• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • CarolusRex
    AndreaBD skrev 2020-11-28 16:06:01 följande:
    Det är förstås färre än promille, men oavsett det - har DU något förslag hur man borde ha gjort?
    Hur kan du vara så dålig på att räkna, det är skrämmande att sånt existerar i dagens Sverige. Det är väl därför det går som det går.
  • Anonym (Proctor)
    AndreaBD skrev 2020-11-28 16:06:01 följande:
    Det är förstås färre än promille, men oavsett det - har DU något förslag hur man borde ha gjort?

Jag ser nämligen ingen möjlighet. Om man vet hur äldreomsorgen fungerar i Sverige (och det är inte negativt menat, tvärtom), så kommer dessa äldre ju i kontakt med en massa personal om de nu behöver hjälp och vård. Om den personalen blir smittad, om de kanske även få asymptomatisk smitta - hur skulle man då ha kunnat förhindra det? 

Man har lärt sig mer snabbt och försökt ändra på rutiner efter det man fick lära sig om viruset, Men i början var det ganska svårt att förhindra. Det hände inte bara i Sverige, men jag tror att det är fler olika personer runt dem äldre i Sverige, och kanske är även boenden större. 
    Åtgärd nummer 1 är väl att ändra på hur äldrevården fungerar i Sverige. Man blir lite trött på alla trötta som sossar som skyller på att det alltid fungerat dåligt och tar det som argument för att låta folk dö.

Det var inte bara svårt att förhindra i början. Samma sak händer ju nu. Det är upprörande dåligt.
  • Anonym (Proctor)
    CarolusRex skrev 2020-11-28 16:13:03 följande:
    Hur kan du vara så dålig på att räkna, det är skrämmande att sånt existerar i dagens Sverige. Det är väl därför det går som det går.
    Ja det är skrämmande. Faktum är att någorlunda motiverade gymnasiebarn framstår som mer kompetenta än regeringen i dessa frågor.
  • Dr Nail
    FDFMGA skrev 2020-11-28 09:49:03 följande:

Men du skrev "Nu kommer Black Friday", inte "Ännu återstår två dagar av Black Week".

En petitess kanske, men hur vi förmår att uttrycka oss har inte bara betydelse för hur andra förstår oss utan också för vår egen möjlighet att förstå omvärlden och oss själva.

Tjeckien. Jag har för mig att du postade tjeckiska bedömningar av smittspridningen i Sverige vid den tid man i Tjeckien trodde att hårda restriktioner skulle innebära att landet skulle klara sig från att drabbas.

Nåja, nu dröjer det inte så länge innan man kan börja vaccinera och det är bara att hoppas att de som vaccinerats och sen blir smittade dels klarar sig undan från cirka 90 procent av symptomen och dels att de inte smittar andra.

Ja, jag skrev fel. Kändes som en torsdag. Det var klantigt av mig.

Du gillar att märka ord, eller hur? Får man fråga varför? På vilket sätt blir diskussionen bättre då?

Jag postade en rad olika länders bedömningar av smittspridningen och allting var frid och fröjd till jag en dag postade Tjeckiens. Då hände nånting och sedan dess har du knappt pratat om annat än Tjeckien. Ber om ursäkt för det.
  • FDFMGA
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-28 15:45:41 följande:
    Hur många promille har dött på äldreboenden? Sug på den och fundera vad regeringen gjort för att undvika det samt hur mycket man bryr sig. Ska vi säga ett överslag på 4%. Vad innebär det för kommuners, landstings och statens ekonomi om man låter detta fortsätta? Hur ser strategin ut? Får man ens ställa fr¨ågan?

Nu när Sverige närmar sig dödstal på 100 om dagen och på väg uppåt så närmar vi oss återigen värdseliten.
    Jag misstänker att du försöker uttrycka frågan "Hur många promille av dem som bor på äldreboenden har dött i covid-19?".

Frågan du ställer är emellertid hur många promille som dött på äldreboenden.

Om jag bara höftar till så gissar jag att kanske 2000 har dött på äldreboenden och  kanske ytterligare något tusental i andra sjukdomar är covid-19 i år. Så svaret på din fråga är cirka 0,2 eller 0,3 promille av Sveriges befolkning har dött på äldreboenden i år.
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-11-28 16:33:25 följande:
    Ja, jag skrev fel. Kändes som en torsdag. Det var klantigt av mig.

Du gillar att märka ord, eller hur? Får man fråga varför? På vilket sätt blir diskussionen bättre då?

Jag postade en rad olika länders bedömningar av smittspridningen och allting var frid och fröjd till jag en dag postade Tjeckiens. Då hände nånting och sedan dess har du knappt pratat om annat än Tjeckien. Ber om ursäkt för det.
    Kanske av samma skäl som i mitt svar ovan.

Eller som Tegnér sa för 200 år sen: Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

• Anonym (ABC)
    Padirac skrev 2020-11-28 15:14:09 följande:

Idag vet sjukvården mer om hur covid19-sjuka patienter kan behandlas och detta har minskat trycket på sjukvården. Det har nämnts flertalet gånger.

Antalet inlagda patienter blir inte mindre för att man vet hur man ska behandla dem. Eller menar du att vårdtiderna har förkortats? Det kan ju till och med vara så att en patient som blir inlagd och dör är en mindre belastning än en som blir inlagd och överlever.
  • FDFMGA

Jag ser förresten att ännu en Gretatråd har skapats. Den här gången av en anonym som bestämt sig för att handla extra mycket i protest mot Greta ThunbergSkrattande

Dessutom kunde jag snabbt konstatera det jag anade - att delar av kritikerklustret redan hittat dit.

Det är intressant att pangdemismen lockar så många klimatskeptiker och/eller personer som leker tvärtomleken i förhållande till Greta Thunberg.

• FDFMGA
    FDFMGA skrev 2020-11-28 16:49:53 följande:

Jag ser förresten att ännu en Gretatråd har skapats. Den här gången av en anonym som bestämt sig för att handla extra mycket i protest mot Greta ThunbergSkrattande

Dessutom kunde jag snabbt konstatera det jag anade - att delar av kritikerklustret redan hittat dit.

Det är intressant att pangdemismen lockar så många klimatskeptiker och/eller personer som leker tvärtomleken i förhållande till Greta Thunberg.

Länk

www.familjeliv.se/forum/thread/80793815-greta-thunberg-vill-inte-att-folk-handlar
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-28 16:48:46 följande:
    Antalet inlagda patienter blir inte mindre för att man vet hur man ska behandla dem. Eller menar du att vårdtiderna har förkortats? Det kan ju till och med vara så att en patient som blir inlagd och dör är en mindre belastning än en som blir inlagd och överlever.
    De behöver möjligen färre vårddagar då det finns kända skjukvårdsinsatser.

De som är minst belastning på sjukvården torde vara de som avlider innan de kommit dit.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin