• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2020-05-13 13:38:36 följande:
    Du och jag är inte lite olika, vi är väldigt olika. Och pragmatism är inte vad jag förknippar med dig. Att du har Asperger och nu tydligen det nya Coronaviruset som specialintresse gör förstås inte att jag är vare sig irrationell eller panisk. 

Jag har däremot en annan syn på hanteringen av pandemin än vad du har och jag är starkt kritisk till många delar av den. 
    Så nu tillskriver du mig diagnoser också? Diagnosticerar du folk på nätet nu? 

Jag syftade på ditt beteende mot dina med-debattörer. Där har du betett dig ännu mer irrationellt och hänsynslös än vad du brukar göra. 

För att vara tydlig: Självklart är det okej att vara emotionell när det gäller såna allvarliga ämnen. Men om det går ut över andra, så är det ju en annan sak... 
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-13 13:52:48 följande:
    Så nu tillskriver du mig diagnoser också? Diagnosticerar du folk på nätet nu? 

Jag syftade på ditt beteende mot dina med-debattörer. Där har du betett dig ännu mer irrationellt och hänsynslös än vad du brukar göra. 

För att vara tydlig: Självklart är det okej att vara emotionell när det gäller såna allvarliga ämnen. Men om det går ut över andra, så är det ju en annan sak... 
    Tja, att folk smittas och dör som flugor går ju verkligen ut över andra... men tydligen tycker ju du att vi bara ska låta det fortsätta så...vad kallar man det? Oemotionellt?
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-13 14:00:21 följande:
    Tja, att folk smittas och dör som flugor går ju verkligen ut över andra... men tydligen tycker ju du att vi bara ska låta det fortsätta så...vad kallar man det? Oemotionellt?

Försök inte. Jag har själv en son i riskgruppen (i mer än en riskgrupp), för att inte ens prata om min mamma eller min man,  och jag skulle då ju definitivt inte rösta på någon strategi som sätter dem i fara. Så jag är definitivt övertygad om att det är rätt strategi. 

Du däremot diskuterar dels inte seriöst, och du visar minst sagt tecken på att inte ta andra människors känslor särskilt viktigt om du inte kan tänka att man faktiskt också tar hänsyn till andra på nätet. 

• Anonym (***)
    Anonym (man) skrev 2020-05-13 13:00:05 följande:
    Man kan absolut utvärdera den i nuläge, för om du inte riktigt förstått det än så är ju syftet att rädda så många liv som möjligt, och det kan vi ju redan se klart och tydligt att våran strategi inte gör. 

Vilket uttalat syfte har vår strategi? Låta den löpa fritt tills alla som klarat sig är immuna och låta alla andra dö?

Om man bara ska fortsätta på samma strategi kosta vad det vill så finns det ju ingen anledning att utvärdera öht. Utvärdera göra man oftast just för att kolla om strategin fungerar så man kan byta/förändra om den inte fungerar

Eller så kan man tycka att FHM och våra politiker borde haft koll på hur väl förberedd äldrevården var och hur den fungerar INNAN man valde strategi. Det hör till deras jobb att ha koll på sånt, och om de inte haft det så är det bara ren inkompetens.
    Hur kan du veta att vi inte räddar liv med vår metod? Du kan, lika lite som någon annan, faktiskt inte veta hur många som hade dött om vi valt en annan strategi. Du tror att det kan vara så, men du vet inte. Finns ju länder som stängt ner mer än Danmark och har ännu högre antal döda än Sverige.

Många har dött på ålderdomshem, och där är det väl de anställda som dragit in smittan. Det hade ju hänt även om vi andra stannat hemma. Eller skulle vi stänga ner åldershemmen också och låta de gamla klara sig bäst själv?
  • Anonym (***)
    Man kan absolut utvärdera den i nuläge, för om du inte riktigt förstått det än så är ju syftet att rädda så många liv som möjligt, och det kan vi ju redan se klart och tydligt att våran strategi inte gör. 

Vilket uttalat syfte har vår strategi? Låta den löpa fritt tills alla som klarat sig är immuna och låta alla andra dö?

Om man bara ska fortsätta på samma strategi kosta vad det vill så finns det ju ingen anledning att utvärdera öht. Utvärdera göra man oftast just för att kolla om strategin fungerar så man kan byta/förändra om den inte fungerar

Eller så kan man tycka att FHM och våra politiker borde haft koll på hur väl förberedd äldrevården var och hur den fungerar INNAN man valde strategi. Det hör till deras jobb att ha koll på sånt, och om de inte haft det så är det bara ren inkompetens.
    Varför tror du att det inte utvärderas under tiden? Bara för att de inte kommer fram till samma slutsats som du gör, så betyder inte det att de inte utvärderar. Konstig slutsats.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-05-13 07:29:52 följande:
    Det finns så klart människor som gör så, men de allra flesta som jag läst inlägg av och som uttryckt sig negativt kring hanteringen av pandemin har gjort det utifrån agerandet så här långt. De tror av den anledningen att vi kommer att nå ett sämre resultat än länder som har haft och har en annan strategi. Det är då du brukar håna dem med tidsmaskinen och annat, trots att du inte plockar fram den fiktiva tidstransportören när andra uttalar sig på samma sätt ("Vi är positiva till agerandet så här långt och tror av den anledningen att Sverige kommer att klara sig bättre än andra länder.")

