Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Men det är ju det som är frustrationen, att vi var så illa rustade och inte kunde göra någonting. Vi kunde uppenbarligen bara se på hur smittan spred sig över världen och här hemma, medan grannländerna tog till allt från stängda gränser och karantän till lock downs.
Jag hade ingen aning om att vi inte hade civila krislagar innan pandemin kom, det har jag blivit varse nu. Men politikerna borde väl ha fattat för längesen att en civil krislag hade varit smart att ha, men det har du ju berättat att man inte prioriterade. Inget parti tyckte det var nödvändigt med en sån lag. Det är väl frustrerande om något?
Redan tidigt i pandemin kom rapporter om att man smittar innan symptom. På den faktan grundar sig Finlands beslut att försätta alla närkontakter i karantän. Vad säger Sverige? Nej, man smittar väldigt lite och väldigt sällan innan symptom.
Aerosolsmitta som sprider sig över 2 meter? Den finns i många andra länder, men inte i Sverige.
Smitta via ytor? Den vet man nu att är obetydlig, men i Sverige är det till och med viktigare med rena händer än med munskydd.
Man ser till hela folkhälsan, är ett återkommande argument. I Sverige innebär det att en stor grupp i samhället tvingas utsätta sig för smittan därför att det är fördelaktigt för hela befolkningen. Jag tänker på lärarna. Lärarna inte bara tvingas på jobb, man har dessutom från myndighetshåll ställt sig negativ till åtgärder som munskydd och snabbtester, men det populära ?falsk trygghet? argumentet. Att prioritera vaccinering för lärare gick inte heller. För att inte tala om det vanvettiga i att aktivt uppmana barn från familjer med bekräftad covid-19 att gå till skolan, vilket man gjorde i många månader.
Varför är det så här? Någon lag som skulle förbjuda FHM att ta till sig och informera om data och rapporter från andra länder, det finns inte. FHM vill ha en viss nivå på smittspridningen? Nej, nej, man gör ju allt man kan för att stoppa den! Då återstår bara alternativet inkompetens. Eftersom man inte har förmågan att informera på ett sätt som folket kan ta till sig, så har man valt den enkla vägen: ?Risken är väldigt liten.?