• pyssel

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Pope Joan II skrev 2021-02-21 21:43:39 följande:

Marianergraven av virusskit och åtgärder som aldrig vidtogs eller som fick vänta tills "på måndag".

... hela veckan!
  • pyssel
    LasseBD skrev 2021-02-22 09:18:39 följande:

V7 är väl sportlovet där? Det är första dagen efter lovet idag. Göteborg hann inte ordna distansundervisning för beskedet kom försent.

Ja precis. Distans startar v8 eller 9 beroende på var i regionen.
  • pyssel
    Pope Joan II skrev 2021-02-22 20:24:05 följande:

Ja, det är ju exakt det man reagerar på - att förutsägbara negativa konsekvenser ändå inte leder till annat än samma "strategi" och samma "uppmaningar" (med viss modifikation gällande Tegnells i princip direkta uppmaning till stockholmare att åka till fjällen, den är väl ny i alla fall. Vanligtvis brukar han väl säga något om att man ska "tänka igenom" sina resor). 

Vid tiden för det famösa sms:et var det väl till och med så skärpt ton som "undvik onödiga resor". Eller det kanske var Löfven, vars ministrar i och för sig genast satte sig över sånt trams .. Liksom de politiska motståndarna. Ja, då går det kanske "an" och är inte hela världen att svänga över till närapå rekommendationer från Fohm att ta sig man ur huse till de svenska fjällen..
  • pyssel
    Anonym (Fasanen) skrev 2021-02-23 15:45:40 följande:

Det är ju bra. Men fortfarande bara rekommendationer. De kunde väl använda ett annat ord i alla fall. Rekommendation för mig är ganska snällt och mer personligt än att det handlar om att skydda andra, även om jag förstås vet vad det innebär. Om de som inte är i riskgrupp så har det säkert varit många som tolkat det som att de inte behöver följa den, i alla fall i början av pandemin.

Tänk om man sa vi rekommenderar dig att inte strömma film som lagts upp illegalt. Folk gör det ju ändå eftersom det inte drabbar dem. Därför tror jag de hade behövt mycket hårdare tag om detta redan från början.

Enig :)
  • pyssel
    Pope Joan II skrev 2021-02-23 15:30:40 följande:

Synd att journalisten på Bulletin inte fick ställa färdigt sina frågor. 

Snabbscrollade pressträffen nu på svtplay men hittar inte.. När i sändningen var detta?
  • pyssel
    Pope Joan II skrev 2021-02-23 14:52:09 följande:

Efter att ha lyssnat till presskonferensen så är jag benägen att tro att de regionala skärpningarna av restriktioner och rekommedationer som skett i samråd med FHM i själva verket har skett i "samråd" med FHM.

Ja, där har vi sedan tidigare exempel på att regionerna är skarpare än Fohm.. Tack o lov. Annars hade vi inte ens haft viss distansundervisning :)
  • pyssel
    Anonym (ABC) skrev 2021-02-23 18:42:53 följande:

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/februari/inbjudan-till-presstraff-om-covid-19-23-februari-2021/

53-54 minuter

?Det diffar på flera tusen. - - - 7100...? Sedan blev han avstängd mitt i en mening.

Det förblev också oklart om den italienska varianten kom åt att spridas i Sverige i våras eller inte. Tegnell kunde inte förklara varför FHMs egna rapporter inte verkar stämma överens med det som har sagts i media.

Tackar! Svt klippte tidigare.
    Pope Joan II skrev 2021-02-23 20:32:35 följande:

Nä nä. Det sades inget i den stilen. FHM genom Tegnell har samma syn på munskyddsanvändning nu som de haft hela tiden. 

Regionernas egna smittskyddsläkare uppenbarligen begs to differ. De är väl också närmre personalen, och de senare kan ju inte orka med situationen över tid. 

Tidningen Läraren, precis innan Bulletin, fick ett mkt tråkigt och motsägelsefullt politikersvar vad gäller munskydden. Urdåligt.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin