• Padirac

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Anonym (ABC) skrev 2020-12-18 22:44:00 följande:
    Problemet här är att också friska kan sprida smitta. Vems rättigheter väger tyngre? Den smittade symptomfria vårdarens rätt att röra sig fritt, eller den gamlas rätt att slippa bli smittad?
    Hur tänker du att 'friska' (egentligen asymptomatiska eller presymptomatiska smittade) inte ska kunna smitta någon?  

    Social distansering är en metod? 

    Att testa alla kräver väldigt många återkommande testningar.

    Klassisk smittspårning fungerar bara om det inte är en omfattande samhällsmprifning av smittan.

    Men du har kanske en annan idé?
  • Padirac
    Anonym (Jodå) skrev 2020-12-18 23:43:48 följande:
    Sverige måste väl ha en beredskapslag precis som Finland? Där de vanliga lagarna sätts ur spel och regeringen får mer att säga till om. Eller? 
    Ja, men den gäller enbart vid krig eller krigsliknande situationer.

    Förslaget att civila kriser skulle ingå fick inget parlamentariskt stöd efter utredningen 2008 när detta var på tapeten.

    Så Sverige har ingen krislag för annat än krig eller krigsliknande situationer, inga beredskapslager av sjukvårdsmaterial eller mediciner, varje region, kommun och vårdgivare har omfattande självstyre, varje människa i Sverige har omfattande fri- och rättigheter  som inte tillåter att stat eller myndigheter begränsar bland annar rörlighet mo personen inte är frihetsberövad för brott eller har restriktioner för besöksförbyd eller är smittad och kan riskera smitta andra personer.

    Det svenska civilsamhället är alltså inte bara dåligt rustat för en pandemi, det är så att det svenska samhället är dåligt rustat för at stat och myndigheter skall kunna sätt in tvingande åtgärder som begränsar dessa fri och rättigheter om det inte är krig  eller en krigsliknande situation.  Det är oftast bra - tycker i alla fall de flesta som inte vill ha en auktoritär eller stark ledare med exekutiva befogenheter - då det skyddar befolkningen mot en regering som skulle vilja ta ifrån folket fri och rättigehter, men vid en civil kris och frånvara av krislagar för civila kriser är det ganska svårt för regering och myndigheter.

    Mina kollegor i Finland säger att deras regering också kommer med rekommendationer men att de inte kan tvinga befolkningen till det ena eller andra, är det så du uppfattar det i Finland? Vad kan er regering tvinga befolkningen till och inte tvinga befolkningen till? Är det skillnad på Åland och Finland i dessa avseenden?
  • Padirac
    Anonym (Jodå) skrev 2020-12-19 00:02:03 följande:
    Men fortfarande gäller det inte gemene man, utan de som testat positivt. Det finns ingen lag gällande munskydd eller karantän i övrigt. 
    Det är rekommendationer?
  • Padirac

    Jag hittade detta om bregränsningar och rekommendationer i Finland

    valtioneuvosto.fi/sv/information-om-coronaviruset/gallande-begransningar

    "Syftet med begränsningarna och rekommendationerna är att bromsa och förhindra spridningen av coronaviruset i Finland, att trygga hälso- och sjukvårdens kapacitet och bärkraft överallt i landet och att skydda särskilt de människor som hör till riskgrupperna. 


    Utöver begränsningar och rekommendationer som gäller hela Finland finns också regionala begränsningar och rekommendationer. De regionala begränsningarna och rekommendationerna beror på vilken epidemifas som råder i regionen. Begränsningar och rekommendationer kan också införas för viss tid. Regeringens rekommendationer är inte juridiskt bindande."

    Det är kanske den finska regeringens mer omfattande befogenheter som Sverige saknar då.. och i det tv-program som ABC länkade till tidigare i tråden sa ju faktisk Mika Salminen att det i stort är samma verktyg de har i Finland som i Sverige i fråga om smittskyddsinstitutet/folkhälsomyndigheten.

    Det finns väl en del tankar runt detta om lockdown, omfattning av smitta mm.. 

  • Padirac
    Anonym (Jodå) skrev 2020-12-19 00:10:59 följande:
    Stämmer. Men finnar är bra på att lyda och göra som regeringen säger. 
    Samma i del finska bolag jag haft att göra med - bossen bestämmer, vi andra håller tyst.

    Men inte i det bolag jag har mina finska kollegor i idag.
  • Padirac
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-19 00:14:42 följande:
    Det är dubbelriktat. En regering får det förtroende den förtjänar.
    Jo, det är dubbelriktat..kan man ha förtroende för den som ränner ute och tycker att det är OK för att den kan  
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2020-12-19 00:08:40 följande:
    Så här ser dödligheten i covid-19 ut i Sverige jämfört med hela EU samt Storbritannien.

    Den genomsnittliga dödligheten i EU/UK ligger fram till och med idag på 774 personer per miljon invånare, det vill säga 0,774 promille. I Sverige är dödligheten 789 personer per miljon invånare, 0,789 promille.

    Lägst av EU-länderna ligger Cypern med 0,07 promille medan Belgien med 1,582 promille ligger högst.
    De där som kallar andra coronanationalister räknar på ett annat sätt - de räknar varje nationalstats snittdödlighet och jämför nationalstaterna.

    Det ser för mig ut som att det är de som står för nationalismen..
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-19 00:20:52 följande:
    Munskydd är en rekommendation, karantän är obligatorisk.

    www.hel.fi/helsinki/corona-sv/social/rad-for-...

    Karantänen ska följas
    En karantän som förordnats av en myndighet inom smittsamma sjukdomar ska absolut följas. Enligt Finlands lag kan straffet för hälsoskyddsförseelsen på grund av brott mot karantän, trots att ingen smittas genom förfarandet, vara böter eller fängelse i högst tre månader.
    Så här står det i svenska smittskyddslagen

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/karantan-och-avsparrning/~:text=Karant%C3%A4n%20och%20avsp%C3%A4rrning%20%C3%A4r%20%C3%A5tg%C3%A4rder,sjukdom%20%C3%A4r%20klassad%20som%20samh%C3%A4llsfarlig.

    "Karantän är en form av isolering av personer som misstänks bära på en samhällsfarlig sjukdom, men som inte är sjuka. Om man misstänker att någon har en samhällsfarlig sjukdom (som covid-19) kan smittskyddsläkaren i regionen besluta att sätta den personen i karantän, i hemmet, en avgränsad del av en byggnad eller ett område. Karantän innebär att man inte får lämna bostaden eller ta emot besök. Besök av till exempel vårdpersonal och socialtjänst är dock tillåtet.

    För personer som är sjuka kan istället isolering bli aktuellt. Beslut om karantän är alltid individuella och kan överklagas till domstol.


    Att sätta en person i karantän är en kraftfull åtgärd som är noga reglerad i smittskyddslagen. Om en mindre ingripande åtgärd kan få samma effekt, ska smittskyddsläkaren välja den istället. En sådan åtgärd kan t.ex. vara beslut om särskilda hygienrutiner för den smittade personen eller avstängning från arbetet, skolan eller förskolan.


    Det är bara enskilda personer kan sättas i karantän, inte ett större område som en stad. Däremot finns det möjlighet att spärra av ett begränsat område genom beslut om avspärrning.

    Detta innebär avspärrning


    Folkhälsomyndigheten kan med stöd av smittskyddslagen spärra av ett område på maximalt några kvarter. Avspärrningen innebär bland annat att det blir förbjudet att ta sig in och ut ur området.


    En avspärrning kan till exempel bli aktuell om man upptäcker att någon eller några personer har insjuknat i en livshotande sjukdom. Då kan man använda avspärrning för att hitta smittkällan och utreda om det finns fler personer inom det avgränsade området som kan ha smittats eller spridit smittan.


    Syftet med bestämmelsen är alltså att säkerställa att smittan inte tar sig ut ur området eller att någon går in och riskerar att smittas. När utredningen är klar och personerna i området är omhändertagna för vård eller har väntat ut inkubationstiden (tiden från det att en person har smittats till dess sjukdomen bryter ut), bör man häva avspärrningen.


    Avspärrning är en tillfällig åtgärd för att utreda upptäckta sjukdomsfall och smittspridning. En avspärrning kan alltså inte användas för att t.ex. hindra personer från att resa in eller ut ur ett större geografiskt område."

  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-19 00:33:13 följande:
    Alla statliga och kommunala instanser är stängda nu i de delar av landet som är i fasen för allmän smittspridning. Privata är öppna. För att kunna stänga dem, måste beredskapslagen tas i bruk. Sjukvården har önskat att den skulle tas i bruk, det ger sjukvårdsdistrikten rätt att skjuta upp vård, och med hjälp av den kan man tvinga vårdpersonal på jobb. Det går alltså inte att säga upp sig för att få fira jul hemma med familjen om beredskapslagen är i kraft. Men hittills har man ansett att man klarar sig med smittskyddslagen.

    Alla rekommendationer följs till punkt och pricka av de privata organisationer jag har att göra med, när det rekommenderas att stänga, då stänger man.
    Så Finland har klarat sig utan att aktivera beredskapslagen då smittspridningen är låg internationellt sett.

    Jag tror verkligen att det som kom att avgöra Sveriges resultat var den stora initiala smittan som inte kom från alperna utan från Frankrike, UK,Spanien  och USA  -alla är länder som hade och har en stor allmän smittspridnng. 

    Vet du om man undersökt vilken gren av virus som initialt fanns i Finland?
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2020-12-19 00:47:25 följande:
    Jag gissar att det handlar om samma fenomen som i tråden med den oändliga diskussionen där somliga vägrade förstå att en population inte kan vara 125 procent av sig själv, alltså ovana eller oförmåga att förstå hur man hanterar siffror.

    Den genomsnittliga coviddödligheten i Belgien och Cypern är liksom inte (1,582 promille plus 0,07 promille) dividerat med tvåSkrattande

    Men visst finns det en tydlig nationalistisk vurm också där man är oförmögen att acceptera andra enheter än länder.
    Årskurs 7 Matematik, medelvärde och median - inte så svårt att skilja på  (om nu inte 125% är 100% då) 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin