FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-14 13:35:51 följande:
Jo jag är osäker på en sak som jag inte förstår - varför du påstår att nedanstående är fel, verkar som om fler länkar behövs, eller samma länk igen ....
. Finns det tillräckligt många små droppar i luften kan den som andas in dem bli smittad. Detta kallas att smittan är luftburen.
För att droppar - även de minsta små droppbitarna som sprids direkt till en annan person - det är droppsmitta. Även om de små dropparna befinner sig i en aerosol.
Luftburet är det om dessa smådroppar först "landar" någonstans, torkar ihop, och sedan blåses såna små ihoptorkade partiklar iväg av vinden. Förstår du skillnaden?
I artikeln kallades det första - överföringen av partiklar som är KVAR i luften för luftburet. Det var så även i din egen beskrivning. Men när man läser hela artikeln så finner man att de har definierat det väldigt brett. De har tänkt på att det kan finnas helt torra smittoämnen. Utan vätska - inga droppar - då blir det väl automatiskt luftburen smitta om det hamnar i luften. Det behöver ju inte torka. Så är dock inte fallet med covid-19.
Jag säger inte längre att det är fel, det som står i artikeln. Det passar om det är torra smittoämnen. Men det är ju inte så med covid-19.