Anonym (ABC) skrev 2020-11-07 22:54:45 följande:
Viruset muterar inte i en art för att klara av en annan arts immunförsvar. Det är omöjligt. Minkens immunförsvar sköter om viruset så länge det befinner sig i minken, människans immunförsvar kan inte påverka den processen.
Det här är vad danskarna säger:
www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/mutationer-i-minkvirus
Det er velkendt, at virusmutationer især kan opstå, når virus springer fra en art til en anden, for eksempel fra mennesker til mink, og fra mink til mennesker. Det sker ved, at de tilpasser sig den nye art. Virus kan også mutere, når de overføres imellem mange individer. Det kan for eksempel være på et dyremarkeder eller i en stor minkfarm. Herved opstår der er stort virusreservoir og forskellige virusvarianter.
Det att mutationer uppstår när viruset hoppar från en art till en annan är lite missvisande. Förändrat selektionstryck, skulle jag säga. Eller nåja, vad vet jag, kanske det finns någon mekanism som gör att det lättare uppstår mutationer när cellen plötsligt ska hantera en gensekvens som har en annan codon usage bias, eller nåt.
För någon vecka sen frågade Påven Johanna mig något om hur jag reagerade om jag upplever att någon konstant missförstår eller feltolkar mig.
Jag tror inte att jag har en standardmetod för detta, men hursomhelst för att återgå till vår dialog. Virus definieras inte ens som liv, bland annat för att de saknar möjlighet att reproducera sig själv utan behöver använda sig av ett värddjurs DNA.
virus springer heller inte, liksom det saknar möjligheter att hoppa.
Jag efterlyser fortfarande en förklaring till varför virusmutationer när värddjuret är mink potentiellt skulle vara en större fara för människans immunförsvar och för kommande vaccins effektivitet än mutationer när människan fungerar som virusets fortplantningsanstalt.
I ditt allra första citat jämför överläkaren virus som muterat med virus som inte muterat och det är en helt annan femma, som min gamla mormor brukade säga.
I Sverige finns det förresten efter den årliga avlivningen cirka 200.000 minkar kvar på minkfarmerna, mycket väsen för lite ull, kan jag tycka.
Hur är det Finland. Har man tagit de danska "rönen" på allvar och avlivat alla tamminkar?