Anonym (ABC) skrev 2020-08-15 14:49:30 följande:
Då kanske det är bäst att skippa terminologin, eftersom det verkar vara omöjligt nå konsensus, och i stället fundera på saken ur ett praktiskt perspektiv. Viruset beter ju sig på sitt eget artspecifika sätt oberoende av vad man vill kalla det.
Om en covid-smittad person hostar i hissen, kliver ur, och jag kliver in i den en minut senare, kan jag bli smittad då? Hur länge hålls alltså virusdropparna i luften förrän de landar på hissgolvet?
Om restauranggästerna vid bordet 2,5 m bort sitter och hostar, kan jag bli smittad då? Hur långt kan alltså virusdropparna förflytta sig förrän de landar på restaurangens golv?
Precis, Padirac föreslog ju att vi kan enas om att det finns droppsmitta, aerosolsmitta och luftburen smitta (och att det här kan vara aerolsolsmitta).
Jag tror att det finns stor risk att man kan bli smittad den vägen. Dock är jag inte säker på om en hostande person räcker. Det beror även lite på hur stor hissen är och hur länge luften är kvar där. Exakt hur långt och hur länge - det är ju svårt att veta med ett nytt virus. Det är ju först nu som man kan forska lite, men jag kan tänka mig att det är svårt. I många fall kan det ju vara svårt att veta vem exakt som har smittat en person.