, förlorar jobb och företag som går i konken. Och TS man klagar att hans liv är begränsat för att han vill knulla runt och samtidigt ha en exklusiv kärleksrelation.. du får förlåta men jag tycker INTE synd om honom.
  • Petra1972

Tack för alla svar, inlevelse och önskan till mitt bästa!!?

Skriver mer senare idag, och behöver fördjupa mig i något av alla svaren ????

• MammAmma

Jag utgår naturligtvis från att du, TS, är fri att ligga med andra du också då, om du skulle vilja? Hur känner du inför det?

• Anonym (Bängo)

Håller på att bli galen.

Hade en kvinna i ett förhållande velat ligga runt med andra, då hade hon fått sympati. Mycket.
  • Oerhörd
    Mimosa86 skrev 2020-05-01 15:57:51 följande:

Fast min tolkning av TS text är att hon inte tycker detta är ett lika trevligt upplägg som hennes man och då är ditt resonemang inte relevant. Jag kan absolut köpa att man har öppna förhållanden om BÅDA är eniga och likasinnade till detta. Men nu verkar detta inte vara fallet.

Alla par sätter upp sina egna regler. Men man kan inte ha kakan och äta den hel om den önskan är ensidig.

TS man har deklarerat för henne att detta kommer ske. Och då tycker jag den relevanta frågan är om TS vill ha en sådan relation och om inte då bör hon bryta och söka en man som vill ha en exklusiv relation.

Jisses... vilken bortskämd karl. Folk förlorar barn i cancer, föräldrar i Corona, förlorar jobb och företag som går i konken. Och TS man klagar att hans liv är begränsat för att han vill knulla runt och samtidigt ha en exklusiv kärleksrelation.. du får förlåta men jag tycker INTE synd om honom.

Och om du läste mitt inlägg #3 så ser du att min man tog upp frågan på exakt samma sätt. Han informerade mig om att han tänker börja dejta andra. Jag var knappast med på båten genast, det var en process som tog lång tid och krävde många samtal om det allra mesta. Poängen är att det blev nedrans bra i slutändan, det är en svår sak att ta upp, och det är extremt svårt att göra det på ett bra sätt. Det betyder inte att samtalet måste fortsätta på den nivån och av nödvändighet leda till ett avslut. Du missar alternativet bearbeta information, ts måste inte bestämma sig idag för hur hon vill att de kommande åren ska se ut, hon kan berätta för honom att hon behöver tid, samtal, kunskap och bekräftelse för att det ska finnas en chans att få en öppen relation att fungera.

Att världen är full av elände är inte en fantastiskt bra ursäkt till att leva sitt liv begränsad av poänglösa konventioner om en inte trivs med dem. Du får gärna göra det om du vill, men känns snålt att rekommendera andra att göra likadant.
  • Anonym (Hackspett)
    MammAmma skrev 2020-05-01 16:12:10 följande:

Jag utgår naturligtvis från att du, TS, är fri att ligga med andra du också då, om du skulle vilja? Hur känner du inför det?

Hej, han säger att samma gäller mig! Men tror att han vet innerst inne att jag är monogam och lite konservativ...????
  • Anonym (Hackspett)

Hej, igen!!

Jag läser era meddelanden om och om igen och ni bidrar alla med en sak; att det varken är fel på mig eller min man.

Nej, jag vill inte vara med andra!

Och nej i nuläget finns det inte att jag kan acceptera att han hör det heller.

MEN försöker ha ett öppet sinne, läsa på, känna in olika scenarier.

Mest av allt önskar jag att sambon ska omprioritera :(

• isak125a

Ni kanske kan göra något positivt av det jag har en yngre särbo. Jag blir upphettad av se henne bli knullad av andra män. Även flera samtidigt detta har berikad vår relation och infört spänning

Svar på tråden Sambon vill ha sex med andra...