Anonym (ABC) skrev 2020-08-30 12:52:57 följande:
EFTER att ha slagit ner smittan, skrev jag. Det gjorde man ju aldrig i Sverige. Inte gick det att smittspåra i Finland heller på våren, det var brist på både tester och smittspårare. Testningskapaciteten har ju gått upp nu både Finland och Sverige, men till skillnad från Finland verkar Sverige inte ha brytt sig om att utöka smittspårningskapaciteten, och karantän har man inte heller velat ha, hittills i alla fall.
www.tv4.se/nyheterna/klipp/förslaget-karantänkrav-för-osmittad-partner-13288595
Hur bra det fungerar? Det återstår att se. Faktum är att om man INTE smittspårar, då sprider det sig fortare. De aktuella siffrorna för Finlands del kan du se på Worldometers. Om man vet var det håller på att gå på tok, då kan man sätta in åtgärder lokalt. Just nu är det kommunen Kuhmo som behöver strama åt lite.
yle.fi/uutiset/3-11518504
Klistra in texten i Google translate om du vill veta vad där står.
På annat håll i landet lever vi än så länge normalt, äldre personer och personer i riskgrupper på samma villkor som vi andra.
Vi har ju pratat om allt detta. Sverige har haft fullt upp med att se till att det fanns tillräckligt med sjukvårdspersonal och att testning så småningom kom igång. Det var två saker som prioriterades före smittspårningen. Smittspårning är också viktigt, men jag tycker ändå att de två andra sakerna var ännu viktigare.
Och om FInland har slagit ner smittan eller om de haft tur och inte fått in så mycket smitta - det kan man också diskutera.
Första länken fungerar inte och den andra tycker jag är lite mycket för att köra i google översätt. Kan du inte sammanfatta? Men gör dig inte besväret om det är ett sånt förslag igen som Sverige ändå inte skulle ha råd med, om smittan har den omfattningen som den hade i sverige.