Ja, jag tycker att klyban är dum i huvudet. Jag vet inte varför du tycks ta illa upp å hans vägnar, det är inte som att du inte själv delar ut alla möjliga nedgörande omdömen om andra. 

Jag tycker inte att den här "diskussionen" är särskilt utvecklande heller.

För att travestera klybben: jag noterar att du tycker så. 

Dina känslor i att du förlorar diskussioner, och gör ogenomtänkta utfall pga nått hat för mig.
    Det är nått som saknar betydelse för fakta, forskning och saklighet.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FDFMGA

Javisst. 

Men det är en helt annan diskussion än den du för. Man kan redan nu konstatera, tycker jag, ett regionerna inte ska ha ansvaret för beredskapslager av sjukvårdsmateriel. Man kan redan nu konstatera att svensk - eller åtminstone stockholmsk äldrevård - är en katastrof. Idag kan man t ex ta del av en intervju med någon förvirrad själ som kallas direktör för äldreomsorgen i Stockholm och hur han motiverar att man tar in nya boende till ålderdomshem där man har smitta. Man kan ta del av synpunkter att det är på detta sätt smittan har kommit på vissa osmittade boenden - man testar alltså inte personer innan de flyttar till det nya boendet.

Det finns förmodligen ett nästan oräkneligt antal lärdomar man kan ta till sig utifrån de misstag som begåtts.

Men då handlar det alltså om kritik som inte avser den övergripande strategin.

Personligen tror jag inte ens att dödstalen skulle ha varit särskilt mycket lägre om Sverige hade stängt fullständigt i ett mycket tidigt skede.

Man kan också vara mycket kritisk till hur FHM agerade initialt, att de borde ha utgått från en försiktighetsprincip avseende smittspridningen i stället för att påstå att de hade kontroll över något som de inte säkert kunde veta att de hade kontroll över.

Inte desto mindre kan man som jag anse att den övergripande strategin är den i längden enda möjliga för Sverige och att de flesta andra länder så småningom kommer att ha liknande förhållningssätt till smittspridningen.

Nu ska jag kolla statistiken för Stockholm idag, inte främst för att jag bor i Stockholm utan för att vi ligger lite före landet i övrigt i utvecklingen/avvecklingen av epidemin.

Jag utgår från att epidemin här i Stockholm fortsätter att sjunka undan.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-05-13 07:35:07 följande:
    Ja, det tror jag säkert att du tycker. Det jag skrev handlade om vad jag tycker och om vad jag vet. Jag vet till exempel bäst själv vad jag menar med det jag tycker, känner, skriver, säger och så vidare. 

Det du tror dig veta bäst i ett ämne med gigantiska kunskapsluckor, det låter udda.
    Problematiken kring smittor är mycket komplexa, och kritik är befogad på området.
    Men man kan inte komma med känslomässiga utfall och såga allt och alla.

Detta kommer bara lösas med att vi folket och samhälle betalar för det.
    Vi sett länge hur högern vill monterat ned välfärden, och det är en kritik också.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-05-13 09:02:52 följande:
    Intressant. Bland annat kan man läsa att FHM 2015 poängterar hur viktigt det är att man bygger upp beredskapslager inför en eventuellt kommande pandemi.

Synd att kommuner och regioner inte gjorde det - eller att man inte byggde upp centrala lager.

En sak folk inte tänker på, FHI är inte den myndighet som ska driva igenom sina frågor eller hur deras rekommendationer ska utföras.
    Men exakt vart gränsen går är jag inte lika klar på.

Kan de vara så att de kan kritisera om någon gör fel/rätt, men saknar befogenheter att faktiskt göra nått?
    Vet du mer exakt?

• FDFMGA
    klyban skrev 2020-05-13 14:59:58 följande:

En sak folk inte tänker på, FHI är inte den myndighet som ska driva igenom sina frågor eller hur deras rekommendationer ska utföras.
    Men exakt vart gränsen går är jag inte lika klar på.

Kan de vara så att de kan kritisera om någon gör fel/rätt, men saknar befogenheter att faktiskt göra nått?
    Vet du mer exakt?

Du kan läsa FHM:s syn på hur samhället borde förbereda sig för smittskydd, finns en länk här i tråden, postades igår kväll.

Då, 2015, betonade FHM t ex vikten av att kommuner och regioner bygger upp beredskapslager inför kommande pandemier.

Nej, FHM kunde inte besluta att detta skulle göras, bara påpeka vikten av att det görs.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin