Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Jag länkade till Jena-studien där de klart påvisat att munskydd hindrar smitta, men sådant brukar du ju inte vara intresserad av ändå.
Vad är det du försöker säga som inte redan har avhandlats?
Och ja, en av studier visste jag var så, så vad är det du vill sagt som inte redan sagts?
Jag lyssnade häromdagen till fackfolk, som sade diverse intressanta saker.
Dessa normala kirurgmasker eller vad de heter, skydddar bäraren från runt 90% av smitta. De FFP2 (eller vad de heter) maskerna, skyddar till runt 95%.
Dagens vacciner skyddar i princip mot brittiska varianter och andra, men det jobbas på att justera dessa vacciner så de funkar bättre mot diverse mutationer. Om några veckor ska detta vara klart tror dom.
Och vi vet inte exakt hur mycket någon med vaccination smittar andra.
Tar man del av kritikernas navelskådarperspektiv utan att relatera till jämförbara länder är det lätt att få uppfattningen att katastrofen har drabbat Sverige medan omvärlden styrs av omdömesgilla politiker som vidtar de rätta åtgärderna för att begränsa smittan så mycket som möjligt.
För närvarande har 1,1 promille av befolkningen i EU/UK avlidit i covid-19 medan 1,1 promille av Sveriges befolkning har avlidit i covid-19. Vi är alltså fortfarande genomsnittligt drabbade.
Jag såg att någon nämnde Kuba tidigare i tråden, där har 0,017 promille dött.
Trots att Fidel Castro är död kan kanske Kuba och landets coronastrategi fungera som en inspirationskälla för kritikerklustret - även om det möjligen inte är tillåtet att röka cigarr på vinbaren.