Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
AndreaBD skrev 2020-08-08 22:57:32 följande:
Man behöver bara ha sett några presskonferenser där Tegnell svarat på frågor, så vet man att han hittills har känt till varenda studie som han fått någon fråga om. Och det händer ganska ofta att han får frågor om utländska studier. Han verkar ha läst varenda studie som har varit ute någon dag eller två. Så jag förstår verkligen inte hur du kan ha fått intrycket att man inte tittar på studier och expertåsikter ifrån andra länder. Tegnell har ju också förklarat att han har mycket samarbete med experter ifrån andra länder. Utifrån kritiken mot FHM och att de inte tar till sig nya forskningsrön så tycks det pangdemistiska krypskyttets mål närmast vara att FHM värderar forskningsrönen fel, att FHM av prestige, rigiditet eller annat väljer att bortse från resultat som talar för att den svenska strategin borde omprövas.
Från att nästan uteslutande ha handlat om vad som borde ha gjorts verkar kritiken numer främts avse vad som borde göras - och stundtals till och med om vad som vore möjligt att göra utifrån svensk lagstiftning och de befogenheter regering och FHM har.
Munskyddsdiskussionen är ett sådant exempel. Någon nämnde i förbigående en stor global undersökning vars resultat tydligt - om än indirekt - påstods visa att FHM:s tes om att munskyddsanvändning kan innebära vissa negativa effekter ur ett smittskyddsperspektiv inte stämmer.
Jag tog mig för att läsa denna så kallade globala undersökning, som glad amatör skulle jag klassa den som irrelevant kinesisk propaganda. Det är troligt att FHM bedömt den annorlunda, men knappast troligt att de bedömt en som relevant.
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2768767?utm_source=For_The_Media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_term=072920