Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Absolut, jag har bara Aftonbladet som källa till kunskap. Eller så är det en av de få källor som är enklast att länka till då de inte kräver prenumeration eller behov av att skapa ett konto.
Det hade säkert varit bättre att använda anekdotisk bevisföring som i frågan om munskydd som ni gör, än att använda sig av källor som Aftonbladet? Eller personligt tyckande som när du påstod att Pope hade missförstått Trump?
Ok, så Aftonbladet far med osanning om Trumps inställning till munskydd?
SVD och Tv4 med ?
www.svd.se/nya-hoga-virussiffror-i-usa
www.tv4.se/nyheterna/klipp/trump-vill-inte-se-krav-p%C3%A5-munskydd-13283442
Visst han gjorde ett halvhjärtat försök att inbilla folk att han var för munskydd när hans siffror dalade, men det genomskådades ändå. Personligen har jag aldrig sett något tecken på att han någonsin varit särskilt positiv till munskydd, om nu anekdotisk bevisföring smäller högre än diverse källor?
www.svd.se/opinionen-fick-trump-att-borja-med-munskydd
Jag har "hittills" inte läst att någon i denna tråd påstår att man bör välja sida och endast gilla inlägg som skrivs av de som tycker lika. Jag tycker inte exakt likadant som alla kritiska eller håller med i allt, och jag trodde i min enfald att det var vuxna som diskuterade här. Har svårt att tro att folk inte gillar inlägg efter innehållet och inte pga vem som skriver det.
Jag tycker givetvis att det är bra att smittspridningen går ner men vågar inte att ha för höga förhoppningar. Tror knappast att det är över men har hoppet och tron att det inte blir något större utbrott som i våras. I Uppsala har det i varje fall varit lugnt under en längre tid. Har vänner i andra länder som fått för sig att det varit över bara för att någon månad senare blossa upp på nytt, så det känns bättre att inte ta ut någon seger i förskott.
Däremot delar jag inte synen på att det är munskyddsbärarna som är bovarna och att övrigt folk är så duktiga på att hålla avstånd och restriktioner. Har för mig att du själv skrev i ett inlägg förut att Stockholmare slappnar av och slarvar (och jag antar att du inte menade munskyddsbärarna då dessa är betydligt färre till antalet?).
Jag får ofta säga till folk att hålla avstånd och då ser de sura och irriterade ut för att man påminner dem om det.
Den direkta orsaken är som jag ser det att tvång sällan fungerar i längden medan frivillighet kan fungera alldeles utnärkt.
Om du nu har läst det jag skrivit i den här tråden så borde det framgå att jag anser att munskyddstvång är en del av en auktoritär rekvisita och att den svenska modellen där man främst försöker uppmuntra till frivilligt ansvarstagande är betydligt mer effektiv eller åtminstone hållbar över tid.
Jag har inget emot folk som väljer att bära munskydd och jag försöker hålla avstånd till dem, något som inte alltid är så lätt om de rör sig snabbt, men kan jag så backar jag om ett munskydd kommer farande. Och äldre munskydd är sällan problematiska, de rör sig inte särskilt snabbt.