Inlägg från: Pope Joan II |Visa alla inlägg
  • Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Padirac skrev 2021-01-30 14:44:08 följande:
    Här är en annan del av den artikel AB refererade till -  ger en annorlunda bild än cherrypicking av citat

www.svt.se/nyheter/inrikes/oklart-hur-sparningen-av-nya-virusmutationer-ska-byggas-ut

"Regionerna fick nyligen i uppdrag att skala upp testningen för att öka kapaciteten till 10 procent, ett mål som ska vara nått om fyra veckor. Men Folkhälsomyndigheten vet i dagsläget inte hur många labb som kan bidra till analysen.

? Den frågan kan jag inte svara på systematiskt. Vi känner till att många av universitetslaboratorierna kan göra det, men sedan om det är ytterligare så vet vi inte det fullt ut, säger Karin Tegmark Wisell.

Virusmutationer är viktiga att hitta och följa upp för att se om viruset förändras gällande exempelvis sjukdomsförlopp eller överförbarhet.

Svenska tester skickas till Tyskland

För närvarande har man tagit hjälp av ett labb i Tyskland, dit svenska tester skickas i väntan på att labben på hemmaplan blir klara med uppskalningen.

Är du nöjd med nivån när det gäller testningen av den brittiska varianten eller tycker du att man borde ha hittat fler och fått en bättre bild av den här mutationen?

? Vi är inte fullt nöjda ännu, vi vill att vi ska ha en kapacitet på ungefär 10 procent men då är det inte bara fokus på den brittiska varianten utan den bedömer vi att vi har en ganska så god överblick av, så vi är inte fullt nöjda men vi tycker att vi är tillräckligt bra i nuläget. Men vi kan bli bättre."

Ja, FHM tycker - som vanligt och när det gäller ungefär allt - att de är tillräckligt bra i nuläget. Det tycker inte jag. Att du och resten av folkhälsomyndighetens fanskara tycker som ni gör ändrar inte något för min del. Jag anser att det är en idiotisk hållning de redovisar. 
  • Pope Joan II
    Padirac skrev 2021-01-30 15:01:26 följande:
    Visst, du får ha vilken åsikt du vill om FoHM. Vi är alla fria att han vilken åsikt som än passar oss.

Min åsikt är att uttalanden från de du ogillar ändå inte skall tas ur sitt sammanhang för att vinkla dessa till någonting i försök att förstärka din åsikt istället för att återge vad de faktiskt säger.
    Precis. 

Notisen är återgiven i sin helhet från Aftonbladets live-rapportering. Där fanns när jag postade mitt inlägg ingen länk till någon längre artikel. Däremot hörde jag själv Tegmark Wisell säga det du i din tur citerade och det gjorde hon på presskonferensen. Jag tog upp det jag reagerade på, och det är vad jag vet tillåtet att göra. Det är ju oerhört fjantigt av dig att tycka att jag - eftersom jag är "en av kritikerna" förväntas att alltid återge precis allt istället för de delar som jag har åsikter om. 

Det gör du ju inte själv, och inte begär du det av de som håller till på din planhalva heller, eller har du besvärat dig med att komplettera alla hundra inläggen som saknar merparten av fakta rörande exempelvis "Peru" eller "handen" eller "något annat" i forsen av ofullkomliga utsagor? 
  • Pope Joan II
    Padirac skrev 2021-01-30 16:08:27 följande:
    Så i ditt svar här skriver du att FoHM tycker att de är tillräckligt bra, ändå står det i texten du svarade på -som du själv lyssnade på - att FoHM inte är fullt nöjda.

Åter igen ger du en missvisande bild - är det för att du inte håller med FoHM då de säger att de inte är nöjda och menar att de ändå är nöjda?
    Hur kan jag ge en missvisande bild av vad FHM säger när de säger båda sakerna och jag lyfter fram den ena som jag menar är deras huvudbudskap i varje situation? Det är i mitt tycke helt enormt märkligt att de kan säga sig vara tillräckligt bra i nuläget. Jag tycker att de borde vara väldigt missnöjda, men se det är de inte. 

Svara på min fråga i tidigare inlägg du. 
  • Pope Joan II
    Padirac skrev 2021-01-30 17:00:28 följande:
    Det ensidiga framlyftandet av det du menar är deras huvudbudskap menar jag att du förvanskat för att framhålla din egen åsikt på bekostnad av en riktig bild av vad FoHM säger.

