Pope Joan II skrev 2020-05-19 17:21:08 följande:
Angående Lena Hallengrens, Karin Tegmark Wisells och Harriet Wallbergs presskonferens idag om den hittills uteblivna uppskalningen av testningen så skulle jag tro att regionerna sitter fast i den med emfas inpräntade hållning som FHM haft från början - att testning saknade värde. Det hette ju att det inte spelade någon roll vad folk var sjuka av. Testning för påvisande av Covid-19 var överskattat och obehövligt.
Både 1177 och primärvården fortsätter att förvägra människor att bli testade, och många som sökt sjukhusvård har också skickats hem utan att bli testade.
Förvånande att inte ministern och regeringen i övrigt förstod vilka effekterna skulle bli av det (ja, nu verkar de fått upp ögonen).
Ja, det tycker jag också är oerhört märkligt. Vi har nu kapacitet för betydligt fler tester än vad som görs. Primärvården får inte testa, och allmänheten som är hemma för 5e veckan i rad med typiska symtom får inte testas (det kan väl i och för sig vara så att test blir negativa efter så lång tid - det har jag inte koll på).
Det bästa vore om vi kunde ha drive-in-stationer för folk med förkylningssymtom (jag har hört att 3e dagen med symtom ger bäst testresultat), men samtidigt kan man inte lita på negativa testsvar.
Vi skulle dock få en bättre bild av hur många akut insjuknade det finns, och folk skulle isolera sig bättre, än om de utgår ifrån att "det är bara en förkylning, JAG kan ju inte ha corona".