Anonym (ABC) skrev 2020-12-05 12:16:03 följande:
Nu tror jag att du missade poängen. Det här var alltså en nyhetspodd från Finland. Från den 3 december. Sveriges strategi är inte en toppnyhet i Finland, man brukar inte diskutera den i var och varannan nyhetssändning. Nu lyftes den fram på det här sättet, alltså så att finländarna fick lära sig att Sveriges strategi bygger på idén om flockimmunitet.
Den senaste tiden har det dykt upp lite flera artiklar om läget i Sverige. T.ex. följande:
www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007661896.html
Suomi on epätavallinen maa, sanoi Tegnell ja nosti esiin kolme asiaa Tarkistimme faktat
Finland är ett ovanligt land, sade Tegnell och lyfte fram tre faktorer - Vi granskade faktan
Tyvärr kommer jag inte åt artikeln, men den här rubriksättningen tyder på att man anser att Tegnell inte hade helt rätt i sina påståenden.
Kanske finsk media borde bjuda in Tegnell så att han kan korrigera alla missförstånd? Norges Frode Forland och Finlands Mika Salminen skulle kunna delta också, så att det skulle bli en ordentlig vetenskaplig debatt om för- och nackdelar med handtvätt, vädring, munskydd, smittspårning, testning, karantän, nedstängningar och alla möjliga andra åtgärder som man (Tegnell) inte vet om de har någon effekt på smittspridningen eller inte.
Från Finland, eller från finska myndigheter, finsk media? Vilka är det som lär ut att sverige har en strategi som bygger på flockimmunitet?
Det verkar väl ganska osannolikt att Sveruge skulle ha en strategi som bygger på att uppnå flockimmunitet om FHM uttrycker att de inte ens är säkra på att vaccinering skulle ge flockimmunitet?
Det verkar som att 'de läromedel' som används för att lära finländarna inte är förankrade i verkligheten utan bygger på åsikter och desinformation.
De finländare jag har regelbunden kontakt med beskriver åtgärder inte så olika de rekommendationer som ges i Sverige - vilket bekräftades av Mika Salminen i tv-inslaget du länkade till.