AndreaBD skrev 2020-12-09 17:19:27 följande:
Så jag hade fel där att regeringen inte får stänga ner köpcentrum eller ens affärer, eller bestämma något när det gäller kollektivtrafiken? Båda sakerna ingick ju i den tillfälliga lagen.
Men du menar att man får göra det enligt smittskyddslagen. Jag läste den - nästan hela, den är ganska lång - när du föreslog det, och det jag hittade där var ju samma sak som socialministern också nämnde nämligen att smittskyddslagen visserligen ger regeringen möjligheten att tvinga enskilda individer - om de t.ex. beter sig helt vårdslösa och smittar andra, och vägrar hålla sig till reglerna, men att man inte kan bestämma över hela folket så att säga. Och den möjligheten skulle man då få med den nya lagen (men inte med den tillfälliga?).
Om du vet skillnaderna där, så skulle jag verkligen uppskatta en förklaring. :)
Nu läste jag det jag hittade i alla fall
lagen.nu/prop/2019/20:155
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att det i smittskyddslagen (2004:168) införs bestämmelser som innebär att regeringen, inom grundlagens ramar, ges rätt att meddela vissa offentligrättsliga föreskrifter om särskilda åtgärder med anledning av det virus som orsakar covid-19.
Regeringen ska enligt förslaget få meddela särskilda föreskrifter om förhållandet mellan enskilda och det allmänna som gäller skyldigheter för enskilda eller i övrigt avser ingrepp i enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden, men enbart om det av smittskyddsskäl behövs för att hantera spridning av det virus som orsakar covid-19.
Föreskrifterna ska få avse
tillfälliga begränsningar för folksamlingar, tillfällig nedstängning av köpcentrum och andra handelsplatser, tillfällig nedstängning av sociala och kulturella mötesplatser, såsom barer, nattklubbar, restauranger, kafeterior, gym- och sportanläggningar, bibliotek, museer och allmänna samlingslokaler, tillfällig nedstängning eller andra begränsningar i fråga om transporter eller att använda infrastruktur, såsom hamnar, flygplatser eller buss- eller järnvägsstationer, tillfälligt möjliggörande av inbördes handel eller omfördelning av läkemedel eller skyddsmaterial och annan medicinsk utrustning när det gäller privata vårdgivare och andra privata aktörer, eller tillfälliga åtgärder av annat liknande slag. och detta
www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2020/04/utkast-till-lagradsremiss-ett-tillfalligt-bemyndigande-i-smittskyddslagen-med-anledning-av-det-virus-som-orsakar-covid-19/
"Om regeringen utnyttjar den ingripandemöjlighet som bemyndigandet ger utrymme för,
måste regeringen givetvis – liksom i alla andra fall av normgivning – beakta vissa grundläggande förutsättningar. Det gäller t.ex. frågan om det med hänsyn till bl.a. de grundläggande fri- och rättigheterna enligt regeringsformen och den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (Europakonventionen), som gäller som lag, är möjligt att vidta en viss typ av åtgärd. Detsamma gäller i fråga om EU-rätten (inbegripet EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna) samt Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen), som gäller som lag. Regeringen måste också bedöma om åtgärden är lämplig, nödvändig och proportionerlig i förhållande till det syfte som ska uppnås. Det är krav som är grundläggande för allt författningsarbete och det saknas utrymme att göra avsteg från dem i de fall som kan aktualiseras genom det föreslagna bemyndigandet. För att kunna göra adekvata bedömningar av de samhällsekonomiska och övriga konsekvenser som kan uppkomma som en följd av en viss påtänkt åtgärd, kan synpunkter på sedvanligt sätt behöva inhämtas t.ex. från myndigheter, kommuner, regioner och det privata näringslivet om tillämpningen av bemyndigandet aktualiseras (jfr 7 kap. 2 § regeringsformen). Befogenhetsfördelningen mellan riksdagen och regeringen på finansmaktens område påverkas inte av förslaget. Det innebär att regeringen – som i alla andra fall – måste inhämta riksdagens bemyndiganden och beslut i finansiella frågor i enlighet med regeringsformen, riksdagsordningen och budgetlagen (2011:203)."
Jag ser ingenting i detta remissarbete som ger möjlighet att göra nedstängningar och tvång att människor håller sig i hemmet.
"Det bör understrykas att sådana begränsningar eller andra åtgärder aldrig kan utformas på ett sådant sätt att de innebär inskränkningar i de fri- och rättigheter som skyddas i regeringsformen, däribland skyddet mot påtvingat kroppsligt ingrepp och rätten till skydd för rörelsefriheten (jfr 2 kap. 6 och 8 §§ regeringsformen).
Sådana eventuella åtgärder kan enbart riksdagen besluta om genom lag. Bemyndigandet ger exempelvis inte stöd för att besluta om s.k. utegångsförbud, som man har gjort i andra länder. Ett sådant mycket ingripande och omfattande beslut om utegångsförbud – ett slags isolering – eller en karantän av hela samhällen skulle sannolikt innebära begränsningar i fri- och rättigheter som kräver en lag. Det föreslagna bemyndigandet ger inte heller utrymme för att meddela föreskrifter om åtgärder som avser enskildas personliga ställning och deras personliga och ekonomiska förhållanden inbördes, dvs. civilrätt (jfr 8 kap. 2 § första stycket 1 regeringsformen). Även sådana eventuella åtgärder kan enbart riksdagen besluta om genom lag"