Anonym (ABC) skrev 2020-10-15 21:33:27 följande:
Om man googlar ?Sweden herd immunity? så hittar man hur mycket som helst. Det tycks alltså inte ha spelat någon roll vad Tegnell säger på sina presskonferenser, myten lever vidare.
I artikeln som det länkas till här, kan man också läsa följande:
The report also compares Sweden to Finland for March through the end of May and wrongly concludes that the ?closing of schools had no measurable effect on the number of cases of COVID-19 among children.? As testing among children in Sweden was almost non-existent at that time compared to Finland, these data were misrepresented; a better way to look at it would be to consider the fact that Sweden had seven times as many children per capita treated in the ICU during that time period.
Jag läste rapporten som publicerades i somras, efter att den hade refererats i finsk press, och kunde konstatera precis samma sak som den här skribenten. Bara genom att titta på andelen fall bland barn i Sverige och i Finland så märker man att något är fel i rapporteringen. I Finland står 0-9 åringarna för 3,3% av alla fall och 10-19 åringarna för 8,8%. I Sverige är motsvarande procentandelar 0,8% och 5,6%. Finska barn har inte större benägenhet att insjukna, utan de har testats mera.
Jag undrar varför FHM gick ut med vilseledande information på det här sättet?
Som sagt - googla vilken tokstolle-idé som helst, så hittar du också hur mycket som helst. Det är absolut inte ovanligt.
Det där med alla skolbarn orkar jag just nu inte titta på, MEN det är ju just där som andra länder har tagit efter Sverige. T.o.m. de tyska experterna som är mycket egna och envisa säger nu att man inte behöver stänga skolorna och inte kommer att göra det.