FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-27 16:31:50 följande:
AndreaBD skrev 2020-08-26 23:17:54 följande:
Det är en debattartikel, en person tycker det. Jag håller inte med honom.
När WHO säger att det inte finns pålitlig forskning som visar att munskydd hjälper, så tror jag på dem. Man behöver ALDRIG bevisa att något INTE finns, eller att det INTE fungerar. Det är som om en religiös person kräver att man ska bevisa att gud inte finns.
Rätt iakttagelse, det är en debattartikel, skriven av en person, bra där!
I den artikeln finns exempel på uttalanden som inte FHM har kompetens att yttra sig om. Jag håller med artikelskrivaren.
Du skrev ovan att - Det finns ungefär lika mycket forskning som visar att det inte hjälper - och därför bad jag om exempel på forskning som visar att det inte hjälper. Att det däremot inte finns tillräckligt mycket forskning som spiksäkert visar att munskydd hjälper, det är ju något annat. Men det finns forskning som indikerar att det verkar hjälpa.
Ibland är det bra att bevisa att något inte fungerar. Det har tex bevisats att ett antal mediciner mot malaria etc inte hjälper mot COVID19.
Du "håller med"? Om vad exakt? Du bara länkar till artiklar, utan att själv (kunna) förklara vad du tycker är problemet här. Här borde du faktiskt förklara varför du tycker det. Du tog upp det. Men du bara länkar.
Jag ser inte problemet med det. Framför allt tror jag det är nödvändigt. FHM kan inte sköta sina uppgifter ordentligt om de inte har en viss helhetssyn. Men du - och den där läkaren eller vad han var - vill hellre att de ska begränsa sig väldigt exakt. Det är inte realistiskt och framför allt brukar det ge sämre resultat.
Vi har haft både forskning med positiva och med negativa resultat i tråden, vi behöver inte upprepa det. Det finns båda delarna, jag litar dessutom på WHO där. Det gör ju t.o.m. FHM. Tegnell sa idag att de inte gjort någon egen bedömning alls utan de har bara gått efter WHO, ECDC och någon mer.
Du förstår inte hur forskning fungerar. Man gör inte studier som visar att något INTE fungerar. Däremot räcker det helt och hållet om studierna inte har kunnat visa att det fungerar.
Samma sak med covid-19-medicinerna. Man har förstås försökt få fram OM de hjälper, och har inte kunnat bekräfta det. Precis som med maskerna.