Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Ett intressant land att jämföra med är dock Grekland. Lika många invånare som i Sverige (plus en miljon), fram till idag 176 dödsfall. De hade lockdown i över en månad, en lockdown som genomfördes precis i början när smittan kom till landet, så smittan hann aldrig sprida sig så mycket. Nu när landet öppnat upp stegvis från 4e maj så har fallen inte ökat. En lyckad strategi med andra ord och ett korrekt sätt att göra det på enligt mig. Man håller såklart ögonen öppna för en andra våg i höst, men det kommer ta lång tid innan Grekland skulle få en stor smittspridning då nya coronafall just nu bara ligger på ungefär två om dagen och sommaren beräknas vara utom fara då alla är ute.Grekland har vunnit mycket tid, tid som kanske kommer räcka till ett vaccin kan börja delas ut. Också pekar ju mycket mot att den där flockimmuniteten som Sverige skulle ha kommit längre med, förmodligen är mycket svår att uppnå om den ens kan existera. Så frågan är hur smart Sveriges strategi har varit egentligen. Om ni frågar mig så anser jag att Sveriges regering och FHM har agerat helt oansvarigt. Så man vet ingenting om sjukdomen? Fine. Men då är väl det rätta och ansvariga att stänga ner så mycket man kan då, för att vara säker på att inte få ett okontrollerat utbrott? Försöker man inte göra allt som står i sin makt för att förhindra detta och rädda liv? Nej istället har man bara tänkt på ekonomin. Men en sak är säker, ekonomin kommer alltid på fötter igen. Det gör inte de döda.