• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA

Uppfattningen att enbart kritik ska få framföras mot Sveriges smittskyddsstrategi tycks inte vara begränsad till den gär tråden eller Familjeliv. Tyska ARD:s korrespondent i Sverige berättar hur han får mängder med uppmaningar att rapportera mer kritiskt om Sverige i Tyskland från svenska kritiker av vår smittskyddslinje.

Pangdemisterna skjuter på allt som rör sig utanför deras trångsynta ställningstaganden.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7472922

• Anonym (Inte ett fan)
    FDFMGA skrev 2020-05-13 14:50:16 följande:
    Javisst. 

Men det är en helt annan diskussion än den du för. Man kan redan nu konstatera, tycker jag, ett regionerna inte ska ha ansvaret för beredskapslager av sjukvårdsmateriel. Man kan redan nu konstatera att svensk - eller åtminstone stockholmsk äldrevård - är en katastrof. Idag kan man t ex ta del av en intervju med någon förvirrad själ som kallas direktör för äldreomsorgen i Stockholm och hur han motiverar att man tar in nya boende till ålderdomshem där man har smitta. Man kan ta del av synpunkter att det är på detta sätt smittan har kommit på vissa osmittade boenden - man testar alltså inte personer innan de flyttar till det nya boendet.

Det finns förmodligen ett nästan oräkneligt antal lärdomar man kan ta till sig utifrån de misstag som begåtts.

Men då handlar det alltså om kritik som inte avser den övergripande strategin.

Personligen tror jag inte ens att dödstalen skulle ha varit särskilt mycket lägre om Sverige hade stängt fullständigt i ett mycket tidigt skede.

Man kan också vara mycket kritisk till hur FHM agerade initialt, att de borde ha utgått från en försiktighetsprincip avseende smittspridningen i stället för att påstå att de hade kontroll över något som de inte säkert kunde veta att de hade kontroll över.

Inte desto mindre kan man som jag anse att den övergripande strategin är den i längden enda möjliga för Sverige och att de flesta andra länder så småningom kommer att ha liknande förhållningssätt till smittspridningen.

Nu ska jag kolla statistiken för Stockholm idag, inte främst för att jag bor i Stockholm utan för att vi ligger lite före landet i övrigt i utvecklingen/avvecklingen av epidemin.

Jag utgår från att epidemin här i Stockholm fortsätter att sjunka undan.

Lite mer specifikt. Vad menar du med att andra länder skulle få liknande förhållningssätt som Sverige? Hålla avstånd och tvätta händer har redan alla haft som en del av deras strategier.

Det är förvisso inte vad jag skulle kalla en strategi, utan basic common sense vid smittor. Inget som de flesta inte redan vet, och behöver få instruktioner om. 

• Anonym (***)
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-14 11:12:58 följande:

Lite mer specifikt. Vad menar du med att andra länder skulle få liknande förhållningssätt som Sverige? Hålla avstånd och tvätta händer har redan alla haft som en del av deras strategier.

Det är förvisso inte vad jag skulle kalla en strategi, utan basic common sense vid smittor. Inget som de flesta inte redan vet, och behöver få instruktioner om. 

Och ändå så få som följer. Man har ju sett att sedan man gett råden att vara noga med handhygienen så har magsmittor och andra influenser minskat. Samma sak vid svininfluensan. Uppmaningen att vara noga med handhygienen gjorde att färre barn var sjuka på dagis t ex.

Så visst behöver man ge dessa råd om handhygien.
  • Anonym (Svar på tal)

För mig som är ny i tråden, alla ni kritiska, exakt VAD borde regeringen ha gjort, och som inte bryter mot svensk lag?

• Anonym (sant)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-05-14 11:38:37 följande:

För mig som är ny i tråden, alla ni kritiska, exakt VAD borde regeringen ha gjort, och som inte bryter mot svensk lag?

Väldigt få saker bryter mot Sveriges smittskyddslagar.

Karantän av inresande hade räckt långt när man kände till att smittan existerade. 
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-14 11:44:55 följande:
    Väldigt få saker bryter mot Sveriges smittskyddslagar.

Karantän av inresande hade räckt långt när man kände till att smittan existerade. 
    Det är en sak man absolut hade kunnat göra! Med lagarna tänkte jag mer på annat jag vet att folk klagar på, att man inte stängt ner hela samhället, vägrat folk att gå utanför dörren ungefär... Men sånt finns det som sagt inte lagstöd för.
  • Anonym (sant)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-05-14 11:52:25 följande:
    Det är en sak man absolut hade kunnat göra! Med lagarna tänkte jag mer på annat jag vet att folk klagar på, att man inte stängt ner hela samhället, vägrat folk att gå utanför dörren ungefär... Men sånt finns det som sagt inte lagstöd för.
    Jo, det kan man visst baserat på smittskyddslagen. 

Jag tror många också missförstår vad lockdown innebär, det betyder inte att man för evigt har samhället nedstängt. 

Många verkar också missförstå vad det är andra länder gör, och tror att de nu tvingas öppna för att det blev ekonomiskt ohållbart, när de snarare följer en annan planering som brukar innebära en temporär lockdown för att få kontroll på smittan, sedan testning på bred front, sedan smittspårning och karantän vid nya utbrott och då även karantän av anhöriga och asymptomatiska.
  • Anonym (sant)

Det är väl bara det att det hade blivit mycket byråkrati att fullfölja lockdown med hjälp av smittskyddslagen, och framförallt kostsamt.

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-14 12:37:17 följande:
    Varför går då regeringen ut i media och säger att det inte finns sådant lagstöd? Att man inte får hindra folk från att resa inom landet osv?
  • Anonym (.)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-14 12:37:17 följande:
    Med smittskyddslagen kan du möjligtvis få lov att frihetsberöva någon tillfälligt som sprider smitta, men du kan inte stänga in otestade människor med milda symtom, symtomfria människor som umgåtts med någon smittad osv. Du kan inte göra speciellt mycket för att hindra spridning när Covid-19 sprider sig såpass lätt.

Italienresenärerna tog hit smitta, åkte taxi och smittade chaufförer, som smittade andra personer, tex folk som arbetar på boende och inom hemtjänst. Gamla sjuka lades in på sjukhus och klarade sig, en del utan att testas för Covid-19. De flyttades ut på boenden, och var smittsamma, vilket förvärrade läget för timanställd underbemannad personal.

Det man möjligtvis kunde gjort var att inte låta Italienresenärerna färdas med allmänna kommunikationsmedel till sina hem. En aning svårt att få till såpass snabbt. Man kunde också bett dem att stanna hemma i två veckor, men utan positivt test eller symtom finns inget lagstöd för detta.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin