Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Är det sant att Gro misskrediterade en enskild person? Nej, inte alls
det är som vanligt kitikerna i tråden som har hängt upp sig på AT. Gro känner till och med till hur förvaltning och myndighter fungerar i Sverige.
Att vissa av kritikerna i denna tråd citerar valda delar ev en annan persons uttalande och drar växlar på det för att misskreditera en enskild person är inte ovanligt, men det är ohederlig argumentation.
"Sverige får skarp coronakritik av sin granne. Norges före detta statsminister Gro Harlem Brundtland skräder inte orden om den svenska regeringens hantering av pandemin.
? Jag har sett utvecklingen, skakat på huvudet och ställt mig själv frågan: Hur är detta möjligt? En sak är vad Anders Tegnell har menat och hur han har bedömt saker. Men Sverige är ett land med många institutioner, en regering och en riksdag, säger hon till norska VG och fortsätter:
? Det är häpnadsväckande att de så länge har följt de bedömningar som Folkhälsomyndigheten har gjort.
Hon lyfter Sveriges långa tradition av starka myndigheter som med egna mandat och stark lagstiftning styr utan att behöva fråga regeringen.
? Det är en lång svensk tradition, oavsett vilket område vi pratar om. Det har varit en viktig förutsättning men har också lett till att detta har pågått i flera månader nu som vi har sett.
Gro säger dock att hon är glad över att Löfven gick ut med skarpare åtstramningar i veckan.
? Jag tror att det var befriande att han sa nej, nu måste vi gå in och ha tuffare åtgärder än vad hälsovårdsmyndigheterna hittills har gett råd om."
Jag hatar inte Tegnell och jag tycker att det är larvigt av dig att fortsätta pressa på om "Tegnell-hatet". Har någon sagt sig hata Tegnell eller är det fritt fram att påstå sådant utan ändå? Kan jag välja fritt när det gäller vilka du hatar eller vill du bestämma det själv?