Vill du att jag ska svara på din fråga om 'min sidas' påståenden, jag uppfattar inte att jag har någon 'min sida', det är någonting som du och andra kritiker har klumpat ihop.

Jag har konsekvent i tråden framför allt skrivit om osakliga personliga påhopp, missförstånd/okunskap/förvrängning om/av lagar, förvaltning/självstyre/uttalanden... detta har efter 100-tals sidor med fler än 1000 inlägg till slut gett avtryck i debatten i tråden. Inte ett bestående avtryck dock.
    Jag håller inte med. 

Du ägnar dig för övrigt själv åt plockande av körsbär när du lyfter den ena delen i mitt inlägg medan du ignorerar den andra.

Din moraliska indignation när det gäller exempelvis vissas benämnande av statsministern som svetsaren uteblir helt när Ebba Busch kallas för "antikrist" och så vidare. Det är just sådant som gör att jag har väldigt svårt för din sort. 
  • Pope Joan II
    AndreaBD skrev 2021-01-30 17:28:00 följande:
    Det finns inget "bäst" i den här situationen. Det enda man bör vara intresserad i här att det går bra för folk - och då tänker man kanske då främst på Sverige. Om man tänker "tävling" - det är nästan morbid! För då önskar man att det går sämre för andra länder. Visst, du kan nu säga, istället ska det gå bättre för oss, men det är samma sak ändå. Alla tävlingsmoment är helt olämpliga här helt enkelt.
    Vad tycker du om uttryck som att andra länder "gasar förbi" Sverige när det gäller smitta och dödsfall då. Har du någon kommentar till det?
  • Pope Joan II
    Padirac skrev 2021-01-30 18:05:42 följande:
    Tycker du att jag skulle kommenterat vad du hoppades på?  Jag uppfattar det som den andra delen av inlägget som jag inte kommenterade.
    Pope Joan II skrev 2021-01-30 13:19:38 följande:
    Här får jag ju hålla med Tegmark Wisell. Det är säkert ingen risk att FHM - eller sjukvården och de drabbade - missar en större spridning. Den blir förstås alla varse när den väl inträffat. Det jag hade hoppats på var väl mer att de skulle göra sitt yttersta för att undgå en sådan spridning. 

"Biträdande statsepidemiolog, Karin Tegmark Wisell anser inte att den svensla kapaciteten kommer att behöva byggas ut ytterligare med anledning av den brittiska varianten. 

Vår bedömning är att det inte är någon risk att vi missar en större spridning, säger hon till Svt." AB.

Att EBT kallas antikrist har jag missat - är det i denna tråd?  Jag uppfattar att EBT har kvar en stabil förankring i 'Livets Ord' i olika uppfattningar och att dessa uppfattningar finns i KDs politik. Är det SDs vurmare och svans som säger att EBT är antikrist? 
    Nej, jag tycker att du skulle ha svarat på min fråga varför du finner för gott att rätta mig och komma med kompletterande information där du tycker att kommer med missvisande och förenklade beskrivningar när du uppenbarligen ser mellan fingrarna med både "Peru", "handen" och väldigt mycket annat. Det tvivlar jag på att du någonsin kommer att göra och det är bland annat därför jag har svårt för människor som du. 

Och en gång till då: när jag skrev inlägget var notisen bara en notis och det fanns ingen länk till någon mer utförlig artikel. Den kanske höll på att uppdateras, det vet inte jag.

Det förvånar mig förstås inte alls att du har "missat" det. Vad den som uttryckte sig så (ja, det var i den här tråden) är vurmare och svans av får du fråga honom. Han dyker nog upp vad det lider - förmodligen när han hoppas att detta är glömt. 
    AndreaBD skrev 2021-01-30 19:00:26 följande:
    Samma sak - det handlar inte om prestige här. Det enda som är viktig här är människoliv - och även människors hälsa förstås, vissa blir ju långtidssjuka. Hur vi "ligger till" i jämförelse med andra länder är helt ointressant. 
    Vad konstigt att du inte rutit ifrån tidigare med tanke på hur ofta det har yttrats. 

Ja, vissa blir ju det. Långtidssjuka. Det var okänt när sjukdomen debuterade varför jag, som jag skrivit väldigt många gånger förut, tycker att man i Sverige borde ha haft en mycket mer ödmjuk inställning till att man inget visste om hur den skulle slå mot befolkningen och inte propagerat så för att människor skulle gå till jobbet efter resor och allt vad det nu var som pågick under allt för lång tid av utbrottet. 

Bedrövligt. 
  • Pope Joan II
    AndreaBD skrev 2021-01-30 19:43:22 följande:
    Jag har aldrig ändrat uppfattning. Det som du nu tolkar in har jag inte sagt eller menat. 
    Jag har ingen aning om vad du pratar om nu. Jag skrev vad jag tycker. Att du skulle hålla med hade jag givetvis ingen som helst förhoppning om. Inte ens när det gäller delen om att det är konstigt att du aldrig sagt något om det osmakliga tjatet om "gasa föbi". 
  • Pope Joan II
    Padirac skrev 2021-01-30 19:53:22 följande:
    Den text du citerade innehöll en hänvisning till en artikel på SVT - men inte en länk. google hittade detta på microsekunder..

Vari ligger det oklara i att munskydd inte skyddat befolkningen i peru?Ja, Peru har en rad adra svåra omständigheter som troligen ingen strateg i hela världen kunde ha rått på i fråga om att minska smittspridningen.  Vari ligger det oklara i 'handen' med att Sverige hade en omfattande smitta som inte kom med alpresenärerna som skiljer sig från den hand som Finland enligt Mika Salminen säger att ett av skälen till att Finland klarde sig bättre var att Sverige, det att Finland fick in smitta fler veckor tidigare än Sverige och hade möjlighet att agera kraftfullare och i ett skede då deras smittspridning inte ar så omfattande som i Sverige  då smittan blev känd.   Menar du att dessa två saker jag skriver här inte är med verkligheten överenssämmande? 

Jag uppfattar att de ursprungliga och flesta jämförelserna kommer från kritikerna som anser att det är Tegnells fel att vi har större smittspridning och höger dödstal än grannländerna. Och att dessa jämförelser är de enda rätta då vi är så lika vpåra grannländer - men i vilket avseende Sveruge är lika grannländerna förutom kanske geografiskt läge (och kanske medellängd som verkar vara viktigt i tråden ) kan ingen reda ut.
    Jag läste det som Svd och brydde mig inte om att länka dit eftersom det alltid gnälls om att det inte går att läsa utan att behöva betala för sig. 

Jag menar att det inte ligger i ditt intresse att rätta sådana som håller med dig oavsett om de har aldrig så fel i det de för stunden påstår och hur unkna de än är i det de kallar andra och jag menar att det är skenheligt av dig som så gärna framställer dig som hederlig, saklig, rättvis, moraliskt högstående, kunnig osv. 

Som sagt, jag har svårt för din sort. Jag gillar helt enkelt inte sådant. 
  • Pope Joan II
    Padirac skrev 2021-01-30 20:42:10 följande:
    Den du påstår att jag framställer mig som är ngt du själv hittat på - om du trycker visa endast padirac så kan du se vad jag själv sagt. 

Alla skriver vi i tråden av olika skäl, jag skriver inte för att framstå på någonting, speglar har jag hemma om jag vill spegla mig och som enkelanonym med synligt nick är någons uppfattning om mig på FL knappast någonting att ta åt sig av.  

Att du kategoriserar folk klumpar ihop dem och bedömer dem utifrån det har du nu sagt två ggr på kort tid.   Det är någonting jag inte gillar, men säkert gör själv i olika omfattning vid olika tillfällen. 
    Det får allt räcka med att ha behövt läsa dig en gång, jag ämnar inte gå igenom allt ditt självförhärligande ännu en gång. Men jag kommer att minnas just det här inlägget av dig med ett brett leende nästa gång du "missar" vad någon häver ur sig eller som plockar körsbär utan att du alls kommenterar det. 
  • Pope Joan II
    Padirac skrev 2021-01-30 20:55:35 följande:
    Bra. då får du påminna mig nästa gång du bedömmer mig från den måttstock du påstår att jag har
    Visst. Fast risken är väl stor att du är iväg och speglar dig.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin